Güncelleme Tarihi:
EURO 2008 finali, Avrupa ekonomisine 300 milyon Euro'luk değer katacak. Turnuvanın finaline ev sahipliği yapan Viyana da sadece final maçından 100 milyon Euro'ya yakın bir kazanç elde edecek.
22 gün boyunca milyonlarca kişi tarafından heyecanla izlenen Euro 2008, final maçıyla Avrupa ekonomisine 300 milyon Euro'luk değer katacak. MasterCardın spor ekonomisi uzmanı Simon Chadwick'nın yaptığı araştırmaya göre, turnuva galibi İspanya olursa 113 milyon Euro'dan fazla, Almanya olursa 112 milyon Euro'dan fazla gelir elde edecek.
Avusturya'nın Viyana şehrindeki Ernst Happle Stadyumu'nda oynanacak final maçını kaybeden ülke bile 59 milyon Euro gelir sağlayacak. Maçta, İspanya ve Almanya ödül parası, sponsorluk anlaşmaları, televizyon yayın hakları, bilet ve spor malzemesi satışları, turizm gelirleri gibi kısa ve uzun dönemli ekonomik kazançlar sağlayacak.
100 milyon Euro'luk maç
Euro 2008 finaline ev sahipliği yapan Viyana da sadece final maçından 100 milyon Euro'ya yakın bir kazanç elde edecek. Bu kazancın 65 milyon Euro'su, kısa dönemli yiyecek içecek, ticari mal satışları ve konaklama ücretlerinden elde edilirken, turizm gelirlerinden beklenen artışın da dahil olduğu uzun dönemli faydalarla desteklenecek. MasterCard tarafından yaptırılan araştırmada, Avrupa Şampiyonası'na ev sahipliği yapmanın Avusturya ve İsviçreye katkısının toplamda 470 milyon Euro olduğu belirtiliyor.
150 milyon kişi izliyor
Araştırmayı yöneten Coventry Üniversitesi Uluslararası Spor Endüstrisi Merkezi Başkanı Prof. Chadwick, şu bilgileri verdi:
"Euro 2008, ekonomik etki bakımında dünyanın en önemli spor müsabakalarından birisi. UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası finali ev sahibi şehre 150 bin kişi çeken, 150 milyon kişi tarafından seyredilen tam anlamıyla küresel bir etkinlik. Bu nedenle şampiyonaya katılan ülkeler ve kuruluşlara, müsabakalar bittikten uzun süre sonra bile önemli ekonomik kazançlar sağlamaya devam ediyor. Turizm başta olmak üzere daha bir çok gelişme ekonomii canlı tutuyor. Kupayı kaldıran ve organizasyonu düzenleyen ülkeler büyük prim yapıyor.'
Sporun gücü evrensel
MasterCard Europe, Sponsorluk Hizmetleri Başkanı Paul Meulendijk, Euro 2008 final maçı araştırması ile ilgili şunları söyledi: "Euro 2008'in final maçı, Avrupa'da bu yaz yaşanan muazzam futbol coşkusunun zirvesi olacak. Önce, Moskovada hatırı sayılır bir UEFA Şampiyonlar Ligi finali yaşadık. Şimdiyse Viyanada Euro 2008in sadece final maçı nedeniyle 300 milyon Euroluk canlılık bekliyoruz. Euro 2008, tüm dünyadaki futbol taraftarlarına paha biçilemez deneyimler yaşatırken, toplamda 1.4 milyar Euroluk ekonomik etkisiyle de, bu sporun evrensel gücünü ve çekiciliğini gözler önüne serdi."
İspanya'ya 23 milyon Euro
EURO 2008 boyunca tüm maçlarını galip bitirip kupayı alan İspanya olursa sadece ödül tutarı olarak 23 milyon Euro alacak. Kupayı kazanan Almanya olursa, grup maçları sırasında Hırvatistana karşı kaybettiği puanlar nedeniyle bundan 1 milyon Euro azıyla yetinerek 22 milyon Euro kazanacak. Yenilgi durumunda ise, İspanya 20 milyon Euro turnuva ödül parası alacak. Almanya ise 19 milyon Euro ile yetinecek. UEFA ise bu yılki gelirlerin artması nedeniyle artırdığı ödül parasından takımlara 160 milyon Euro'nun üzerinde para dağıtacak.
UEFA'nın geliri yüzde 45 arttı
7 Haziran'da başlayan turnuvadaki her maçı 150 milyon kişi izledi. Yaklaşık 200 ülkede canlı yayınlanan maçlar, izleyici kitlesinin büyümesiyle de UEFA'nın gelirlerini artırıyor. Dünya çapında tanınan firmaların da katkılarıyla UEFAnın gelirleri bu yıl yüzde 45 arttı. En son Portekizde düzenlenen Euro 2004te kasasına 852 milyon Euro koyan UEFA, bu yılki organizasyondan 1 milyar 250 milyon Euro gelir elde ediyor. Euro 2008 sponsorları ve yayın hakları UEFAnın gelirlerinin büyük kısmını oluşturuyor. Bunun yanı sıra saha içi reklamlar, taraftar ürünleri ve maç biletleri de UEFAnın Euro 2008den 1 milyar 250 milyon Euro kazanıyor.
Her ülke para kazanıyor
--------------------
* Turnuvanın Avrupa ekonomisine katkısı 1.4 milyar Euro.
* Sadece final maçının Avrupa'ya katkısı 300 milyon Euro.
* Finalin Viyana'ya kısa dönemli ekonomik etkisi 65 milyon Euro.
* Viyana uzun dönemli gelirlerle 100 milyon Euro'luk bir kazanç sağlıyor.
En önemli 10 organizasyonun yarattığı değer (milyar Euro)
* Olimpiyat Oyunları: 8.32
* Dünya Kupası: 6.72
* Amerikan Kup: 5.12
* Formula 1: 2.24
* Avrupa Futbol Şampiyonası: 1.6
* Beyzbol Dünya Serisi: 0.8
* NFL Superbowl: 0.8
* Dünya Rugby Kupası: 0.25
* Dünya Atletizm Şampiyonası: 0.25
* Athletics World Championship: 0.25
* Dünya Cricket Kupası: 0.12