EasyJet Türkiye pazarından memnun

Güncelleme Tarihi:

EasyJet Türkiye pazarından memnun
Oluşturulma Tarihi: Şubat 02, 2008 08:54

Mali gücü yetmediği i?in daha önce u?amayan milyonları hava yolculuğu ile tanıştıran ucuz tarifeli havayolu şirketleri pazar paylarını hızla artırırken, pazarın yerleşik büyük isimleri de rekabet edebilmek i?in daha ucuz u?uş imkanı sağlayan yan şirketler oluşturma yoluna gidiyor.

Haberin Devamı

12 yıl önce İngiltere'de kurulan ucuz havayolu şirketi EasyJet, bugün Avrupa pazarında altıncı sıraya yükselirken, İngiltere'nin ulusal havayolu şirketi British Airways'in önüne ge?ti. EasyJet bugünlerde, British Airways şemsiyesi altında faaliyet gösteren ucuz tarifeli u?ak şirketi GB Airways'i satın alma işlemlerini de tamamlamak üzere.

Türkiye pazarına 2006 yılı ortalarında giren EasyJet'in Pazarlama Müdürü Peter Voets, İstanbul Sabiha Gök?en havaalanından ger?ekleştirdikleri İstanbul-Londra ve İstanbul-Basel hattında 2007 yılında 162 bin yolcu taşıdıklarını, bu yılki hedeflerinin 200 bin yolcu olduğunu söyledi.

EasyJet'in Londra Luton havaalanındaki genel merkezinde Anadolu Ajansı'nın sorularını yanıtlayan Voets, günde 900 u?uşla ortalama 100 bin kişi taşıdıklarını, 2007 yılında taşıdıkları toplam yolcu sayısının 38 milyona ?ıktığını belirtti. Avrupa Birliği kuralları nedeniyle İstanbul'dan sadece İngiltere ve İsvi?re'ye u?abildiklerini, diğer Avrupa ülkelerine u?malarının engellendiğini belirten Voets, GB Airways'in EasyJet tarafından satın alınmasıyla bu şirketin yaz aylarında yaptığı Londra-Dalaman u?uşlarının devam edeceğini, ilk u?uşun 31 Mart'ta ger?ekleşeceğini kaydetti.

İstanbul u?uşlarının EasyJet'in en karlı 10 hattı i?inde yer alıp almadığı sorusunu yanıtlayan Voets, "Bir hattan ne kadar kar ettiğimizi a?ıklayamam, bu ticari bir sırdır. Ancak kar etmesek u?uşlarımızı sürdürmezdik. Türkiye pazarından memnunuz. Türk halkı düşük tarifeli u?uş fikrine sıcak bakıyor. Ancak Türkiye'de yeni talep oluşturacak yeterli havayolu şirketi yok" dedi.

EasyJet'in başka havayollarının mevcut yolcularını kendisine ?ekmek yerine yeni yolcu talebi yarattığını söyleyen Peter Voets, "Başlattığımız hatlardaki yolcuların yüzde 80'i yeni yolcu. Yani sözgelimi İngiltere'de yaşayan ve yılda bir ailesini görmek i?in Türkiye'ye giden bir Türk, artık bizim ucuz tarifemiz dolayısıyla ayda bir yakınlarını ziyarete gidebiliyor" diye konuştu.

EN UCUZ BİLET 27 AVRO

İstanbul Sabiha Gök?en'den haftanın altı günü Londra Luton havaalanına, haftanın dört günü de İsvi?re'nin Basel kentine yaptıkları u?uşlarda en düşük bilet fiyatının tüm vergiler dahil 27 Avro (yaklaşık 47 YTL) olduğunu belirten Peter Voets, Avrupa ?apında ortalama bir u?uş bedelinin 60 Avro olduğunu ifade etti.
En ucuz tarifeden bilet bulabilmek i?in ne yapmak gerektiği sorusuna Voets, "Bileti, u?uş tarihinden olabildiğince önceden, belki ü? ay önce satın almak. Tabii her u?uşta ucuz biletlerin tükenmesi o u?uşun gününe, hafta sonu olup olmadığına, önemli bayram veya tatil zamanına rastlayıp rastlamadığına bağlı. Hafta i?i u?uşlarında ucuz bilet daha uzun süre bulunabilirken, Cuma gidip Pazar günü dönülen u?uşlarda bilet daha ?abuk bitiyor" karşılığını verdi.

