Güncelleme Tarihi:
Bulgaristan Demiryolları yetkililerinden elde edilen bilgiye göre, iptal kararında "Hem paramız hem da vagonlara ihtiyacımız yok" gerekçelerine yer verildi. Buna karşın BDJ yönetimi aynı şartlarda yeni bir ihale kararı aldı.
İhalenin iptal kararının resmi olarak kendilerine ulaşmadığını açıklayan TÜVASAŞ Genel Müdürü İbrahim Ertiryaki, "Habere inanmak dahi istemiyorum. Böyle bir kararın alınması yasal olarak mümkün değil" dedi.İhaleyle ilgili anlaşmanın imzalanması konusunda iki ülke ulaştırma bakanlarının karşılıklı söz verdiklerini ve konunun Türkiye-Bulgaristan Ulaştırma İşbirliği Protokolu'nda ilk maddede yer aldığını belirten Ertiryaki "İptal kararı protokole de aykırı düşer. Bu vagonlara ihtiyaçlarının ve bütçelerinin uygun olmadığını bu kadar zamandır bilmiyorlar mıydı?" diye konuştu. BDJ'nin ihaleyi iptal ettiğine dair aldığı kararın, önümüzdeki hafta içinde TÜVASAŞ'a resmi olarak bildirileceği öğrenildi.
YILAN HİKAYESİ
Bulgaristan Demir Yolları'na 30 adet yeni yataklı vagon alımıyla ilgili ihale, trenlerin Avrupa standartlarına ulaştırılması programı çerçevesinde 11 Nisan 2008 tarihinde açıldı. İhaleyi, en yakın rakibinden vagon başına yaklaşık 1 milyon Avro daha düşük teklif veren Türkiye Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı, merkezi Adapazarı'nda bulunan Türkiye Vagon Sanayi A.Ş. (TÜVASAŞ) kazandı.
İhale şartnamesine göre BDJ vagon alımıyla ilgili anlaşmayı en geç bir ay içinde imzalaması gerekiyordu. Ancak anlaşma için ayrılan bütçeyi başka işlerde kullanan ve adı yolsuzluk skandalına karışan BDJ yönetimi çeşitli gerekçeler göstererek anlaşmanın imzalanmasını erteledi.Bulgaristan'da geçen yıl haziran ayıda yapılan genel seçiminin ardından kurulan yeni hükümet, BDJ yönetimini de değiştirdi. Yeni yönetim de söz konusu anlaşmayı TÜVASAŞ'ın tüm yazılı uyarılarına rağmen bugüne kadar imzalamadı.
Sürüncemede kalan konu, Başbakan Boyko Borisov'un bu yıl başında Türkiye'ye yaptığı resmi ziyaret sırasında yeniden gündeme geldi ve iki ülke ulaştırma bakanlarının görüş birliği ile Türkiye-Bulgaristan Ulaştırma İşbirliği Protokolu'nda sonuca bağlanması gereken ilk madde olarak yer aldı. Protokolda Bulgaristan'ın 30 yeni yataklı vagon alımı ile ilgili açtığı ihaleyi TÜVASAŞ'ın kazandığı teyit edildi ve en kısa sürede finans konusunun halledilerek Türkiye tarafına bilgi verileceği kayıt altına alındı.
İşbirliği protokolunda yer almasına rağmen, BDJ bugüne kadar TÜVASAŞ'a hiçbir bilgi vermedi. BDJ yönetimi, bilgi vermemekle de kalmayıp, skandal bir kararla 3 gün önce ihaleyi iptal etti.BDJ iptal gerekçesinde "Hem paramız hem de vagonlara ihtiyacımız yok" demesine rağmen aynı şartlarda yeni bir ihale kararı da aldı. BDJ'nin kazanılmış bir ihaleyi iptal etmesine karşılık, TÜVASAŞ'ın, tazminat davası açabileceği belirtiliyor.