Güncelleme Tarihi:
HAMBURGLU seçmenler CDU-Yeşiller eyalet hükümeti tarafından hazırlanan ve eyalet parlamentosundaki muhalefet partileri tarafından da desteklenen eğitim reformunu reddettiler.
Pazar günü yapılan referandumda çocukların 6. sınıfın sonuna kadar beraber okumalarını öngören reforma yasasına karşı seçmenlerin yüzde 58'i “Hayır” oyu kullandı. Referanduma katılımın sadece yüzde 39,1 olduğu oylamada reform destekçileri oyların yüzde 45,5'ini toplayabildi.
Çoğunluğu kazanamadılar
Reform destekçilerin Hamburg'un yedi ilçesinde de karşıtların önüne geçemediler. Göçmenlerin yoğun yaşadığı semt Altona'da reform destekçileri yüzde 51,3 oranında oy toplarken, karşıtları yüzde 51,6 oranında oy topladı. Bu aynı zamanda iki grup arasında en yakın sonuç oldu. Reform karşıtları en büyük farkı Wandsbek'de elde ettiler. Karıştalar bu semtte yüzde 64,2 oranında oy alırken, reform destekçileri yüzde 39'da kaldı.
Schavan: Sonuca sevindim
Federal Eğitim Bakanı Anette Schavan (CDU), Hamburg'da planlanan eğitim refomunun referandumla reddedilmesine memnuniyetle karşıladığını söyledi. "Bu sonuç Alman eğitim politikası için olumlu bir sinyal" diyen Schavan, "Bu liseler ve halkın özgüveni için iyi bir haber. Bu sonuç, bizi eğitim sistemindeki gerçek sorunların çözümüne eğilmemiz için bir ivme kazandıracaktır. Böylece eyalet hükümetleri de, kafalarına göre okul yapılarını değiştiremeyeceğini bir kez daha anlamış oldular" dedi.
Scheuerl sevinçli, Goetsch üzüntülü
Eğitim reformu karşıtlarının başını çeken sosyete avukatı Walter Scheuerl ve arkadaşları referandum ile reformu yıktıkları için çok sevinçli olduğunu belirterek, “Reform eğitim kalitesi çok aşağıya çekecekti. Çabuk ve iyi öğrenen çocukları, daha yavaş öğrenen çoçuklarla aynı okula göndermek bir tarihi hata olurdu. Senato bunu görmedi ama halk gördü” dedi.
Hamburg Eğitim Senatörü Christa Goetsch de (Yeşiller), CDU-Yeşiller koalisyonun hükümetinin en önemli projesi olan okul reformunun halk oylamasında ret almasıyla yıkıldı. Goetsch, Senato ve Belediye Başkanı Ole von Beust ile yaptığı ortak açıklamada, “Büyük bir hayal kırıklığı içindeyiz. Referandumun reform aleyhine sonuçlanmasının en büyük nedeni seçmenlerin oylamaya yeterli ilgiyi göstermemesi. Ancak alınan sonuca bağlı ve saygılıyız” dediler.
Sisteme 10 yıl dokunulamayacak
Reformun halk oylamasında reddedilmesiyle daha önce deki eğitim sisteminde olduğu gibi çocuklar 4. sınıfın sonunda farklı okul türlerine ayrılacaklar. Ancak 4. sınıftan sonra Hauptschule (ilkokul), Realschule (ortaokul) ve Gymnasium (lise) yerine ikisinde de lise diploması elde etmenin mümkün olduğu Stadtteilschule (Semt Okulu) ve Gymnasium seçeneği olacak. Semt Okulu'nda lise diploması 13. sınıfın sonunda, Gymnasium'un da ise 12. sınıfın sonunda elde edilecek. Semt Okulu'nu 9. sınıftan sonra terk eden öğrenciler Hauptschule, 10.'dan sonra terk edenlen Realschule diploması alacaklar. Daha önce varılan partiler üstü karar gereği referandum sonucu bağlayıcı ve hiç bir parti ve iktidar 10 yıl boyunca yeni bir reform girişiminde bulunmayacak.
216 bin öğrenci var
Hamburg'da çeşitli okullarda 200 bin civarında öğrenci eğitim görüyor. Alman vatandaşlığını almışlarla beraber 110 bin Türk kökenlinin yaşadığı 1,7 milyon nüfuslu kent-eyalette Türk kökenli öğrenci sayısının 20 bin civarında olduğunu tahmin ediliyor. Hamburg'da Almanca'nın yanı sıra Türkçe'nin de resmi ders dili olduğu ikidilli iki okul bulunuyor. Bunlar St. Georg semtindeki Heinrich-Wolgast ve Barmbek semtindeki Laemmersieth Okulu. İki okulda Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı ve Hamburg Eğitim Senatörlüğü arasında imzalanan anlaşma sonucunda iki dille eğitim veriyor. Ayrıca Neustadt semtindeki Rudolf Ross Okulu da kendi imkanları çerçevesinde iki dilli eğitim veriyor.
Türkler'den tepki
Fırsat kaçtı
Behçet Algan (“Altona'nın muhtarı” lakaplı İlçe Belediye Meclisi SPD üyesi): “Eğitim reformunun referandumla reddedilmesi kaçırılmış tarihi fırsattır. Çocukların fırsat eşitliği engellendi”
Ret kararı üzücü
Edip Muğurtay (fırın işçisi 1,5 yaşındaki oğlu Onurjiyan ile): “Eğitim reformunun reddedilmesi beni çok üzdü. Gelecek nesiller için yeni, çağdaş ve toplum gerçeklerini gözönünde bulunduran bir eğitim sistemi şarttı. Reform karşıtları seçmenleri daha iyi motive etti. Seçime gitmeyen ve oy kullanmayanlar bunun pişmanlığını yaşayacaklar ama iş işten geçmiş olacak. Beust'un istifası beni o kadar ilgilendirmiyor. Reform bence çocuklarımızın geleceği için daha önemliydi”
Reddin nedeni oy hakkının olmaması
Yaşar İnan (halkla ilişkiler müdürü): “Eğitim reformundaki sonuç göçmen kökenliler açısından üzücü. Sonuçta 200 binden fazla göçmen kökenlinin oy hakkı bulunmamasının rolü büyük. Göçmenlerin oy hakı oysaydı, reform açık farkla onay alırdı.”