Güncelleme Tarihi:
Hatay Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Uğur ?zalır, AA muhabirine yaptığı a?ıklamada, son yıllarda Türkiye'de tüketicilerin bilin?lenmesi sayesinde, tüm il ve il?elerde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruların da yoğunlaştığını bildirdi.
?zalır, tüketiciler ile satıcılar arasında ?ıkan uyuşmazlıkları ?özen ve Tüketici Mahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilecek kararları alan Tüketici Hakem Heyetlerinin önemli bir görev yaptığını belirtti.
Ge?en yıl Hatay'da, toplam 992 şikayet aldıklarını vurgulayan ?zalır, 813'ü ayıplı mal ve hizmetlerle ilgili olan bu şikayetlerin 644'ünün tüketici lehine sonu?landığını ifade etti.
ŞİKAYETLERİN ?NEMLİ B?L?M? CEP TELEFONUNDAN
Avrupa Birliği'ne giriş sürecindeki Türkiye'nin tüketici haklarını koruma ve tüketicinin haklarını sağlama yönünden önemli mesafe aldığını ancak, bu hakların bazı fırsat?ılar tarafından kötü niyetle kullanıldığına da üzülerek tanık olduklarını ifade eden ?zalır, şunları söyledi:
"Biz, tarafsız bir devlet kurumu olarak tüketiciyi koruduğumuz kadar, firmaların da haksızlığa uğramaması i?in (ayıplı mal) olduğu iddia edilen ürünleri bilir kişiye inceletiyoruz. Çünkü, yaptığımız araştırmalarda bazı tüketicilerin, üretici firmadan para iadesi alabilmek i?in özellikle cep telefonlarına kasıtlı olarak zarar verdikleri tespit edildi. Bir başka dikkat ?ekici unsur ise tüketicilerin, telefonlarına bu zararı, garanti süresi dolmadan kısa bir süre önce vermeleri."
?zalır, gelişen teknoloji nedeniyle cep telefonu üreticisi firmaların sürekli model değiştirdiğini, bu nedenle bir önceki modelin fiyatının yüzde 50 hatta 80'lere kadar düştüğünü belirterek, "Tüketiciler de pahalı aldığı telefonun fiyatı düşünce, para iadesi isteyip, aynı ürünü daha uygun fiyata alma ?abasına giriyor" dedi.
Başvurdukları bilirkişilerin cep telefonlarında oluşan hasarın ger?ek nedenini kolayca belirleyebildiğini anlatan ?zalır, "Ayrıca, cep telefonları arıza durumunda yetkili teknik servis yerine başka bir şekilde a?tırıldığında da garanti kapsamı dışında kalıyor" dedi.
"KAPIDAN SATIŞLARA DİKKAT"
Kapıdan satışlar nedeniyle de ge?tiğimiz yıl 176 şikayet aldıklarını ve bunların 129'unun tüketici lehine sonu?landığını vurgulayan ?zalır, şöyle devam etti:
"Kapıdan satışlarda, tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren 7 gün i?inde hi?bir gerek?e göstermeden iade hakkını kullanabilir. Hizmetlerin satımında ise bu süre sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren başlar. 7 günlük cayma süresi sona ermeden kapıdan satış işlemine konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme kesinlikle yapılmamalı.
Satıcı, cayma hakkını kullanan tüketiciden 20 gün i?inde ürününü geri almak zorunda. Ayrıca, bu tür satışlarda satış sözleşmesi mutlaka tüm ayrıntılarıyla okunmalı."