Güncelleme Tarihi:
Avusturya’da eğitim sistemini çağdaş bir yapıya kavuşturmayı, göçmen kökenli çocuklara eğitimde fırsat eşitliği verilmesini öngören halk oylamasına katılımın çok yüksek olduğu gözlendi.
Bugün sona erecek olan halk oylaması için tüm toplum kesimleri seferber olurken, hafta sonu seçim lokalleri önünde, eğitim reformuna evet imzası atmak isteyen seçmenler uzun kuyruklar oluşturdu.
Yeniden yapılandırılacak
Eğitim reformu her yıl Pisa araştırmasında kötü not alan Avusturya’da eğitim sisteminin yeniden yapılanmasını öngörüyor. 12 maddelik eğitim reformunun amacı, ana okullarının tüm ülkede yaygınlaştırılması, ana okulu pedagoglarının öğretmen mesleğiyle eşit seviyeye getirilmesi, tam gün okul sistemine geçilmesi ve göçmen kökenli çocuklara fırsat eşitliği sunulması.
Ayrıca eğitim sisteminin parti politikalarından kurtarılması ve bürokrasiden arındırılmasını öngören reformlarla, Avusturya’nın Pisa araştırmalarında birinci gelen Finlandiya ile boy ölçüşür seviyeye getirilmesi.
Destek büyük
Eğitim sisteminde reformlara gidilmesi için yapılan halk oylaması toplumun her kesiminden geniş destek görüyor. Gerek ekonomi çevreleri gerekse sendikalar halk oylamasına yoğun destek veriyor. Ekonomi çevreleri Avusturya’nın geleceğinin eğitim sistemindeki yeniliklere bağlı olduğunu vurguladı.
Avusturya’da ilköğretim mezunu ailelerin sadece yüzde 5’inin çocuklarının yüksek okulu bitirdiği, alt tabakanın çocuklarının yüksek eğitimden yoksun kaldığı, bu gidişatın mutlaka değiştirilmesi gerektiği belirtildi.
EĞİTİM REFORMU NELER GETİRİYOR
» Çağdaş, bürokrasiden arınmış, özerk bir okul sistemi.
» Anaokulları okullarla eşit seviyeye getirilmeli. Anaokulu pedagogları okul öğretmenleriyle aynı değerde olmalı ve akademik eğitim almalı.
» Kreş, anaokulu gibi okul öncesi eğitim tesisleri ihtiyaca cevap verir hale getirilmeli. Her yerde tam gün okul öncesi eğitim tesisleri bulunmalı.
» Çocuklar beceri ve yeteneklerine göre daha erken yaşta teşvik edilmeli.
» Sınıfta kalma ve yardımcı kurslar kaldırılmalı.
» Tam gün okullar her tarafta yaygınlaştırılmalı.
» Çocukların ilgi, beceri ve yeteneklerine göre ayrılmaları zorunlu eğitim bittikten sonra yapılmalı.
» Öğretmenlik mesleğine değer verilmeli.
» Yüksekokul ve üniversiteler için devlet bütçesinden ayrılan miktar 2020 yılına kadar kademeli olarak gayri safi milli hasılanın yüzde 2’sine çıkarılmalı.
» Yüzde 40’lık bir bitirme kontenjanı sağlanmalı.
» Yetişkinlerin eğitimine devlet desteği artırılmalı.
» Göçmen kökenli çocuklara eğitimde gerçek bir fırsat eşitliği sağlanmalı. Çok kültürlülüğü bir zenginlik olarak gören, dünyaya açık bir eğitim sistemine geçilmeli.