Güncelleme Tarihi:
AVUSTURYALI otoyol ücreti konusunda uzman şirket Kapsch ve otoyol ücreti için ‘autoTicket’ ortak girişimini kuran bilet satışında uzman CTS Eventim, vergiyi toplamak ve elektronik geçiş etiketlerini düzenlemek için milyarlarca Euro’luk sözleşme yapmıştı. Ancak 2019’da Avrupa Adalet Divanı, CSU tarafından dayatılan otoyol vergi uygulamasını, yabancı araç sahiplerine karşı ayrımcılık olacağı gerekçesiyle bozdu. Bu karar üzerine otoyol ücretinden vazgeçilmesi nedeniyle şirketler yaklaşık 700 milyon Euro civarında tazminat talebinde bulundu. Bakanlık tazminatı reddetti ancak şirket 2020 yılında konuyu tahkim mahkemesine taşıdı. Mart 2022’de tahkim mahkemesi de şirketlere tazminat ödenmesine hükmetti. Tahkim davası sürecinde uzlaştırma komisyonu kuruldu. Bu süre içinde şirketler tazminat taleplerini yaklaşık 560 milyon Euro’ya indirdi. Arabulucu komisyonun çalışmaları sonucu Alman devletinin 243 milyon Euro ödeme yönündeki taleplerini şirketler önceki gün kabul etti.
‘ACI BİR MEBLAĞ’
Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing, ödenmesi gereken zararı ‘acı bir meblağ’ olarak nitelendirdi. FDP’li siyasetçi, aynı zamanda federal hükümetin zararı sınırlandırdığını söyledi. Başlangıçta 700 milyon Euro’nun üzerinde bir tazminat talebi olduğunu hatırlatan Wissing, araç geçiş ücretini ciddi bir hata olarak nitelendirdi ve selefi Andreas Scheuer’in (CSU) girişimini eleştirdi. Wissing, “Benim için bu noktaya nasıl gelinebildiği, sözleşmelerin mahkeme kararları mevcut olmadan önce imzalanmış olması anlaşılmaz” dedi. Wissing, tazminat tutarının altyapı yatırımları için kullanılamamasından üzüntü duyduğunu söyledi.
NASIL OLDU?
Otoyol geçiş ücreti CSU’nun üzerinde durduğu prestij projesiydi. Çok tartışmalı konuda CSU, gelen tepkiler üzerine Alman sürücülere ek bir yük getirilmesini engellemek istedi. Bu nedenle, başlangıçta otoyolu kullanan herkesten geçiş ücretini ödemesi öngörüldü. Ancak, Alman araç sahipleri motorlu taşıtlar vergisi yoluyla aynı miktarda daha az vergi ödeyerek otoyol ücretini telafi olarak geri alacaktı. Böylelikle pratikte otoyol geçiş vergisi sadece yabancı araç sahiplerinden alınmış olacaktı. Geçiş ücretinin Ekim 2020’den itibaren uygulanması ve 500 milyon Euro gelir getirmesi bekleniyordu. Ancak Adalet Divanı, Haziran 2019’da düzenlemenin AB hukukunu ihlal ettiğine hükmetti. Hemen ardından dönemin Ulaştırma Bakanı Scheuer, autoTicket ile olan operatör sözleşmelerini feshetti. CSU’lu siyasetçi şirketlerin tazminat taleplerini de reddetmişti.