Haber: Ali DAĞLAR / Fotoğraf: Sebati KARAKURT
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 2011 17:04
Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın100’üncü yılında TSK’ya pilot yetiştirentek merkez İzmir 2’nci Ana JetÜssü ile Türkiye’nin ilk jet üssü (F16üssü) Balıkesir 9’uncu Ana Jet Üssükapılarını Hürriyet’e açtı. Bu iki üste,komutanlar ve filo komutanlarıyla,okulu ilk üçte bitiren öğrencilerle, aynırütbedeki kazazede eşini kurtarmayagiden üsteki tek kadın pilotla, hiçbiraracın kıpırdayamadığı bir havadagece operasyonuyla hamile bir kadınıadadan kurtaran yarbayla konuştuk.
Devasa bir uçak hangarı uçuş okulundan mezun pilotlar için yapılacak törene hazırlanıyor. Şöyle yazıyor duvarında dev puntolarla: “Bu üste dünyanın en yürekli, en bilekli, en bilgili, en disiplinli pilotları yetiştirilir.” Bu cümlenin bir slogandan fazlası olduğunu Türk Hava Kuvvetleri ile yaşıt tek uçuş okulundaki sistemi öğrendiğimizde anlıyoruz.
2. Ana Jet Üssü, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın 100’üncü yılında halen TSK’ya pilot yetiştiren tek merkez. Dünyanın en yoğun eğitim uçuşlarının yapıldığı üste sadece pilotlar değil, onları eğitecek öğretmenler de yetiştiriliyor. Buradan mezun olanlar F4, F5, F16 savaş uçaklarını, arama-kurtarma, nakliye uçak ve helikopterlerini kullanıyor.
Hava Pilot Tümgeneral Hasan Hüseyin Demirarslan sekiz ay önce İzmir 2’nci Ana Jet Üs Komutanı olarak görevlendirilmiş. Balıkesir’de F16 üssünde komutanken sekiz ay önce terfi ederek gelmiş İzmir’e. “Türk Hava Kuvvetleri’nin aslanlarını yetiştiriyoruz. İnanıyoruz ki aslan doğmaz, yetiştirilir. Sadece Hava Kuvvetleri’ne değil, deniz kuvvetlerine, sahil güvenliğe, yabancı ülkelere de pilot yetiştiriyoruz. Çocuklar pilotaj eğitimini alıyor, ya jet pilotu ya da ulaştırma pilotu olarak mezun oluyor.”
ALARM VERİLDİĞİNDE 7 DAKİKADA HAVADALAR
Alarm reaksiyon binası... İki pilot 24 saat süreyle kalkışa hazır durumunda, burada bekliyor. Emniyetli telefon hatlarından, harekat merkezinden gelen bilgi not ediliyor: Alarm verildiyse, hemen teçhizatlarını kuşanıyorlar. Yükleri tamam, uçağın motorunu çalıştırıyorlar. Seyrüsefer sistemi kısa sürede hazırlanmış oluyor. İki pilot hazır olduklarının teyidini alır almaz kalkışa geçiyorlar. Alarm durumunda, NATO standardına göre kalkışa hazır olma süresi 15 dakika. Balıkesir 9. Ana Jet Üssü’nda bu süre 7-8 dakikaya kadar indirilmiş.
VAY BE BEN BUNUNLA MI UÇTUM!
Nöbetçi pilotlardan Üsteğmen Metin Kazancı (24) iki yıldır filoda. F16 pilotu Kazancı yaklaşık 300 saat uçmuş, 220 sorti yapmış. “Uçuştan her indiğimde, merdivende dönüp de arkaya baktığım zaman, ‘Vay be! Gerçekten bununla mı uçtum?’ diye soruyorum kendime. Bulutların üzerinde hava kapalı, yağmurlu ya da fırtınalıysa yukarı çıktığımda üstte mavi bir gökyüzü ve güneş, alt taraf pamuk tarlası gibi bulut olduğunda farklı duygular yaşıyorum.”
ALÇAKTAN, YAVAŞ UÇ YAVRUM
Hava Pilot Yüzbaşı Sedat Kılıçarslan alarm reaksiyon binasında Üsteğmen Kazancı’nın komutanı olarak nöbet tutuyor. F16 pilotluğunun yüksek performansını anlatırken gülümsüyor: “Annem beni her uğurlayışında, ‘Alçaktan, yavaş uç yavrum’ der. Halbuki alçaktan ve yavaş uçmak bizler için en riskli ve asla yapılmaması gereken bir hareket.”
