Alman ders kitaplarında 'göç' krizi

Güncelleme Tarihi:

Alman ders kitaplarında göç krizi
Oluşturulma Tarihi: Mart 27, 2015 13:09

Almanya'nın bir göç ülkesi olmasına rağmen ders kitaplarında yabancılar ile toplum arasındaki çatışmaların ve uyumsuzlukların ön plana taşındığının ortaya çıkması üzerine ülkedeki Müslüman dini temsilciler ve Türk kökenli milletvekillerinin tepkisine yol açtı.

Haberin Devamı

Almanya İslam Konseyi Genel Sekreteri Burhan Kesici, Sol Parti Berlin Eyalet Meclisi Üyesi Hakan Taş ve Yeşiller Partisi Federal Meclis Milletvekili Özcan Mutlu, okul kitaplarında göçün ve buna bağlı olarak göçmenlerin çoğu zaman olumsuz gösterilmesiyle ilgili değerlendirmede bulundu.

Berlin'de İslam din dersi okutmanlığını da yapan Kesici, başka ülkelerden gelip bu ülkede yaşayan insanlara kitaplarda önyargıyla yaklaşıldığını, hatta kötü gösterildiğini belirtti.

Kitaplarda örnek olarak "Ahmet şunu veya bunu çaldı" şeklinde negatif unsurların yer aldığını ifade eden Kesici, "Burada ufak yaşta çocuklara yabancıların kötü olduğunu, hırsızlık ve şiddet olaylarına karıştıkları gibi buna benzer şeyler empoze ediyorlar. Bu da çocukların kafasında kalıyor ve güncel konuşmalarda ve okuldaki tartışmalarda yer alıyor" diye konuştu.

Burhan Kesici, bu durumun aşırı sağcılığı, yabancı düşmanlığını etkilediğini belirterek, "İnsanlar zaten yabancıları, Müslümanları tanımıyorlar. Ders kitaplarında bunlar şiddet yanlısı, kötü olarak yansıtıldığı zaman buna inanmaktalar. Bunlar dünya görüşlerini etkilemektedir" dedi.
Kesici, "Böyle bir şey başka gruplara karşı yapılırsa herkes ayağı kalkmış olur ancak bilhassa Müslüman ülkelerden gelen yabancılara yapıldığında, Ahmet, Ayşe olduğunda kimse tepki göstermiyor" değerlendirmesinde bulundu.

Kesici, İslam din derslerinin okutulması için hazırlanan ders kitaplarında bile önyargıların yer aldığına dikkati çekerek, bu kitapların derslerde okutulması için eyalet eğitim bakanlıkları tarafından onaylanabileceği uyarısında bulunarak, bunların araştırılması gerektiğini vurguladı.

Alman ders kitaplarında göç krizi


"Irkçılıkla mücadeleye okullardan başlanmalı"

Sol Parti Berlin Eyalet Milletvekili Hakan Taş da Almanya'da göç tarihinin iyi şekilde öğretilmesi gerektiğini, bunun için de son 50 yıllık göç tarihinin ders kitaplarında doğru şekilde yer alarak çocuk ve gençlere öğretilmesini istedi.

Ülkede yaşayan yabancıların öğrencilere olumsuz yansıtıldığında bunun çocukların kafalarında olumsuz soru işaretleri oluşturacağına işaret eden Taş, "Örneğin Ahmet, Jürgen ile okul bahçesinde oynamayacak çünkü Jürgen ders kitaplarından dolayı yabancılara önyargılı olacak. Önyargıların oluşmaması ve yabancı düşmanlığının körüklenmemesi için ırkçılıkla mücadeleye okullarda eğitimden başlayarak 'dur' dememiz lazım" şeklinde konuştu.

Ders kitaplarında önyargılara yer verilmemesini isteyen Hakan Taş, toplumsal çeşitliğin bir zenginlik olarak algılanması ve okullarda bunun olumsuz yansıtılmaması gerektiğini kaydetti.

Alman ders kitaplarında göç krizi


"Göçmenler kısmen öcü gösteriliyor"

Yeşiller Partisi Federal Meclis Üyesi Özcan Mutlu ise Almanya'nın çok uzun bir süreden beri göç ülkesi olduğunu vurgulayarak, "Almanya, 2005 yılında bir göç ülkesi olduğunu yasal olarak da kabul etti. Fakat eğitim kurumlarına, okul kitaplarına ve müfredata baktığınızda göçmenler kısmen öcü olarak gösteriliyor" dedi.

Berlin eyaletinde yıllarca partisinin eğitim politikaları sözcülüğünü yapan Multu, hala ders kitaplarında "önyargılarla çalışıldığına" dikkati çekti ve okutulan hikayelerde ve kitaplarda göçmenler hakkında "kirli", "geç kalan", "işini çabuk yapmayan" gibi önyargı ve klişelerin yer aldığını söyledi.

Milletvekili Özcan Mutlu, eyaletlerin eğitim bakanlıklarına ve kitapları çıkaran yayınevlerine bu tür ifadeleri ders kitaplarında kullanmamaları çağrısında bulundu. Mutlu, kitaplarda kullanılan önyargıların toplumu böldüğünü ve kaynaşmayı engellediğini kaydetti.

Araştırmayı Alman hükümeti yaptırmıştı

Almanya Göç, Mülteciler ve Uyum Bakanlığı'nın talimatıyla Leipzig'deki Georg-Eckert Enstitüsü tarafından okul kitaplarındaki "göç olgusu" ile ilgili yapılan araştırmada, Almanya'nın bir göç ülkesi olarak ifade edilmesine rağmen ders kitaplarında yabancılar ile çoğulcu toplum arasındaki çatışmaların ve uyuşmazlıkların ön plana çıkarıldığına dikkat çekilmişti.

Bavyera, Kuzey Ren Vestfalya, Saksonya, Berlin ve Brandenburg eyaletlerinde 65 tarih, politika, sosyal bilimler ve coğrafya ders kitaplarının incelendiği araştırmaya göre, göç ve çeşitlilik bazı ders kitaplarında problem ve homojen toplumlar için mücadele edilmesi gereken bir unsur olarak değerlendirilmişti.

Kitaplarda entegrasyonun gerekli gösterildiği ancak kelimenin açıklanmadığı belirtilmiş, metinlerde "yabancı", "göçmen" ve "göçmen kökenli" kavramları arasında ayrım yapılmadığı, bunların eş anlamlı kullanıldığı ifade edilmişti.

Alman hükümeti Göç, Mülteci ve Uyumdan Sorumlu Devlet Bakanı Aydan Özoğuz, Almanya'da eğitim gören öğrencilerin üçte birinin göçmen kökenli olduğunu ve bunların da yüzde 80'inin Alman vatandaşlığına sahip olduğuna işaret ederek, ders kitaplarında klişelerin ve ayrımcı ifadelerin yeri olmadığını belirtmişti.

BAKMADAN GEÇME!