Güncelleme Tarihi:
Bandırma- Ambarlı seferini yapmak üzere dün gece Bandırma Limanı'ndan denize a?ılan Ro- Ro gemisi, i?inde 73 kamyon, 2 otomobil ve 100'den fazla yolcu ve mürettebatıyla battı. Limanın hemen 300 metre a?ığında sulara gömülen gemiden 34'ü yaralı 76 kişi kurtulurken, 1 kişi öldü, kaybolan 4 kişi ise aranıyor. Yaralılardan birinin durumunun ağır olduğu belirtiliyor.
İstanbul'un Ambarlı Limanı ile Bandırma Limanı arasında taşımacılık yapan İstanbullines Şirketi'ne ait kaptan Mithat Altın yönetimindeki 'Hayat- N' adlı Ro- Ro gemisi, dün gece Bandırma Limanı'ndan hareket etti. Ara?larla tıklım tıklım dolu gemi saat 23.00 sıralarında demir aldığı limandan 300 metre kadar a?ıldıktan sonra, ilk belirlemelere sabitlenmeyen kamyonların dalgaların etkisiyle kayması ve hava muhalefeti nedeniyle iskele tarafından yan yatmaya başladı.
Balıkesir Valisi Selahattin Hatipoğlu, "Gemide 106 kişi vardı. Bunlardan 27'si mürettebat, 79'u şoför ile muavinler. Olayda 27 mürettabat, 63 şoför ve 11 muavin kurtarıldı. 4 kaybımız var, bir vatandaşımız vefat etti. Kayıpların 3'ü şoför, biri muavin. Kayıpların Necati Kalın, Şevki Gönüllü, Murat Karaca adlı şoförler ile Yahya ?zoğlu adlı muavin olduğunu belirledik. Rakamlarda tedbirli davrandık. Bu rakamlar bizde vardı, ama sonuca ulaşmak i?in bu saati bekledik." dedi.
SORUŞTURMA BAŞLATILDI
Bandırma Cumhuriyet Başsavcılığı'nın, batan Ro-Ro gemisiyle ilgili soruşturma başlattığı bildirildi. Alınan bilgiye göre, kazanın ardından harekete ge?en Başsavcılık, soruşturma a?tı.
PANİK ÇIKTI, DENİZE D?K?LD?LER
Gemideki ara? şoförleri ve yolcular bir anda neye uğradıklarını şaşırırken, bazı kamyon şoförleri saat 23.16'da, jandarmanın 156 İmdat telefonunu arayıp yardım istedi. Kaptan Mithat Altın ve mürettebat yolculara sakin olmaları ?ağrısında bulunurken, gemi su almaya başladı ve panik ?ıktı.
Can yeleği arayan yolculardan bulanlar, gece karanlığında denize atlayıp sahile doğru yüzmeye başladı. Bir?ok yolcu da kamyonların üzerine ve geminin en yüksek bölümlerine tırmanmaya başladı.
Jandarmaya yapılan ihbardan 10 dakika sonra geminin bulunduğu bölgeye ulaşan Sahil Güvenlik ekibi henüz sulara tamamen gömülmeyen gemide tahliye ?alışması başlattı. Limandan olay yerine bot gönderildi. Bazı yolcular Sahil Güvenlik botları ve limandan gönderilen bota alındı. Ancak, henüz tahliye tamamlanmadan 'Hayat- N' Ro- Ro gemisi 20 dakika i?inde battı.
SEFERLER İPTAL EDİLDİ
İDO'dan alınan bilgiye göre, Yenikapı-Bandırma 07.00 ve Bandırma-Yenikapı 21.30 feribot seferleri ile Bandırma-Yenikapı arasındaki 07.30 deniz otobüsü seferi iptal edildi.
"İSTANBUL SAHİL RADYOSU UYARDI"
Arama- kurtarma ?alışmalarının devam ettiğini bildiren Deniz Ulaştırması Genel Müdürü ?zkan Poyraz, yük taşıyan ağır vasıta ara?larına daha önceden tonaj öl?ümü yapıldığı i?in, gemiye girerken öl?üm yapılmadığını belirtti.
"KAMYONLARIN KORNA SESLERİYLE BATTI"
Bandırma'da Ro-Ro faciasından kurtulan yolcular, batma olayı sırasında geminin alt bölümünde bulunan kamyonlardaki sürücülerin korna ?alarak yardım istediklerini söyledi. Ro-Ro gemisinin daha sonra sulara gömüldüğünü belirten yolcular, "Bir ?oğumuz yan yatan Ro-Ro'nun kenarına ?ıktık. Geminin yan tarafında yosun tutmuş midyelere basarak ayakta durmaya ?alıştık. Midyeler olmasa bir ?ok kişi kurtarılamadan denize düşecekti" dedi.