"ALARM ÇALDI, EŞİMİ KURTARMAYA GİTTİM"
HAVA PİLOT YÜZBAŞI GÜLAY KENDİRCİ1997 HARP OKULU MEZUNU. 1999’DA TAKVİYE PİLOTU OLARAK CASA UÇAKLARINDA HARBE HAZIRLIK EĞİTİ- Mİ ALDI. 124. STANDARDİZE FİLO’DA UÇUŞ ÖĞRETMENİ:
Tercihim CASA uçağı oldu. Etimesgut’ta iki yıl, Eskişehir’de beş yıl arama-kurtarma pilotluğu yaptım. 2006’da buraya tayin oldum. Eşim Ahmet de yüzbaşı. Arama-kurtarma filolarında alarm zili vardır. Bir gün zil çaldı. Programa baktım, uçaktan atlayanın eşim olduğunu gördüm. Kurtarmaya destek verdim. Onu sağ salim getirdiler. Değişik bir duygu. Amacımız hayat kurtarma. Biz önce uçakla elektronik arama yapıyoruz. Helikopter alçak irtifadan bölgeye gidip kurtarıyor. Bunlar, hop oturtup hop kaldıran, heyecanlı, hele sonuç olumluysa güzel görevler. Pilot adaylarının pilotajlarını onaylıyoruz 23-24 yaşlarındaki çocukların gözlerindeki o heyecanı görüp de, “Sen artık pilotsun” demek çok güzel bir duygu.
UÇUŞTAN UZAK KALMAK AÇ VE SUSUZ KALMAK GİBİ
Hava Pilot Yüzbaşı Züleyha Donbay, F16 üssünün iki kadın pilotundan biri. Tam dokuz yıldır F16’larla uçuyor. Uçuş saati 1500. Dörtlü kol lideri olarak uçuyor. Eşi Rasim Donbay da hava pilot yüzbaşı ve şu anda Fransa’da bir tatbikatta. “Çocukken böyle bir düşüm yoktu. TRT’de askeri okullara kadınları aldıklarını öğrendiğim bir tanıtım gördüğüm an hemen başvuru yaptım. Gökyüzünde çok güzel bir hayat var. En uzun uçuşum altı saat. Doğum nedeniyle bir buçuk yıl uçuştan ayrı kaldım, tazeleme uçuşuyla döndüm. Uçaktan uzak kaldığım zaman susuz kalmış, aç kalmış gibi hissediyorum.”
DÜNYANIN EN BÜYÜK AKROTİM
GÖSTERİSİNİ İZMİR'DE YAPACAĞIZ
100’üncü yılın en ağırlıklı faaliyetini 4-5 Haziran’da İzmir’de yapacağız. Bu büyüklükte bir hava gösterisi dünyada şu ana kadar yapılmadı. Akrotim sayısıyla dünyanın en büyük gösterisi olacak. 9 akrotim, 20 civarında solo gösteri timi var. Hazırlıklara iki yıl önce başladık. 54’ü davetli, 36’sı gözlemci toplam 80 ülke katılacak. Fransızlar, Hırvatlar, Türk Yıldızları, İtalyan Tricolor’un yanı sıra, Pakistan’ın C17, Rusya’nın Mig29, İngiltere’nin Red Arrows, Amerikalıların Thunder Birds F16 akrotimleri gelecek. Fighter jet uçakları ve kargo uçakları sergilenecek. Türk Hava Kuvvetleri’nden de F4, F16’larla ilk kez AWACS erken uyarı uçağı katılacak.
EN BAŞARILI ÖĞRENCİLER
Okulun bu yılki en başarılı üç öğrencisi geçen cuma törenle ödüllendirildi. Adem Kırcı bu yıl ipi birinci sırada göğüsleyen isim. İkinci isim Mehmet Çetin Kaplan, üçüncü ise Ramazan Özaydın. Özaydın, “Çocukluğumdan beri, herkesin hayali pilotluk, benim de hayalimdi, gerçeğe dönüştü,” diyor. Okul, bu yıl Deniz Kuvvetleri’ne de dört pilot yetiştirdi. Deniz Üsteğmen Serkan Bayramoğlu üç yıl gemide çalıştıktan sonra uçuş okuluna gelmiş. Deniz Üsteğmen Ufuk Hayran da artık CASA pilotu oldu.