Güncelleme Tarihi:
Ne olmuştu? Devrin “d e v” bankeri, “Devlet batar, Kastelli batmaz” denilen Kastelli, İsviçre’ye kaçmıştı. Aynı Kastelli yine bir haziran günü 2008 yılında intihar etti. Neden? Kastelli yaşam felsefesini uzun vadeli başarılı olma üzerine kurmamıştı. Kendisi de, müşterileri de köşeyi dönme peşindeydi.Başarının sağlıklısı uzun vadeli olanıdır. Sağlıklı başarıyı, köşeyi dönmekle karıştırmazsanız, başarılı olmak imkansız değildir. Sağlıklı başarı için, çocuğunuzu şöyle yönlendirin:
1. Hedef: En önemli şart önce hedef belirlemedir. Çocuğunuzla birlikte oturup somut hedefler belirleyiniz. Çünkü başarı hedefe ulaşmaktır. Hedeflerin doğru seçimi için kafa yorun. Zirveye tırmanan bir dağcı düşünün. Eğer yanlış dağa tırmanıyorsa, yükseliyordur, ama hedefine ulaşmıyordur.Uzun vadeli hedef konusundaki en büyük sorun, zamanla hedeften sapmak ve yeni bir hedefe takılmaktır. Mümkün olduğu kadar uzun vadeli hedeflerden sapmamaya çalışın.
2. Motivasyon: Başarının ikinci şartı çocuğu heveslendirmektir. Anne veya baba olarak hedefin önemini s i z i n farketmeniz yeterli olmaz. Konulan hedefin çocuk için de bir anlamı olmalı. Belirlediğiniz hedefleri anlaşılır bir şekilde ve büyük harflerle ev ödevi defterinin (Hausaufgabenheft) ilk sayfasına yazdırınız. Hedefleri yazıya dökerseniz, çocuğunuzun hedefe odaklanması kolaylaşır. Birlikte kararlaştırılmış ve yazıya dökülmüş hedefler bilinçaltında sorumluluk duygusu uyandırır.
3. Zaman: Avusturyalı bir yazar şöyle der: “Çağımızda herkesin saati var, fakat zamanı yok.” Eğer çocuğunuzun 21. yüzyılın insanı olarak yetişmesini istiyorsanız, onun zamanının kısıtlı olduğunu unutmayın. Bu ilkeye gönülden inanmıyorsanız, bu yazının devamını okumanızın, çocuğunuza fazla bir faydası olmaz. İnanıyorsanız, geriye ne kalıyor? Başlangıcı ve sonu belli olan kısıtlı zamanı mümkün olan en iyi şekilde kullanmak. Bunun için aşağıdaki basamakları uygulayın.
4. Plan yapmak: Çocuğunuzla birlikte haftalık planlar yapın. Haftalık plan için çocuğunuzun ev ödevi defterini (Hausaufgabenheft) kullanabilirsiniz. Haftalık planı sadece çalışma saatleriyle doldurmayın. Çalışma ve dinlenme gece ve gündüz gibidir. Birbirini tamamlar. En çok çalışan değil, çalışmayla dinlenme arasındaki dengeyi bulan kazanır. Planda ev ödevleri saati, yemek saati, spor saati, dinlenme saati ve yatağa giriş saati gibi önemli şeylerin zamanı belli olsun. Plan yaparken beklenmedik durumların da ortaya çıkabileceğini hesaba katın. Yani hazır bir B planınız olsun. Böylece çocuğunuz seçenekli düşünmeye alışsın. Hafta sonunda, çocuğunuzla birlikte yaptığınız planı gözden geçirin. Ne kadar gerçekleştirebildiğinizi kontrol edin. Çocuğunuzun haftalık başarılarını tek tek sayın ve onu ödüllendirin.
