Güncelleme Tarihi:
Almanya'da Federal Kartel Dairesi'nin yaptığı bir araştırma, akaryakıt piyasasına beş büyük firmanın yönlendirdiğini ortaya koydu. Buna göre, pazara hakim olan bu beşlinin Almanya'daki benzin fiyatlarının belirlenmesinde baş rolü oynadığı belirlendi. Federal Kartel Dairesi Sözcüsü Kay Weidner, araştırma sonucu ortaya çıkan bu yapının akaryakıt piyasasındaki rekabete zarar verdiğini ifade etti.
Hamburg, Köln, Leipzig ve Münih'te 2007-2010 yılları arasında yüz benzin istasyonunda yapılan araştırmada Aral/BP, Shell, Jet, Esso ve Total şirketleri ön plana çıkarken, pazarın yüzde 70'ini elinde bulunduran bu beşli benzin fiyatlarına da yön veriyor. Kartel yasalarına göre aralarında konuşarak ortak fiyat belirlemeleri yasak olan bu firmalar, birbirlerini takip etme yöntemini kullanıyorlar. Uzmanlar bu durumu, “Anlaşmak yasalara aykırı, ama kopya çekmek yasak değil” olarak açıklıyor.
TATİL ÖNCESİ ARTIYOR
Yarın (perşembe) araştırmaya göre, bu beş şirket özellikle hafta sonları ve resmi tatiller öncesinde benzin fiyatlarını yukarı çekiyor. Diğer firmalar da onları takip ediyor. Ancak orta ölçekli şirketler ile süpermarket istasyonlarının bu fiyat artışlarına karşılık vermesinin ardından fiyatlar birkaç saat içinde düşüşe geçiyor.
Uzmanlara göre, piyasadaki bu yapı Almanya'da benzin fiyatları geçtiğimiz aylarda rekor fiyatlara ulaşmasında önemli bir etken oldu. Bir litre Süper Benzin fiyatının 29 Nisan'da 1,62 Euro ile rekor kırdığına dikkat çeken otomobil uzmanı Ferdinand Dudenhöffer, araştırmayla ilgili şunları söyledi: “Benzin istasyonu sahibi komşusundaki fiyatı merkeze bildiriyor. Merkez de fiyatı ona göre belirliyor. Acemi sürücülerin bile bildiği bu durumu Kartel Dairesi'nin bu kadar uzun bir araştırmadan sonra ortaya çıkarması düşündürücü.”
Rapora göre, ham petrol fiyatlarında azalma olduğunda bu durum benzin fiyatlarına genelde birkaç gün sonra yansıtılıyor. Çünkü bir firma, eğer diğer firma fiyatları düşürmüyorsa indirimde acele etmiyor. Ancak fiyatlarda artış olduğunda, oligopol firmaları bu fırsatı hemen değerlendiriyorlar. Böyle durumlarda fiyatı arttırmadan pazar payını arttırma yöntemine yönelmeyi tercih etmiyorlar.