Güncelleme Tarihi:
ARALARINDA Sosyal Güvenlik Kurumu SGK'nın da bulunduğu tüm kamu kurumlarına ait internet sitelerinde yer alan kişiye ait özel bilgilere ulaşılması için istenen ve şimdiye kadar sadece Türkiye'deki PTT şubelerinde 1 YTL karşılığında verilen e-şifrelerin, yurtdışında yaşayan Türklere de konsolosluklar aracılığıyla dağıtılmasının planlandığı bildirildi.
BAKANLIK DEVREDE
Frankfurt Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşesi Recep Altın, gazetemize konuyla ilgili yaptığı açıklamada, Dışişleri Bakanlığı'nın yurtdışında yaşayan Türk vatandaşlarına da e-şifre dağıtılması konusunda bir çalışma yaptığını hatırlatarak, "Biz de Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşeliği olarak vatandaşlarımızdan gelen talepleri de dikkate alarak, çalışma alanımıza giren konuları kapsayacak şekilde bir süre önce görüş oluşturup, bunu da ilgili birimlere iletmiştik" diye konuştu.
OCAKTA DAĞITILACAKTI
Türkiye'de 1 Kasım'da başlayan uygulamayla ilgili olarak Dışişleri Bakanlığı'ndan da büyükelçiliklere ve başkonsolosluklara gönderilen yazıda, "E-Devlet kapısı hizmetlerinden yurtdışında yaşayan vatandaşlarımızın da yararlanabilmesi amacıyla, Türkiye'de PTT şubelerinden dağıtılan e-Devlet Kapısı şifre zarflarının Ocak 2011'den başlanarak dış temsilciklerimizce de dağıtılmaya başlanması planmaktadır" denildiği belirtilirken, gecikmenin nedeni ise öğrenilemedi.
E-DEVLET NEDİR
01.11.2010 tarihinden itibaren hizmete giren www.turkiye.gov.tr (e-Devlet Kapısı) adlı internet sitesi üzerinden tüm kamu hizmetlerine tek noktadan eşişim imkanı sağlandı. Örneğin daha önce Sosyal Güvenlik Kurumu'nun internet sayfası üzerinden öğrenilen hizmet süresi veya emeklilere ait özel bilgiler, bundan sonra artık kullanıcı adı ve şifreleri ile "e-Devlet Kapısı" üzerinden ulaşılabilecek.
NASIL İŞLİYOR
"e-Devlet Kapısı" üzerinden iki türlü hizmete erişilebiliyor; Bilgilendirme amacıyla sunulan içeriklere erişim www.turkiye.gov.tr adresinden üzerinden oluyor. Kişisel bilgilere erişim veya kimlik doğrulama gerektiren hizmetlere erişim için "şifre", "e-imza" veya "mobil imza" gibi tek bir kimlik doğrulama aracı gerekiyor.
ŞAHSEN BAŞVURULMALI
Söz konusu hizmetten yararlanmak için gerekli olan e-Devlet şifresini içeren zarf, Türkiye'deki PTT merkez müdürlüklerinden, şahsen başvuru ve T.C. Kimlik numaranın bulunduğu kimliğin ibraz edilmesiyle alınabiliyor. Böylelikle başka bir kişinin, şifre alıp başkası adına işlem yapması engellenmek isteniyor. Şifre ilk alındığında PTT tarafından işlem masrafı olarak 1 TL tahsil ediliyor. Şifrenin kaybedilmesi, unutulması gibi durumlarda PTT’den alınacak her şifre için ayrıca 10 TL ücret ödeniyor.
e-Devlet Kapısı'nda yer alan kişiye ait özel bilgilere ulaşmak için e-Devlet şifresinin dışında, mobil imza, elektronik imza veya T.C. Kimlik Kartı ile siteye giriş yapılabilir.
İşte tüm giriş imkanları:
MOBİL İMZA:
Cep telefonu ve GSM SIM kart kullanılarak 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve ilgili yasal mevzuata uygun olarak ıslak imza niteliğinde güvenli bir biçimde elektronik imza işlemi yapılmasına imkan sağlayan uygulamadır. Mobil imza aboneliği üç aşamadan oluşur. Ön başvuru, başvuru ve aktivasyon. Bu hizmeti sunan Turkcell ya da Avea’ya başvurarak ayrıntılı bilgi alabilir ve başvuru yaparak bir mobil imza edinilebilir.
E-devlet Kapısında mobil imza kullanımı için e-Devlet Kapısı’nca herhangi bir ücret talep edilmezken, GSM operatörleri tarafından bir ücretlendirme mevcuttur.
ELEKTRONİK İMZA:
Elektronik imza, elektronik ortamda bulunan bir belgeye eklenerek imzalayanın kim olduğunu belirlemeye yarayan veridir. 5070 Sayılı Kanun uyarınca e-imza, ıslak imza ile eşdeğerdedir. E-imza sertifikası dağıtmaya yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından dağıtılan sertifikalar kullanılarak imzalama işlemi yapılır. Elektronik imza, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından onaylı Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılar tarafından sunulmaktadır. Bu firmaların listesi ve diğer bilgilere www.tk.gov.tr adresinden ulaşabilir.
Elektronik imzanızı çalıştırabilmeniz için öncelikle kart sürücü yazılımını kurmanız gerekiyor. Bu yazılım elektronik imza ile beraber gönderilen CD veya diğer medyalar içerisinde bulunabilir veya e-imzanızı aldığınız firmanın internet sitesinden edinilebilir. Bilgisayarınıza kurulan program ile elektronik sertifikanıza giriş gerçekleştirebiliyorsanız sertifikanız kullanıma hazırdır.
T.C. KİMLİK KARTI:
Bu kart, yakın gelecekte kanuni olarak nüfus cüzdanın yerine geçerek, vatandaşlık kartı olarak kullanılacak. T.C. Kimlik Kartı, yapılan pilot uygulama kapsamında, Bolu ilinde ikamet eden vatandaşlarımıza verilmektedir. T.C. Kimlik Kartı ile giriş yapabilmek için iki yöntem bulunuyor.
- Standart Kart Okuyucu ile giriş: T.C Kimlik Kartı ve PIN ile giriş yapabilirsiniz. Bilgisayarınızda standart kart okuyucunun sürücüsü ve AKİS sürücüsü kurulu olmalı.
- Kart Erişim Cihazı ile giriş: Sahip olduğunuz bir KEC ile www.turkiye.gov.tr'nin belirleyeceği politika ile giriş yapabilirsiniz. Giriş, ilk etapta Kart, PIN ve Parmak İzi üçlüsü kullanılarak yapılıyor. Bu yöntem standart kart okuyucuya göre çok daha güvenli bir giriş yöntemidir. Bilgisayarınızda KEC Sürücüsü ve OYA kurulu olmalı.