5. Engelleri kaldırmak: Haftalık planı uygularken, engeller çıkabilir. Çocuğunuz, bugün canım çalışmak istemiyor, yarın yapayım, diyebilir. Telaşa kapılmayın. Çoğu kez, çocuğunuza güvenmeye devam etmeniz ve bunu ona hissettirmeniz yeterli olacaktır. „Canım istemiyor“ tepkileri sık sık oluyorsa, durum başka. Hiç vakit kaybetmeden çocuğunuzla sakin bir şekilde konuşunuz. İsteksizliğinin sebebini öğrenmeye çalışın. Tek başınıza çocuğunuza yardım edemiyorsanız, öğretmeniyle konuşun veya profesyonel yardım alın. Sizin çözüm için çaba göstermeniz, çocuğunuza yeni cesaret ve özgüven duygusu kazandırır. Her ne olursa olsun, çıkan engeli bir defada yok etmeye çalışmayın. Engelleri adım adım kaldırmaya çalışın. Burada adımların küçüklüğünü küçümsemeyin. Çünkü başarı, doğru atılmış küçük adımların toplamıdır.
6. Kitap seçmek: Bir öğrencinin hayatında ne kadar çok okunacak sayfa olduğunu biliyorsunuz. Çağımız artık bilgi yokluğu değil, bilgi çokluğu çağı. Bu nedenle çocuk yanlış kitabı okuyup vakit kaybedebilir. Çocuğunuza gerçekten faydalı olacak ve onu hedefine götürecek kitapları seçmeye çalışın. Bunun için örneğin veli toplantısına katılın. Kitap seçerken öğretmeninden yardım isteyin.
7. Hızlı okumak: Çocuğunuz doğru seçilen kitabı okuyarak zaman kazandığı gibi, seçilen kitabı hızlı okuyarak da, zaman kazanabilir. Böylece çocuğunuz dinlenmeye ve eğlenceye daha kolay vakit ayırabilir. Artık daha hızlı okuma ve anlama teknikleri öğrenmek mümkün. Bunun için hızlı okuma kurslarına katılmaya çalışın. Hızlı okuma tekniğiyle yarım saatte okuduğunuz metni, 15 dakikada okuyabilirsiniz.
8. Etkin konuşma: Sınıf içinde, arkadaşlarının yanında çok konuşan değil, etkin konuşan başarılı olur. Büyük bir yüzme havuzuna düşen küçük bir su damlasını düşünün. Damla küçüktür, fakat etkisi bütün havuza daire şeklinde dalga dalga yayılır. Etkin konuşmak, fikirleri inandırıcı bir şekilde sunmaktır. Bu da hazırlıksız olmaz. Bu nedenle çocuğunuz okuldaki derse bir gün önce evde hazırlanmalı. Onu, bir gün sonra okulda soracağı soruları evde yazılı olarak hazırlamaya alıştırın.
9. Sosyal etkinlikler: Başarı, tek başına mümkün değildir. İyi bir arkadaş grubu, iyi kitaplar kadar önemlidir. Dünyamız gittikçe bireyselleşiyor. Bireyselleşen dünyada iyi bir arkadaş grubu oluşturmak zorlaşıyor. Çocuğunuzun yapabileceği en iyi şey, sosyal etkinliklere katılmak, spor takımlarına veya müzik gruplarına girmektir. Oralarda kitap okumakla geliştiremeyeceği becerileri geliştirir. Büyüyünce kariyer yapan çocukların çoğu, sınıf birincisi olan çocuklar değildir, sınıf başkanı (Klassensprecher) olan çocuklardır.
10. Fırsatlar: Hayatta insanın karşısına sadece engeller çıkmaz. Az da olsa, fırsatlar da çıkar. Fakat fırsat gelirse, fazla beklemez. Geldiği an değerlendirmek gerekir. Değerlendirebilmek için de, çocuğunuzun bilgi ve deneyim birikimiyle hazır olması gerekir. Yani yukarıdaki dokuz basamağı daha önce uygulamış olmalısınız. Köşeyi dönmek isteyen insan hızlı yükselmek ister. Halbuki hızlı yükselen sert düşer. Başarılı insan ise, basamak basamak yukarı çıkan kişi gibidir. Küçük başarıları biriktirecek kadar sebat gösteren kişi gibi.
Uzun sözün kısası:
Basamak basamak sebat,
Sonunda başarıda murat!