Güncelleme Tarihi:
Tinseth havacılık sektörü ile ilgili yaptıkları 20 yıllık projeksiyona göre dünyada 29 bin yeni u?ağın gerektiğini bu u?aklarının toplam parasal karşılığının da 3.2 trilyon dolar olduğunu söyledi.
Boeing Ticari u?aklarla ilgili olarak Frankfurt ve Paris'in ardından İstanbul'a gelen ve bir basın toplantısı düzenleyen Randy J. Tinseth, Boeing olarak ?evreye duyarlı bir yaklaşım i?inde yakın verimliliği en yüksek u?aklara doğru gittiklerini belirterek " Hedefimiz sıfır karbon emisyonu ve sıfır u?ak kazası" dedi.
"SEKT?R B?Y?MESİ Y?ZDE 2-3 ARASINDA OLUR, 2009 BİRAZ DAHA D?Ş?K KALIR"
Yüksek petrol fiyatları dolayısıyla havayolu şirketlerinin ge?en beş yıl öncesine kıyasla bugün yılda 130 milyar dolar daha fazla yakıt maliyeti ödediklerini belirten Tinseth, ekonomik büyümedeki yavaşlamanın havayolu trafiğine de yansıdığını ve Temmuz sonu itibariyle sektörün büyümesinin yüzde 3.5 olduğunu, 2008 i?in yüzde 2-3 arasında bir büyüme beklediklerini söyledi. Tinseth " 2009'da bu oran biraz daha düşecek" dedi.
"EN DAYANIKLI SEKT?R?Z"
Küresel ekonomideki gelişmeler nedeniyle sektörde daha önce görülmeyen düzeyde birleşme ve ortaklıklar ger?ekleştiğine işaret eden Tinseth, ?evreyle ilgili konularda havayolu şirketleri üzerinde muazzam bir baskı olduğunu belirterek, " Zorlu bir dönemde ge?iyoruz. Ekonomik krizler yaşadık. 11 Eylül sonrasının büyük düşüşlerine tanık olduk. SARS krizininin i?inden ge?tik. Ancak dayanıklı bir sektör olduğumuzu söylemeliyim" diye konuştu.
"SEKT?R 20 YILDA 2.5 KAT B?Y?YECEK"
Havacılık sektörünün bugünü ve gelecek 20 yılı üzerinde kapsamlı bir değerlendirme yapan Randy Tinseth, dünyada mevcut jet filosunun 19 binin üzerinde bulunduğunu, havacılık sektör olarak GSYİH'nin yüzde 7.5 düzeyinde bir büyüklük oluşturduğunu ve toplam 31 milyon kişiye istihdam yarattığını kaydederek, "Gelecek 20 yıl i?inde sektörün yüzde 3.2 büyüyeceğini, yolcu sayısındaki artışın yüzde 4, hava trafiğinin yüzde 5 artacağını tahmin ediyoruz. 20 yılda sektörün büyümesinin 2.5 kat olacağını öngörüyoruz"dedi.
"YENİ UÇAK TALEBİ 3.2 TRİLYON DOLAR OLACAK"
Havayollarının gelecek 20 yıllık dönemde filolarını önemli oranda yenileyeceklerini ve 29 bin yeni u?ak talebinin oluşacağını kaydeden Tinseth, bu u?aklarını yüzde 43'ünün yeni u?ak, yüzde 57'sinin de filo genişletme şeklinde olacağını söyledi. U?ak talebindeki artışın Asya-Pasifik bölgesinde ve Çin'de önemli bir sı?rama göstereceğine dikkat ?eken Tinseth şunları söyledi:
" Şu ana kadar Kuzey Amerika pazarı en yüksek büyümeyi gösterdi. Ancak Asya-Pasifik bölgesinin gelecek 20 yılda ?ok hızlı büyüyeceğini tahmin ediyoruz. Kuzey Amerika 1 trilyon dolarlık değerle önemli bir rakam oluştursa da büyüme oranı yüzde 2.8 olacak. Asya-Pasifik bölgesinhde yüzde 7, sadece Çin'de ise yüzde 8.9'luk büyüme bekliyoruz. Avrupa i?in öngörümüz ise yüzde 4.1 olacak. Havacılığın kalbi 20 yıl i?inde büyük oranda Asya-Pasifik bölgesinde atacak."
"AVRUPA'NIN 740 MİLYAR DOLARLIK 6 BİN 100 UÇAK TALEBİ"
Boeing'in 2000-2019 arası i?in 22 bin 315 u?ak talebi öngördüğünü ve 2000-2008'in şimdiye kadarki bölümünde ger?ekleşmenin 14 bin 122 olduğunu ve tahminlerinin önemli oranda tuttuğunu kaydeden Boeing Başkan Yardımcısı Tinseth " Avrupa pazarı olgun bir piyasa önemi koruyacak.Mevcut 4 bin 400 olan u?ak sayısı 2027 yılında 7 bin 400'e ?ıkacak. Pazardan gelecek talebin yüzde 44'ü sıfır u?ak olmak üzere toplam 6 bin 100 olacağını ve 740 milyar dolarlık bir büyüklük yaratacağını tahmin ediyoruz" dedi. Avrupa pazarında 2027'ye gelindiğinde u?ak filosunun yüzde 93'sinin tümüyle yeni u?aklardan oluşacağını hatırlatan Tinseth " Bu u?aklar ?evreye ?ok daha uyumlu,yakıt verimliliği ?ok yüksek olacak. Ayrıca havayolu şirketleri de ?ok daha yüksek gelişmişlik düzeyine ?ıkacak" dedi.
