Güncelleme Tarihi:
Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Hukuk Komisyonu Başkanı avukat Murat Emergen,yaptığı açıklamada, cep telefonlarına mesaj göndererek veya bazı televizyon ve radyo kanallarında sözde yarışma düzenleyerek tüketicilere ulaşan bazı kişilerin, "Hediye veya çekiliş kazandınız" diyerek dolandırıcılık yöntemlerine yeni bir boyut kazandırdığını söyledi.
Dolandırıcıların, teknolojik gelişmelere paralel mutasyona uğrayarak yeni yöntemlerle mağdur ettiği kişi sayısında son zamanlarda artış görüldüğünü vurgulayan Emergen, tüketicilerin cep telefonlarına gelen "Çekilişte hediye paketi kazandınız" veya "Kargonuz geldi, bizi arayın" gibi mesajlara aldanmamasını istedi.
Çekilişte kazanıldığı iddia edilen hediyeyi almak için verilen telefon numarası arandığında, bir bedel karşılığında çekilişten çıkan bin 750 liradan 5 bin liraya kadar varan meblağlardan söz edildiğini aktaran Emergen, şöyle devam etti:
"Tüketici, sözde kazandığı hediye paketinin gönderilmesini kabul ederse gönderi satıcının anlaşmalı kargo firmasıyla yapılıyor. Dolandırıcılar, '2 bin liralık ürün kazandınız. Sadece kargo ücreti olan 120 lirayı ödeyeceksiniz' diyerek tüketiciyi aldatıyor. Bu durumda tüketicinin kargoyu kontrol etmeden parayı ödemesi şartı koşuluyor. Haliyle tüketici, kapıda 100-300 lira tutarında bedeli ödemiş oluyor ama iş işten geçiyor. Dolandırıcılar, kargo firmalarını da kendi sahtekarlıklarına alet ediyor"
Emergen, çekilişte kazandığını sananların, kargodan gelen paketi bedel karşılığında aldığında, kutudan değersiz eşyalar hatta gazete parçaları çıkabildiğini gördüklerine dikkati çekerek, "Bu durumda ne kargoyu getirenden ne de size bunu gönderenden hak iddia edebiliyorsunuz. Paket kesinlikle kontrol edilmeden alınmamalı. Bazı kargo firmaları, bu işe bilmeden ortak oluyor. Kargo firmalarının da dolandırıcılara karşı dikkatli olmasını istiyoruz" ifadelerini kullandı.
"Paketi kargo elamanının yanında açın"
Emergen, mevzuata göre çekilişle hediye dağıtılmasının izne tabi olduğuna işaret ederek, alıcı gönderinin tesliminde şüpheli bir durum sezerse kargo elemanının yanında paketin açılması ve tutanakla kargo teslim fişine işlenerek belgelenmesi gerektiğini bildirdi.
Tüketici Kanunu'na göre mesafeli sözleşme kapsamında sayılan bu tür alışverişlerde 14 gün içinde koşulsuz cayma hakkı bulunduğu bilgisini veren Emergen, "Bu bildirim elektronik yollarla da yapılabilir. Hasar açıkça görünmeyen, ilk bakışta anlaşılamayan bir kusur ise cayma hakkı kullanılırken tüketici 14 günlük süreyle sınırlı değildir" ifadesini kullandı.
"Fatura ve sevk irsaliyesini kontrol edin"
Emergen, fatura, çift nüsha değilse veya ürün beğenilmediyse paketin aynı anda kargo elemanına iade edilmesi gerektiğine değinerek, kargo teslim fişine not düşülmeden asla imza atılmaması uyarısında bulundu.
Ürünün ve paketin içinde ne olduğunun fatura veya irsaliyede yazılmasının zorunlu olduğunu vurgulayan Emergen, "Faturasız bir ürün alındığında, ürünle ilgili bir sorun yaşanırsa satıcıdan herhangi bir destek alınamayacağı unutulmamalıdır. Durduk yerde ikramiye, hediye çekilişi kazanılması, bir aldatmacadır. Vatandaşların bu konuda kendilerine gelen her türlü bildirimle ilgili cumhuriyet savcılıklarına suç ihbarında bulunmalıdır" diye konuştu.