"Bir u?akta koltukların 15 ila 20'si en ucuz tarifeden satılıyor, onlar tükenir tükenmez ikinci tarifedeki koltuklar satılıyor ve böylece u?uş günü yaklaştık?a yüksek tarifeye doğru ilerliyor. 13 ayrı u?uş tarifemiz var" diyen Voets, diğer havayolu şirketlerinin aksine EasyJet'in bilet fiyatına yakıt vergisi eklemediğini vurguladı.

"B?Y?K ŞİRKETLER İŞLETME MODELİNİ DEĞİŞTİRMEDİKÇE UCUZ BİLET SATAMAZ"

Peter Voets, Avrupa pazarının geleneksel büyük şirketlerinin EasyJet ve RyanAir gibi ucuz havayolu şirketleriyle rekabet edebilmek i?in ikinci ve yan şirketler kurarak benzeri fiyatlandırma yoluna gittiklerini ancak başarılı olamadıklarını söyledi.

Voets, "İngiliz havayolu şirketi British Airways Go, Hollanda havayolu şirketi KLM de Buzz adlı yan havayolu şirketleri kurdular ancak tutmadı. Çünkü bu şirketlerin yüksek maliyete dayalı yapıları ucuz bilet satmalarına imkan vermiyor. Onların şehirlerin merkezlerinde lüks ofisleri var. Bizim işletme modelimiz ise tamamen farklı. Her türlü israftan ka?ınıyoruz. Genel müdürümüzün sekreteri bile yok. Telefonlara kendisi cevap veriyor" diye konuştu.

G?VENLİK BİRİNCİ ?NCELİK

EasyJet Halkla İlişkiler Müdürü Samantha Fox ise tasarrufa dikkat etmekle birlikte güvenlik konusunun birinci öncelikleri olduğunu ve bu konuda taviz vermediklerini belirtti.

Fox, tüm u?uş personelinin dört haftalık sıkı bir eğitimden ge?irildiğini, her u?uş öncesi mürettebatın teste tabi tutulduğunu, testi ge?emeyen pilot veya kabin görevlilerinin u?malarına izin verilmediğini bildirdi. 30'u Boeing, 109'u Airbus olmak üzere halen 139 u?akları bulunduğunu, bu yıl 15 u?ağın daha filoya dahil olacağını belirten Samantha Fox, "U?aklarımızın ortalama yaşı 2.4 yıl. Avrupa'nın en modern u?ak filosuna sahip şirket biziz" dedi.

Fox, Airbus ile yaptıkları anlaşma ?er?evesinde 2012 yılına kadar 109 yeni u?ağın kendilerine teslim edileceğini kaydetti.

EL BAGAJINA TEŞVİK, BAVULA CAYDIRMA

Samantha Fox, EasyJet'in yolcuların el bagajıyla seyahat etmelerini teşvik ettiğini ve bu yüzden koltuk üzerindeki dolaplara sığmak koşuluyla el bagajında kilo sınırlamasını kaldırdıklarını, bagaja verilen bavul i?in ise ek ücret talep edildiğini vurguladı. Bagaja verilen eşyaların yükleme ve boşaltılmasının u?ağın havaalanında kalış süresini ve böylece maliyeti artırdığını anımsatan Samantha Fox, "Bizim u?aklarımız gittikleri havaalanına varışları ile kalkışları arasındaki süre sadece 25 dakika. U?ağın yerde daha uzun kalması bizim i?in zarar demek. Tüm güvenlik kontrolleri i?in de 25 dakika yetiyor" dedi.

Sabiha Gök?en havaalanının bir süre önce 1,8 milyar Avro'ya özelleştirildiğinin ve yeni işletmecisi Limak'ın EasyJet'ten daha yüksek ücret talep etmesi durumunda ne yapacakları sorusuna EasyJet Pazarlama Müdürü Peter Voets, "Sabiha Gök?en'e ödediğimiz ücretin aynı kalacağını umut ediyoruz. Sonu?ta taşıdığımız yolcular havaalanında alışveriş yapıyor ve biz aynı zamanda o havaalanının gelirini artırıyoruz" diye yanıtladı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!