Güncelleme Tarihi:
Fransız sınır işçilerinin her geçen gün artan sayıları ile birlikte şehir içi trafiği mesai saatleri başında ve sonunda Cenevre şehrinin en büyük sorunları arasında yer alıyor. Şehrin tam ortasında yer alan ve Leman Gölü’nden çıkan Rhone nehri şehir trafiğinin yoğunlaştığı merkez konumunda. Bu trafiği azaltmak için Halk Partisi’nin (SVP) hazırladığı inisiyatif 28 Eylül’de oylanacak. Teklif ise Leman Gölü’nün altından bir tünelle şehir trafiğine alternatif oluşturmak.
2012 yılında hazırlanan teklif 10 binden fazla imza toplanarak Cenevre Kanton Meclisi’ne sunulmuş ve referandum tarihi olarak 28 Eylül belirlenmişti. Teklife göre göl kenarında şehrin başlangıç noktalarından olan Avenue France’tan gölün karşı tarafında Port-Noir’a her biri iki şeritli iki adet tünel yapılacak. Proje ayrıca tünelin Port-Noir çıkışından sonra araçların Malagnou istikametine devam etmesi için buraya da birer şeritli iki tünel inşaatı ön görüyor. Teklif Komitesi inisiyatifin kabulünden altı yıl içinde projenin hayata geçirilmesini isterken tahmini bütçenin ise 1,2 milyar İsviçre Frangı olduğunu belirtiyor.
PROJE, MALİYETİNDEN ÖTÜRÜ DESTEK GÖRMÜYOR
Referandum inisiyatifini hazırlayan komiteye SVP partisinin Cenevre başkanı öncülük ediyor. Komite 2030 yılında Cenevre’de 100 bin ek istihdam olacağını, nüfusun da 200 bin artacağına dikkat çekti. 1900 yılında Rhone nehrinden araç geçişi yapılan altı köprü varken günümüzde araçların dört adet köprü kullanabildiklerini belirterek, şehrin her iki yakasını birleştirecek yeni bir projenin kaçınılmaz olduğunu vurguladı.
Tünel projesine karşı çıkanların en büyük argümanları ise bütçesinin çok yüksek olması. Cenevre Kanton hükümeti de böylesi büyük bir projeyi finanse edemeyeceğini, Federal Meclis’te ise vekillerin bu büyüklükteki bir projeye sıcak bakmadıklarını açıkladı. Dolayısıyla SVP’nin teklifi Cenevre hükümeti tarafından reddedildi. Bunun dışında diğer partilerden de tünel teklifini destekleyen çıkmadı.
Şehir trafiğini analiz eden firmalardan gelen raporlar ise farklı sonuçlar ortaya çıkarıyor. Öncelikli soru yapılan yatırım karşısında trafiğin ne kadar azalacağı. Şu an en çok tercih edilen köprü olan Mont Blanc köprüsündeki trafiğin o çevreye yakın kişiler tarafından kullanılmaya devam edecek olması bir başka soru işareti. Ayrıca yeni yapılacak tünelin bağlantı yolları ile şehrin bir başka noktasında trafik yoğunluklarının ortaya çıkacak olması raporlarda geçen en ciddi tespitler. Cenevreliler, geçmişte göl geçişi tekliflerine iki kez karşı çıkmıştı.