Güncelleme Tarihi:
Almanya Ulaştırma Bakanlığı, ülkede otoyolların ve karayollarının yabancı plakalı araçlar için ücretli hale getirilmesi amacıyla yasa tasarısı hazırladı.
Yasa tasarısına göre, "altyapı ücreti" olarak 2016 yılından sonra uygulanmaya koyulması planlanan otoyol geçiş ücreti otomobil ve karavanlardan alınacak ancak motosikletler bundan muaf tutulacak. Tasarıda, Almanya'da yaşayanların da "altyapı ücretini" yılda bir kez ödemesi ve ücretin aracın hacmine ve ne kadar çevre dostu olduğuna göre belirlenmesi öngörülüyor.
Otoyol ücretinin yıllık en fazla 130 Euro, ortalama ise 74 Euro olacağı ifade edildi. Altyapı ücreti olarak ödenen bu miktarın Almanya'da yaşayanlar için her yıl verilen araç vergisinden düşüleceği kaydedildi. Bunun için otoyol ücretinin ödendiğini gösteren vinyet pulunun aracın ön camına yapıştırılmasının öngörülmediği, ücretin ödenip ödenmediğinin kamyonlardaki uygulamada olduğu gibi elektronik olarak plaka numarasıyla kontrol edilmesinin planlandığı belirtildi. Bu sistemin otomobiller için teknik olarak nasıl gerçekleşeceği henüz belli değil. Almanya'da yerli ya da yabancı tüm kamyonlar için otoyol ücreti uygulanıyor.
Tasarıya göre, elektrikli araçlar için şimdiye kadar araç vergisi ödemeyenler bu ücreti de ödemeyecek.
Flensburg kentindeki Federal Trafik Dairesi'nin her yıl ücreti Almanya'da yaşayanların banka hesabından otomatik olarak çekeceği ve araç sahibine ücreti ödediğine dair belge gönderileceği, burada plaka numarası kayıtlı olmaması durumunda ceza kesileceği kaydedildi.
Almanya'daki otoyolları kullanacak yabancı plakalı araç sahipleri ise 12 aylık bir dönem için araçlarının özelliklerine göre otoyol ücretini internetten veya benzin istasyonundan ödeyebilecekler. Bunun yanı sıra 10 gün için 10 Euro veya iki aylık dönem için 22 Euro ücret öngörülüyor.
Almanya Ulaştırma Bakanlığı, yabancı plakalı araçlardan alınacak ücretlerden yılda 700 milyon Euro gelir bekliyor. Kurulacak sistem için yapılacak
harcamalardan sonra 500 milyon Euronun üzerinde para kalması hesaplanıyor. Bu paranın ulaşımdaki yatırımlarda kullanılması planlanıyor.
Tasarı, Alman hükümetinin küçük ortağı Hristiyan Sosyal Birlik Partisi'nin (CSU) baskısı üzerine geçen yıl yapılan koalisyon sözleşmesine almıştı. Ulaştırma Bakanlığı, bu yasa tasarısıyla koalisyon sözleşmesinde yer alan ve AB hukukuna uygun olduğu savunulan koşulların yerine getirildiğini duyurdu.
Ulaştırma Bakanı Alexander Dobrindt, daha önce ülkedeki trafik ağını kullananlardan ücret almak istiyordu ancak Hristiyan Demokrat Birlik Partisi (CDU) buna karşı çıkmıştı. Ülkede, söz konusu ücretin AB yasalarına aykırı olabileceği tartışmaları yaşanmıştı.
Öte yandan, Schleswig-Hostein Eyaleti Ulaştırma Bakanı Reinhard Meyer, otoyol ücretinden 500 milyon Euro gelir edilmesinin mümkün olmadığını söyledi. Alman Otomobil Kulübü'nün hesapladığı 260 milyon Euro gelirin daha mantıklı geldiğini belirten Meyer, otoyol ücretini de eleştirerek yabancılardan otoyol için ücret alınmasının modern Avrupa'ya yakışmadığını dile getirdi.