Güncelleme Tarihi:
Bu köşede hep birlikte güzel bir diplomaya giden yolun heyecanını yaşayacağız. Yolumuz düz ve asfalt değil.
Taşlı.
İyi bir diplomaya, iyi bir mesleğe giden yolun taşlarını tek tek döşeyeceğiz.
İşimiz biraz zahmetli, fakat inanın ki çok zevkli. Sonunda huzur içinde, büyüyen çocuğunuza bakacaksınız. Onunla ve kendinizle gurur duyacaksınız.
Daha da önemlisi, çocuğunuz da sizinle gurur duyacak.
İşte esas mürüvveti o zaman yaşayacaksınız!
İşe baştan başlıyorum. Bu nedenle ilk konumuz, ilk taşımız, başımızdaki beyin.
Çocuğunuz beyninin tamamını kullanıyor mu? (I)
Rönesans döneminin ünlü dahisi Leonardo da Vinci 67 senelik ömrüne neler sığdırmış: ressamlık, heykeltraşlık, müzisyenlik, mimarlık, mühendislik, geometricilik, anatomistlik ve doğa felsfeciliği. Onun bu kadar farklı alanlarda başarılı olması nasıl açıklanabilir?
Beyninin tamamını kullanmakla.
Çoçuklarımızı beyinlerinin tamamını kullanmaya yönlendiriyor muyuz?
Çoğunlukla hayır.
Beynin tamamını kullanmak ne demektir?
Önce beynimizin yapısını inceleyelim. Beynimiz çok karmaşık. İsveçli yazar Jostein Gaarder bunu şöyle ifade ediyor: „İnsan beyni onu anlayabileceğimiz kadar basit olsaydı, yine de biz onu anlayamayacak kadar aptal olurduk.“
Tıbbî ayrıntılara girmezsek, aslında bir değil, üç beynimiz var, diyebiliriz.
Birincisi özellikle içgüdülerimizi yönlendiren alt beyin. Alt beyin RNA (ribonükleik asit) molekülleri vasıtasıyla genetik bilgi birikimlerini, atalarımızdan gelen bilgileri barındırır.
Eğer atalarımızdan kalan takıntılar varsa, bunlar alt beyinde yer alır. Alt beyni takıntısız olanlar daha iyi öğrenebilirler.
İkincisi, özellikle duygularımızı yönlendiren limbik sistem. Yaşam tecrübelerimiz daha çok burada birikir. Hemşerilerimizle, akrabalarımızla, ailemizle olan ilişkilerimiz buradan yönlendirilir.
Üçüncüsü ise korteks denilen üst beyin. Hafızamızın bulunduğu ve zihinsel zekânın IQ) ölçüldüğü beyin, üst beyindir. Bireysellik ve kişilik üst beyin sayesinde gelişir. Üst beyin vasıtasıyla örneğin düşünürüz, konuşuruz, yazarız, hesap yaparız. Üst beyin bir bakıma alt beyine bağlıdır.
İnsanların büyük çoğunluğu tek yanlı etkinliklerde bulunurlar. Yani ağırlıklı olarak üst beynin ya sağ yarıküresini, ya da sol yarıküresini kullanırlar.
Aşağıdaki tabloda üst beynin sağ veya sol yarıküresini daha çok kullanan insanların özelliklerini bulacaksınız. Bu özellikleri okuduktan sonra tek yanlı yaşamanın ve öğrenmenin eksikliklerini daha iyi anlayacaksınız:
SOL YARIKÜREYİ KULLANANLAR
- M a n t ı k ağırlıklı davranış: Mantıklarını daha iyi kullanırlar. Mantıksal sebep-sonuç ilişkisi dayanarak hareket edebilirler.
- Kavramlarla düşünürler. Kelime hafızaları kuvvetlidir.
- Gerçeklere bağlı kalırlar. Gerçek verilerin dışına çıkmakta zorlanırlar. Hesaba önem verirler.
- Ayrıntılara önem veririler. Bir işi yaparken, konuşurken, yazarken ayrıntıların mükemmel olmasına özen gösterirler.
- İyi analiz yaparlar. Bir olayı veya nesneyi incelerken, onu mantıksal parçalarına ayırabilirler.
- Yazılan veya konuşulan dile daha çok önem verirler.
- Soyut şeyleri ön plana çıkarırlar.
- Genellikle kuralcıdırlar. Talimatlara uyarlar.
- Dakiktirler.
- Planlamayı ve düzenliliği severler. Herşeyi tek tek düşünmek isterler. Ani tepki vermezler. Mantıksal bir sıraya koyarlar. Ve belli bir yargıya varırlar. Taraf tutarlar.