Güncelleme Tarihi:
PETDER'in Aylık Petrol Bülteninde, Avrupa Komisyonu adına Sağlık ve Tüketiciler için Yürütme Ajansı ile yapılan bir anlaşma kapsamında Tüketici Programı (2007-2013) dahilinde hazırlanan "Tüketici Gözünden Araç Yakıtları İçin Pazar İşleyişi Hakkında Tüketici Pazar Araştırması" başlıklı rapora yer verildi.
Avrupa'daki tüketicilerin pazara yönelik alışkanlıklarını ve algılarını detaylı bir şekilde inceleyen rapordaki araştırmalar, 29 ülkede (Avrupa Birliği üyeleri, Norveç ve İzlanda) 27 bin kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Buna göre, tüketici anketine katılanların yüzde 67'si yakıt türleri hakkında net bilgisi olmadığını, birçoğu da biyoyakıt içeren yeni yakıt türleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığını belirtti.
Tüketicilerin yüzde 61'i benzini, yüzde 36'sı motorini, yüzde 3'ü diğer yakıt türlerini tercih ettiğini bildirirken, ankete katılanların yüzde 50'si biyoyakıtların petrole olan bağımlılığı azalttığını, yüzde 47'si daha az hava kirletici emisyon ürettikleri için fosil yakıtlardan daha iyi olduklarını düşündüğünü açıkladı.
Ankete katılanların yüzde 67'si yakıt alırken öncelikli tercih nedenlerinin fiyat olduğunu, yüzde 27'si deneyimlerine göre iyi olduğuna inandıkları yakıtı aldığını, yüzde 6'sı ise çevreye en az zarar veren yakıtı tercih ettiğini kaydetti.
Benzin ve motorin kırsalda ucuz, otobanda pahalı
Araştırma kapsamında 29 ülkedeki benzin ve motorin fiyatlarının derlenmesinden elde edilen sonuçlara göre, başkentlere kıyasla kırsal alanlarda fiyatların yaklaşık yüzde 0,2 daha ucuz olduğu, yine başkentlere kıyasla otobanlarda ise yüzde 1,3 - yüzde 1,7 daha pahalı olduğu görüldü.
Birçok ülkede fiyatların karşılaştırıldığı web siteleri düzenleyici kuruluşlar için fiyat şeffaflığı sağlamak üzere kullanılan önemli bir araç haline gelirken, bu ülkelerde düzenlemelerle yakıt perakendecilerinin fiyatlarını kamu tarafından yönetilen bir veritabanına bildirmeleri sağlanıyor ve bu bilgiler fiyatların karşılaştırıldığı sitelerde de değerlendiriliyor. Yunanistan, İspanya, Fransa, Kıbrıs, Avusturya ve Portekiz'de kullanılan fiyat şeffaflığı sistemine Almanya da geçmeyi planlıyor.
Son 5 yılda tüketicilerden gelen şikayetlerin yüzde 51'i fiyatlar hakkında olurken, bunu yüzde 31 ile yakıt kalitesi, yüzde 11'i haksız ticaret uygulamaları izledi. Tüketicilerin yaşadıkları sorunlar arasında araca yakıt yüklemek üzere kuyrukta beklemek de yer aldı.
Ankete katılanların çoğunluğu pompadaki yakıt etiketlerinin hem araç yakıtları hem de araç-yakıt uyumluluğu hakkındaki birincil bilgi kaynağı olduğunu, yüzde 69'u benzin istasyonlarında yakıt fiyatlarının net ve anlaşılır şekilde sunulduğunu, yüzde 38'i ikamet ettikleri ülkede yakıt türlerinin net ve anlaşılır olduğunu belirtti.
Sadece yüzde 13'ü marka tercih ediyor
Öte yandan araştırma kapsamında 6 ülkede (Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Romanya ve Çek Cumhuriyeti) pompalardaki yakıt etiketleri incelendi. 95 oktan ana ürün için genellikle yeşil renk kullanılırken (yüzde 66), diğer renkler sarı (yüzde 15) ve mavi (yüzde 6) olduğu belirlendi.
Motorin için kullanılan pompa tabancılarının, benzinli araçlar için fazla geniş olması nedeniyle yanlış ürün yüklenmesine engel olabilmesine karşın motorinli araçlara benzin yüklenebildiği tespit edildi.
Ankete katılanların sadece yüzde 13'ü tercih ettikleri bir marka olduğunu belirtirken, istasyonun konumu (yüzde 43) ve sadakat kartı veya üyelik sistemleri (yüzde 22) de etkili oldu.
Tüketiciler araçlarını genellikle depo neredeyse boşaldığında doldurduğunu (yüzde 46), yüzde 19'u iyi bir fiyat gördüklerinde veya fiyatlar düştüğünde, yüzde 2'si ise haftanın belli günlerinde yakıt yüklediklerini belirtti.
Akaryakıt için gelirlerinin yüzde 21 veya daha fazlasını yakıta ayıran tüketiciler ancak maliyeti karşılayabildiğinde yakıt yüklediğini ifade etti.