Güncelleme Tarihi:
Bu konuda ge?en yıl Sosyal Güvenlik Kurumu ile de bir ?alışma başlatılmıştı. Söz konusu ?alışmada, SSK işveren bildirimi ile vergi dairelerine verilen muhtasar beyannamelerin tek nüsha şeklinde düzenlenmesi ve ücret ayrıntılarını i?ermesi öngörülmüştü.
İÇİ BOŞ BİR PROJE
Şükrü Kızılot, ücretliye stopaj uygulaması girişimini hurriyet.com.tr i?in yorumladı.
"?cretliler de stopaj ödeyecek" başlığı altında yer verilen yeni düzenleme, dikkatli bir şekilde okunduğunda, "i?i boş" bir proje olduğu anlaşılıyor. Nedenine gelince;
1- ?cretlilere stopaj usulü ile vergileme geleceği belirtiliyor.
?cretliler zaten stopaj usulüne göre vergilendiriliyor. ?cretleri ellerine ge?meden, vergisi stopaj yolu ile peşin peşin kesiliyor.
2- İşverenlerden, Gelir İdaresi tarafından, muhtasar beyanname ile ayrıntılı ücret ödeme listesi isteneceği belirtiliyor.
İşverenler, ?alıştırdıkları iş?ilerin ücretlerini zaten SSK'ya bildiriyorlar. Belli ki SSK ile Maliye arasında bir koordinasyon yok.
Kaldı ki ?alışanların yüzde 52'si asgari ücret, yüzde 75'i de brüt 1.000 YTL'nin altında gösteriliyor.
Bunun aksini ispat etmek i?in, Maliye'nin elemanlarınca iş?ilerin tek tek ifadelerinin alınması ve ücretlerinin sorgulanması gerekir. Bu da iş?ilik oranının tavan yaptığı ülkemizde, başka sorunları da beraberinde getirir.
Çalışanlar da işini kaybetmemek i?in, bordrodaki ücreti aldıklarını söyleyebilirler.
Kaldı ki Yeni Sosyal Güvenlik Yasası da kayıtdışı ?alışmayı ya da ücretin düşük gösterilmesini teşvik ediyor.
3- İş?ilerden ilk 6 ayda yüzde 15, ikinci de yüzde 20 gelir vergisi kesileceği belirtiliyor.
?cretliler daha sonra izleyen yılda beyanname verip, vergi farkını ödeyeceklermiş. Bu da pratikte bir yarar getirmez. ?cretlilerin yüzde 75'i zaten yüzde 15 vergi ödüyor. Kalan kısım ise ni?in vergi ödemeyip, izleyen yıl beyan edecek? Ayrıca, Maliye'nin 2008'de 38 milyar YTL gelir vergisi toplama hedefi var. Gelir vergisinin de büyük kısmı ücretlilerden. Maliye'nin aldığı verginin bir kısmını gelecek yıla ertelemesi, büt?ede milyarlarca YTL gelir azalması anlamına gelir ki bu da pratikte mümkün değil. Ayrıca ilave bir kırtasiyecilik doğar.
4- Olayın memurlar a?ısından hi?bir avantajı yok
Memurlara ücreti ödeyen de vergiyi kesen de Devlet. Devlet vergi ka?ırmayacağına göre, uygulamanın memurlar yönünden hi?bir yararı yok. Bu da kırtasiyeciliği artırır.
5- Eğer stopaj yüzde 20 olarak belirlenirse deniliyor Bu imkansız.
- Memurların stopaj yani gelir vergisi oranı şu anda yüzde 3-10 arasında değişiyor.
Devlet, kendi yaptığı ödemeleri (tazminat, iş gücü riski, eğitim ödeneği gibi) ?eşitli adlar altında vergi dışı bırakılıyor. İş?ilerin de stopaj oranı % 85'inde yüzde 20'yi bulmuyor. Stopaj yüzde 20 olursa, bu vergi artışı anlamına gelir ve kıyamet kopar.
6- Brüt ücretler düşük gösterilerek ciddi tutarda vergi ka?ırıldığı doğru
Ancak, belirtilen uygulama vergi kaybını önlemez.
Kaldı ki özel sektörde, 100 işletmeden 99'u ?alışanla "net ücret" üzerinden anlaşır. İş?iye isabet eden vergi ve SSK'yı işveren öder. Şimdi. İş?iye "beyanname ver, ilave vergi öde" denildiğinde, iş?iye ilave bir yük gelecek.
Ayrıca, vergi tahsilinde işvereni muhatap alan Maliye, iş?iyi muhatap alınca, iş?ilerin bir kısmı vergiyi ödemeyebilir.
?zetle, bu olay Türkiye ger?eklerinden uzak, i?i boş bir proje.
Halen muhtasar beyannamelerle sadece iş yerlerindeki toplam iş?i sayısı ile bunların ücretleri karşılığı ödenen toplam vergiyi görebilen Gelir İdaresinin, yeni uygulamayla detaylı ücret bilgilerine ulaşabilmesi planlanmıştı."Yeni düzenlemeyle ücretlerin ?ok daha sağlıklı ve doğru olarak beyan edileceğini düşünüyoruz. ?cretlerin bankaya yatırılması ve bordro bilgilerinin Gelir İdaresine gönderilmesi ister istemez işverenleri daha duyarlı davranmaya itecek.
Stopaj sistemi de uygulamaya konulabilirse, ücretlilerin vergi rejimi ?ok daha basit hale gelecek. ?lkede kayıtlı ücretli sayısı 11 milyon olarak belirleniyor. Burada doğru beyanı ne kadar sağlayabilirsek, vergi gelirlerimiz o kadar artacak."
Bu arada Bakanlık yetkilileri, yeni Gelir Vergisi Kanunu ile birlikte, gelir vergisi tarifesinin de yeniden düzenlenebileceğine dikkat ?ekiyor.
Türkiye'de halen yüzde 15, 20, 27 ve 35'lik oranların uygulandığına işaret eden yetkililer, tarife sayısının fazla olduğunu, tarifedeki oran sayısının yeni düzenlemeler sırasında 3'e düşürülebileceğini vurguluyor.
Ancak bunun getirisi ve götürüsünün de tek tek hesaplanacağını kaydeden Bakanlık yetkilileri, "Biz, bütün bu rakamları siyasi otoritenin önüne koyarız. Nihai kararı orası verir. Daha sonra da Meclis'te ele alınır" dediler.