Güncelleme Tarihi:
Buna göre Tüketici Fiyat Endeksi (T?FE) mart ayında yüzde 0.96 artış gösterirken, ?retici Fiyat Endeksi (?FE) ise yüzde 3.17 arttı. Yılık enflasyon T?FE'de yüzde 9.15, ?FE'de yüzde 10.50 olarak ger?ekleşti.
T?İK'in a?ıkladığı enflasyon rakamları beklentilerin ?ok üzerine ?ıktı. Ekonomistler T?FE'yi yüzde 0.7 beklerken, artış yüzde 1'e yaklaştı. ?FE'deki artış ise tahminlerin ?ok daha ötesine ge?ti.
?te yandan ü? aylık enflasyon rakamlarına bakıldığında ?FE'de yüzde 6.26, T?FE'de yüzde 3.09 olarak kaydedildi.
T?FE'DE GİYİMİN ETKİSİ B?Y?K
Ana harcama grupları itibariyle bir ay önceye göre en yüksek artış yüzde 2.19 ile ?eşitli mal ve hizmetler grubunda ger?ekleşti. Mart ayında endekste yer alan gruplardan giyim ve ayakkabı grubunda yüzde 1,80, eğlence ve kültür grubunda yüzde 1,30, lokanta ve otellerde yüzde 1,21, ulaştırmada yüzde 1,18, ev eşyasında yüzde 1,12, gıda ve alkolsüz i?eceklerde yüzde 1,04, haberleşmede yüzde 0,43, eğitimde yüzde 0,39, konutta yüzde 0,37, alkollü i?ecekler ve tütünde yüzde 0,21 artış ger?ekleşti.
SANAYİDE FİYATLAR COŞTU
?FE'ye bakıldığında ise aylık değişim tarım sektöründe yüzde 0,82, sanayi sektöründe yüzde 3.75 olarak ger?ekleşti.
?FE sonu?ları sanayinin alt sektörler bazında değerlendirildiğinde en yüksek aylık artış %14,51 ile ana metal sanayi alt sektöründe ger?ekleşti. Sanayinin ü? sektöründen madencilik ve taşocak?ılığında %3,53, imalat sanayinde %3,99, elektrik, gaz, su sektöründe %0,91 artış ger?ekleşmiştir.
Bir önceki aya göre endekslerin en fazla artış gösterdiği alt sektörler, ana metal sanayi (%14,51), kok kömürü ve rafine edilmiş petrol ürünleri (%13,34), ham petrol ve doğalgaz ?ıkarımı (%8,61), büro makineleri imalatı (%5,90) alt sektörleri olara sıralandı.
Buna karşılık giyim eşyası imalatı (%-2,19), ağa? ve mantar ürünleri imalatı (%-1,38) bir ay önceye göre endekslerin en fazla gerilediği alt sektörler oldu.
Ge?en yılın aynı ayına göre artışın en yüksek olduğu sanayi alt sektörleri; ham petrol ve doğalgaz ?ıkarımı (%45,84), kok kömürü ve rafine edilmiş petrol ürünleri (%39,00), metal cevheri (%26,57), ana metal sanayi (%17,19), gıda ürünleri ve i?ecek imalatı (%15,89) olarak kaydedildi.
MART AYININ ZAM ŞAMPİYONU LİMON
Mart ayının zam şampiyonu, yüzde 15,27 fiyat artışıyla limon oldu. Limonu, yüzde 13,60 ile ?arliston biber, yüzde 12,54 artış ile portakal izledi.
Türkiye İstatistik Kurumunun (T?İK) a?ıkladığı Tüketici Fiyatları Endeksine (T?FE) göre, ge?en ay mercimek fiyatı yüzde 9,47, mücevher yüzde 7,92, kuru fasulye yüzde 7,89, bal yüzde 7,74 ve Zorunlu Deprem Sigortası fiyatı yüzde 7,18 arttı.
Martta, mazot fiyatında yüzde 7,04, bulgurda yüzde 6,59, toz şekerde yüzde 5,16, şehriyede yüzde 5,01, ekmekte yüzde 4,69, rakıda yüzde 4,60, mısırözü yağında yüzde 4,37, ?amaşır i?in temizlik ve bakım ürünlerinde yüzde 3,95, margarinde yüzde 3,45, benzinde yüzde 2,96, koyun etinde yüzde 1,72 ve sucukta yüzde 1,54 fiyat artışı ger?ekleşti.
FİYATI D?ŞEN ?R?NLER
Mart ayında fiyatı en fazla düşen ürünler arasında ilk sırayı, yüzde 25,28 oranında düşüşle yeşil soğan aldı.
Yeşil soğanı, fiyatı yüzde 22,78 oranında azalan kabak ile yüzde 20,80 düşen salatalık izledi. Mart ayında domates fiyatı yüzde 9,43, köprü ge?iş ücreti yüzde 6,67, kadın hırkası yüzde 4,88, ?ocuk anorağı yüzde 4,75, erkek botu yüzde 4,72, ?ocuk kazağı yüzde 4,23, kadın ?izmesi yüzde 4,22, erkek kabanı yüzde 3,93, balık yüzde 2,95, yumurta yüzde 2,18 ve odun ücreti de yüzde 0,35 azaldı.