MALZEMELER KARAYA VURUYOR
Bandırma'da dün gece batan Hayat-N isimli Ro Ro'da bulunan 73 kamyonda yüklü olan, tekstil ürünleri, yiyecek maddeleri ve oksijen tüpleri, Bandırma-Erdek karayolunun 7. kilometresindeki Mezbağa Mevkii'nde karaya vurdu. Bölgede ?alılıklar arasında saklanmış malzemeleri bulan jandarma bölgede nöbet tutuyor.KAPTAN G?ZALTINDA
Olaydan sonra kurtarılalar arasında bulunan 'Hayat N' Ro Ro gemisinin kaptanı Mithat Altın ile mürettebattan 2 kişi olmak üzere 3 kişi gözaltına alındı. Kaptan Altın ilk ifadesinde, geminin yük kayması sonucu yan yatmaya başladığını, kendisinin ve mürettebatın tüm ?abalarına karşın kurtarmayı başaramadıklarını söyledi.
İstanbullines Şirketi yetkilileri, Bandırma Limanı ?ıkışında batan 118 metre boyundaki 'Hayat N' adlı Ro- Ro gemisinin iskele tarafından yan yatarak battığını a?ıkladı. Şirket yetkilileri, geminin batma nedeninin saptanması i?in teknik ?alışmaların devam ettiğini söyledi.
Bu arada batan gemide kaybolanların bazılarının, ara?larında uyuyan kamyon şoförleri olduğu belirtildi. Ro- Ro gemileri ve feribotlarda şoförlerin ara?larında değil yolcu salonunda seyahat etmesi gerektiği, ancak ?oğu zaman bu kurala uyulmadığına dikkat ?ekildi.
İŞTE İNANILMAZ İHMAL İDDİALARI
Gemi yan battı, kaptan umursamadı Gemi daha hareket etmeden yan battı, yolcular kaptanı uyardı. Ancak kaptan 'yolda düzelir' diye devam etti. Gemi 6 dakika i?inde battı.Siren ?almadı
Gemide 73 tane kamyon vardı. Ve şoförleri de i?inde uyuyordu.Geminin batması esnasında sirenler ?almadı. Ve kamyonlarında uyuyan şoförler siren ?almadğı i?in uyamadı. Uyanamayanlar denizde kayboldu.
Kamyonlar sabitlenmedi
Sabitlenmeyen kamyonların dalgaların etkisiyle kayması ve hava muhalefeti nedeniyle iskele tarafından yan yatmaya başladı.
İşte bu iddiaları doğrulayan gördü tanıklarının anlattıkları:
'Gemi yan yatınca binmedim'
Bandırma Limanı'ndan gemiye son anda binmekten vazge?en Abdullah Demir ise ilgin? bir iddiada bulundu: "Limanda yükleme yapılırken geminin yan yattığını görünce korkarak binmedim. Kamyonların ?oğu ağır tonajlıydı. Bunlar karayoluna, ceza yememek i?in ?ıkmıyorlar."
Gemiye kamyonuyla binip kurtulan yolculardan biri ise gemi işletmecilerinin daha fazla para toplayabilmek i?in gemiyi taşıma kapasitesinden fazla tıka basa doldurduğunu ileri sürdü.
KURTULANLAR ANLATIYOR
Gemi önce sağa sonra sola yattı
Bandırma'da batan gemiden kurtulan kamyon şoförü Güven Karahan, Devlet Hastanesi acil servisinde dehşet dolu dakikaları anlattı: "Bandırma'daki Etibor tesislerinden İstanbul'a kamyonla maden taşıyordum. Gemi hareket edince yemeğe oturduk. Bu sırada gemi önce sağa yattı, ardından sola doğru batmaya başladı. Şans eseri kurtulduk, Allah yüzümüze baktı" dedi.
Deprem gibi bir şey oldu
Elleri titreyerek yaşadıklarını anlatan kamyon şoförü Battal Kocakaya ise "Yemek masasına oturmuştuk. Bir anda deprem gibi bir şey oldu. Herkes ?ığlık atarak ka?maya başladı. Can pazarını yaşarken Sahil Güvenlik ekipleri bizi kurtardı. Aynı firmadan 4 kişiydik biz kurtulduk ama diğerleri hakkında bilgim yok" diye konuştu.
Can yeleği istedik, yağmurluk verdiler
Batan gemiden kurtulan kamyon şoförü Kadir Kalın, geminin battığını görünce can yeleği istediklerini, ancak kendilerine yağmurluk verildiğini öne sürdü.
Kalın, amcasının olay sırasında geminin üst bölümündeki kafeteryada ?ay i?tiğini, kendisinin ise aşağıda kamyonunda olduğunu söyledi. Geminin, kapaklarının kapanmasının ardından yan yatmaya başladığını anlatan Kalın, şöyle konuştu:
"Halatlar serbest bırakılınca gemi bir sağ bir sol yaptı, o anda olanlar oldu. Millet feryat ediyordu o sırada ne Sahil Güvenlik geldi ne jandarma geldi. Sağ olsun limanın botlarını gönderdiler, bizleri öyle kurtardılar. Olay anının vahametini ancak yaşayan bilir. Bağıran, ?ağıran, salavat getiren, telefonla ?oluk ?ocuğuyla helalleşen feryat eden insanlar vardı, Geminin battığını görünce can yeleği istedik, bize yağmurluk verdiler. Böyle bir şey var mı?"