"T?RKİYE PAZARI EŞŞİZ"
Türkiye pazarı ile ilgili de bilgi veren Tinseth Türkiye'nin ve İstanbul'un eşsiz bir coğrafyaya sahip olduğunun altını ?izerek şu değerlendirmeleri yaptı:
"2003-2008 arası dönemde Türkiye'de havayolu filosu yüzde 53 büyüdü. Bu büyümenin yarısı Boeing 737'ler kaynaklı. Siparişlerin dörtte ü?ü de Boeing. THY'nin mevcut filosunun yarısı da Boeing'lerden oluşuyor. Türkiye de piyasanın daha canlanacağını düşünüyoruz. Çünkü Türkiye ile AB arasındaki trafik ve ilişkiler daha da sıkılaşacak."
"BOEING SİPARİŞLERİ"
Boeing'in siparişleri hakkında bilgi aktaran Tinseth " Son beş yılda ?ok önemli bir sipariş aldık. Dünya ?apında şimdiye kadar ise yeni nesil 737'lerin ?eşitli modellerinde 118 müşterimizden 5 bin 14 sipariş aldık. Bugüne kadar 2 bin 722 teslim edildi ve 2 bin 292 adet ise teslim i?in bekleniyor.2007 yılında 255 milyar dolar, 2008 yılında da 275 milyar dolarlık siparişler aldık. Airbus'un A-320 modellerine kıyasla 737 modellerimiz yüksek menzili, yüksek yakıt verimliliği ve düşük işletme maliyetleri itibariyle ?ok yüksek bir rekabet avantajı sunuyor" diye konuştu.
777 serisi hakkında bilgi veren Tinseth 365 yolcu taşıma kapasitesine sahip ?ift motorlu 300 ER serisinden 1.096 sipariş beklediğini belirterek " Yüzde 40-50 yakıt verimliliği sağlayan 300ER serisi mükemmel performansı ile havayolu şirketlerinin en üst sıradaki tercihi. Dünyanın herhangi iki şehrini non-stop bağlama yeteneğine sahip 200LR ise ?ok önemli bir modelimiz" dedi.
"DREAMLINER EN G?ZDESİ"
Tinseth, hakkında en fazla konuşulan u?ağın 787 serisi olduğunu hatırlatarak, " Bu seri hakikaten inanılmaz bir değer taşıyor. En ?evreci u?ağımız. Dünyanın en sessiz u?ağı ve muazzam bir yakıt verimliliği sağlıyor. 57 müşterimizden 895 sipariş almış durumdayız. 747 serisi ise 106 sipariş aldı"diye konuştu.
Toplantıda basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Tinseth, Türkiye pazarı ile ilgili sorulara " ?lke bazında sipariş tahmininde bulunmak ?ok zor. Ayrıca Avrupa pazarı giderek entegre bir pazar haline geliyor.Ancak Türkiye'de u?ak talebinin ?ok artacağını ve pazarın canlılığını koruyacağını söyleyebilirim. Yüzlerce yeni u?ak siparişi olacak diyebilirim. Şu anda Boeing olarak 18 u?ak siparişi almış durumdayız" dedi. Tinseth THY'nin son u?ak alım girişimiyle ilgili bir soruya ise " Müşterilerimizle yaptığımız görüşmeler hakkında detay veremiyoruz. Biz gerek tek koridorlu, gerek geniş gövdeli u?aklarda ?ok gü?lüyüz ve tüm pazar ihtiya?larına yanıt verebilir durumdayız. Biz THY'nin en iyi tercihi yapacağına inanıyoruz" yanıtını verdi.
"SIFIR KAZA VE G?VENLİK BİRİNCİ ?NCELİK"
Tinseth, u?ak kazaları ile ilgili bir soruyu yanıtlarken de, "Her zaman bizim hedefimiz yolcularımızı en güvenlik şekilde taşımak olmuştur. Güvenlik her zaman ve hep birinci önceliğimizdir. Güven ve emniyet i?inde taşımak zaten var oluş nedenimizdir. Sektörde hi? kaza olmasın isteriz ve bu nedenle bizim hedefimiz de sıfır kaza konsepti ile hareket etmektir. Kimi zaman elim kazalar olsa da havayolunun en güvenli taşımacılık bi?imi olduğu da kesindir. Güvenlik karnesi ile ilgili en iyi cevap Boeing ile sektörün kaza istatistikledir" dedi.
"İSTANBUL DUBAİ'YE BENZİYOR"
İstanbul'un dünyanın bir?ok önemli merkezine 3.5-4 saat u?uş mesafesinde olduğunu belirten Tinseth'in bu konuda yorumu şöyle oldu:
"İstanbul Dubai'ye benziyor. İstanbul coğrafi olarak ?ok önemli bir merkez ve özellikle Asya-Pasifik bölgesinden Avrupa'ya u?uşlarda tek stoplu u?uş i?in ideal bir hub merkezi. Bu yönüyle İstanbul'un öneminin daha da artacağına inanıyorum. Türkiye'de ayrıca turizm önemli bir gelişme halinde. Ekonomik büyüme AB ortalamasının üzerinde.Yolcular artık yeni kültürle tanışmak ve dünyanın değişik yerlerini daha fazla görmek istiyorlar. Dolayısıyla tüm dünyada olduğu gibi Türktiye'de de havayolu ile seyahatlerin artacağını ve geleceğin ?ok parlak olduğunu söyleyebilirim."