Güncelleme Tarihi:
İzin sezonunun yaklaşmasıyla Avrupa'da yaşayan binlerce vatandaş Türkiye'ye gidebilmek için yeni e-pasaport alma telaşına girdi. Vatandaşların işini son güne bırakması nedeniyle özellikle Almanya'da bazı bölgelerde yoğunluk yaşanıyor. Eski pasaportlarının süresi bitmek üzere olanların www.epasaport.gov.tr sitesinden randevu alması gerekiyor. Sitedeki randevu tarihlerine bakıldığında pasaport işlemlerinin en yoğun olduğu kentlerin Münih, Mainz ve Frankfurt olduğu görülüyor. Bu başkonsolosluklardan e-pasaport alması gerekenlere en erken haziran ayına tarih verilebiliyor.
ALMANYA DIŞINDA NORMAL
Köln ve Hannover Başkonsolosluklarında ise mayıs ayı için randevu almak mümkün. Almanya'da bu konuda bir yoğunluk gözlenirken Avrupa'da Türkler'in yaşadığı diğer ülkelerde durum normal. Avusturya, İsviçre, Hollanda, Belçika veya İsveç'de mart ayına bile randevu tarihi almak mümkün. Danimarka, İngiltere ve Fransa'da mart, nisan ile mayıs ayları için tarih verilebiliyor. Bu tarihler kentlere göre değişiyor. Örneğin nisan ayına randevu verilen Avusturya'daki Bregenz Başkonsolosluğu, pasaport işlemlerini öğleden sonraları da yaparak işlemleri hızlandırdı.
VATANDAŞLAR MEMNUN
Avusturya'daki Bregenz Başkonsolosluğu’nda öğleden sonra da pasaport değiştirme işleminin yapılması vatandaşları memnun etti. Başkonsolos Nuray İnöntepe, yaklaşan yaz dönemi öncesindeki yoğunluk nedeniyle pasaport işlemlerinin 14 Mart’tan itibaren öğleden sonra 13.30-16.30 saatleri arasında da yapıldığını söyledi. Nadide Mutlu ve oğlu Selim de yeni pasaport aldılar.
YAŞLILAR NASIL RANDEVU ALACAK?
Yoğunluk nedeniyle bir süredir telefonla randevu verilmiyor. Vatandaşların internet sitesine girip randevu almaları gerekiyor. Ancak bir çok yaşlı vatandaş "Benim veya çevremdekilerin bilgisayarı yok, nasıl internetten randevu alayım" şikayetinde bulunuyor. Paris Başkonsolosu Uğur Arıner konuyla ilgili şu bilgileri verdi: "Yaşlı vatandaşların torunları var diyoruz. Eğer yoksa da çevrelerinden yardım almalarını öneriyoruz. Biz 3-4 gün içinde randevu veriyoruz. Ve burada bekleme sürelerini de mümkün olduğunca kısa tutuyoruz. Şimdilik maalesef telefonla randevu verilmesi uygulaması sözkonusu değil. Telefonlarımız zaten kilitlenmiş durumda. Personel sayımız ve işyükü düşünüldüğünde bu olanaklı görünmüyor. Mayıs Haziran Temmuz ayında bütün izinleri kaldırdık. Zaten herkes tam kadro çalışıyor. Bu yoğunluk bir kaç yıl sürecek. Ondan sonra rahatlayacağız."
GÜNDE 200 KİŞİYE PASAPORT
Frankfurt Başkonsolosu İlhan Saygılı, Frankfurt'un vatandaşların çok yoğun olduğu bir bölge olduğunu hatırlatırken "250 bini aşkın vatandaşımıza hizmet ediyoruz. Bu konuda sıkıntı olduğunu biliyoruz. Bu sıkıntıyı gidermek için çalışmalarımız sürüyor. Hergün 150-200 kişiye pasaport veriyoruz. Bu sayıyı fazlalaştırmak için çalışmalar yapılıyor. Öönümüzdeki günlerde geçici olarak taşınacağımız yeni binamızda bu sayıyı yükselteceğiz. Bilgisayar düzenimiz şuanda yeterli, fakat Türkiye'den gelen iki memurun tekrar Türkeye'ye dönecek olması sıkıntımız da başgösterdi. Pasaport süresi geçenlerde "Acil durumda" sözkonusuyla, örneğin cenazesi olanlar, faydalanabiliyorlar. Hergün bu acilliği belgeleyen 10-15 arasındaki vatandaşlarımızada hizmet veriyoruz.
SON ANA BIRAKMAYIN
Brüksel Başkonsolosu Mehmet Poroy, 3 mesai günü sonrasına randevu verildiğini söylerken yakında izine gidecek vatandaşlara şu tavsiyelerde bulundu: Yetişmediği için geçerli pasportları yoksa Belçika kimlik kartı ile seyahat etmelerini tavsiye ediyoruz. Belçika pasaportları yoksa bir an önce bize başvursunlar. Mayıs ve haziran ayını beklemesinler. Randuvularını alıp bir an önce gelsinler, yoksa tatil planlarında aksilik olabilir. İşlemlerini son ana bırakmasınlar.
İMKANLAR ELVERİŞLİ DEĞİL
Londra Başkonsolosu Ahmet Demirok, pasaport süreleri geçen vatandaşların özellikle İngiliz makamları nezdinde yaptıracakları işlemlerle ilgili ciddi sorunlar yaşandığına dikkat çekti. Demirok "Yerel makamlarla sorun yaşanmaması için e-pasaporta başvuru yapan vatandaşlarımıza, 'yeni pasaportu Başkonsoloslukta işlem görmektedir' diye, bir yazı veriyoruz. Durumları çok acil olan vatandaşlarımıza ayrıca durumlarını belgeledikleri takdirde acil pasaport randevusu vermeye gayret ediyoruz. Bu randevuları genellikle 1 haftadan fazla uzatmamaya çalışıyoruz. Başkonsolosluğumuzun fiziki imkanlarının elverişli olmadığından maalesef daha fazla sayıda başvuru gişesi ve öğleden sonra ilave başvuru kabul etme imkanımız bulunmamaktadır" diye konuştu.
ANKARA ÇÖZÜM ARIYOR
Münih Başkonsolosu Hidayet Eriş, r andevu ile yeni pasaport almanın Ankara'nın kararı olduğunu hatırlatırken "Burada vatandaşa tavsiyemiz mümkün mertebe erken müracaat etmesi. İnternet kullanabilen birinden yardım rica etmesini öneriyoruz. Şu an için başka bir durum söz konusu değil. Daha önce olduğu gibi telefonla randevu verilmesiyle ilgili Ankara'da çözüm arayışları halen sürüyor. Henüz kesin bir tarih şuan için belli değil. Münih Başkonsolosluğu olarak günlük 200 civarında pasaport müracaatı alabilme kapasitemiz var. Bunun büyük çoğunluğunu randevulu olanlara kullanıyoruz. Az bir kısmı için de durumu gerçekten acil olanlara pasaport hazırlıyoruz. Randevu almadan buraya kadar gelip başvuran vatandaş sayısı gerçekten çok fazla. Durumun düzelmesi için kontenjan sayımızı artırmak üzere Ankara'dan personel ve teknik donamım takviyesi talebinde bulunduk. Şu an için personel sayımız yeterli değil. Acilen dört memura daha ihtiyaç var" dedi.