Borlu yol yapımı başladı

Güncelleme Tarihi:

Borlu yol yapımı başladı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 18, 2008 15:23

ISPARTA ve Burdur arasındaki 52 kilometrelik mesafeyi 23 kilometreye indiren Gelincik Yolu'nun 1200 metrelik bölümüne normal yola göre ?ok daha dayanıklı olacağı belirtilen bor katkılı beton dökümü başladı.

Haberin Devamı

Elyaf malzemenin de kullanılacağı yol, Türkiye'de bir ilk olacak. Bor Endüstrisi'nin 200 bin YTL destek sağladığı projeyle uygulamanın Türkiye'de yaygınlaştırılması hedefleniyor.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'na bağlı Ulusal Bor Endüstrisi (BOREN) tarafından ilki Ordu'da yapılan bor katkılı beton yol uygulamasının ikincisi Isparta- Burdur arasındaki mesafeyi 23 kilometreye indiren Gelincik Yolu'nda uygulanmaya başlandı. Burdur ve Isparta Valiliği ile BOREN tarafından ortaklaşa yürütülen ?alışmada Gelincik Yolu'nun 12 metre genişliğindeki 1200 metrelik bölümü bor i?erikli beton yol ile kaplanacak.

BOREN'e veri sağlayacak deneme ama?lı yolun bir bölümünde ise elyaf malzeme de kullanılacak. Böylece yol, Türkiye'de elyaf malzemenin kullanıldığı ilk yol olma özelliğine sahip olacak. 1 kilometresi yaklaşık 400 bin YTL'ye mal olan bor katkılı beton yolun 20 yıl dayanabildiğini, daha sonra üzerine atılacak asfalt ile bu sürenin uzayabileceğini belirten yetkililer, deneme ama?lı yolda yapılacak ?alışmaların test edileceğini bulguların da daha sonraki projeler i?in kaynak oluşturacağını ifade etti. 6 metre aralıklar halinde üzerine bor katkılı beton dökülen hareketli sistem sayesinde ağırlık yolun bütününe dağıtılmış olacak. Atmosfere sera gazı salınımı yapmayan bor i?erikli beton yol, bu yönüyle küresel iklim değişikliğiyle de mücadele ediyor. Ayrıca bor i?erikli yol gaz ve suyu daha az ge?irdiği i?in asfalt yola göre daha dayanıklı oluyor. Isparta Göltaş Çimento Fabirkası'nda 2 yıl önce üretilen bor i?erikli ?imentodan Isparta- Burdur yolunda kullanılmasını Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'ndan talep ettiklerini a?ıklayana Vali Şemsettin Uzun, proje hakkında şunları söyledi:
"Enerji Bakanlığı'nın talimatıyla, Isparta'da Göltaş Çimento Fabrikası'nda yapılan bor katkılı ?imentonun bir kısmı Ordu'da kullanıldı. Biz de valilik olarak bakanlıktan geri kalan ?imentoyu istedik ve Isparta- Burdur arasında yapılan 23 kilometrelik yolun bir kısmında kullanalım dedik. İstiyorum ki bu proje tüm ülkenin karayollarında uygulansın. Çünkü biz petrole para ödüyoruz. Ama bunun ?imentosu, kumu, ?akılı bizden. O nedenle dışarıya para ödemiyoruz."

BOREN'in amacının borun farklı alanlarda yaygın kullanılmasın sağlayacak projeler üretmek olduğuna değinen BOREN Ar- Ge Koordinatörü İbrahim Yaşar ise şu a?ıklamalarda bulundu:

"?rettiğimiz projelerden biri de karayollarında borun ?imentoyla karıştırılarak beton yol olarak kullanılması. Bor madenini kullanabilecek sektörlerden birinin ?imento sektörü olması nedeniyle Türkiye Çimento Müstahsilleri ile işbirliği yaparak ?imento geliştirdik. Isparta'da 4 bin ton bor katkılı ?imento ürettik. Bunun bir kısmını barajlarda kullanmak üzere Ankara'ya götürdük. Ordu'da 2 kilometrelik bir kısımda beton yol yaptık. Kalan ?imentoyu da üretim yaptığımız Isparta'da kullanıyoruz. 12 metre genişliğindeki yolda 1200 metre uzunluğunda yapılacak beton yol bir hafta i?erisinde bitecek. Karadeniz'de aldığımız numunelerde borlu ?imentonun ?ok düşük su ve gaz ge?irgenliğine neden olduğunu gördük. Borlu ?imentonun asfalt ve normal ?imentolu beton yollara göre daha dayanıklı olmasını bekliyoruz."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!