Güncelleme Tarihi:
AVRUPA'da otomotiv sektörü küresel mali krizle birlikte iyice zor durumda kaldı. Otomotiv ve yan sektörlerinde çalışan yüzbinlerce işçi işyerini kaybetme korkusuyla yaşıyor. Uzmanlar, küresel mali krizin neden olduğu ekonomik durgunluk nedeniyle sektörde gelecek yıl çok sayıda çalışanın işsiz kalabileceğini belirtiyor. Almanya ve Avrupada birçok otomobil üreticisi geçen eylül ayının sonundan bu yana belli aralıklarla üretimi durduruyorlar. Çoğu şirket, Noel Tatilini uzatıp daha Aralıkın ilk haftasından başlayarak yeni yılın başına kadar üretimi durduracağını açıkladı.
OPEL, 750 MİLYON DOLAR TASARRUF, SIFIR ÜCRET ARTIŞI
GM ile Avrupa işletmesi Opel, küresel mali krizden en çok etkilenen otomobil üreticisi. GM, en son olarak gelecek yıl Opelin 750 milyon dolar tasarruf yapması için Avrupa menajerlerine talimat verdi. Buna ek olarak Avrupadaki 55 bin çalışanı için sıfır ücret artışı istiyor. İşçi temsilciliği buna şiddetle karşı çıkıyor. Opel yönetimi, Başbakan Merkele mektup göndererek yardım istedi, ancak bu talep dolaylı olarak kabul edilmedi. Eylül sonundan bu yana iki kez ikişer hafta üretime ara veren Opel, Aralıkın ortasında başlayacak Noel tatilini bir hafta öne almayı planlıyor. Almanyadaki Opel işçileri için 2010 yılına kadar işyeri güvencesi bulunuyor. Bochumda bu süre 2016 yılına kadar.
VOLKSWAGENIN DURUMU ÇOK KÖTÜ DEÐİL
Avrupanın en büyük otomobil üreticisi Volkswagenın (VW) durumu diğerlerine göre çok kötü değil. Bununla birlikte VW, Almanyada taşeron firmalar üzerinden çalıştırdığı 3 bin 700 işçisinin dörtte birini çıkaracak. VW, Slovakyadaki fabrikasında kısa çalışmaya gidecek. VWnin yan şirketleri Seat ile Skoda, otomobil üretimini azaltacak. VWnin lüks katagoride üretim yapan yan şirketi Auidi de, Opel ve Ford gibi devlet yardımı istiyor. Audide 2011 yılına kadar iş güvencesi anlaşması bulunuyor. Audi, bu anlaşmaya dokunmayacağını bildirdi.
VW ailesinden olan ve VWnin en büyük hissedarı olan Porsche ise şu ana kadar krizden etkilenmiş görünmüyor. Özellikle VW hissesinin borsada rekor oranda yükselmesinin Proscheye çok para kazandırdığı bildiriliyor.
DAİMLER VE BMW İŞBİRLİÐİ YAPACAK
Daimler ile BMW, küresel mali krizin olumsuz etkilerine karşı işbirliği yapmayı planlıyor. Otomobil parçalarını ortaklaşa almayı planlayan iki şirket, Almanya dışı pazarlarda da ortak hareket edeceğini açıkladı. Daimler, 12 Aralıktan 12 Ocaka kadar Almanyadaki 14 fabrikasında üretimi durduracak. Almanyadaki fabrikalarında üretimi azaltacağını bildiren BMW, yabancı ülkelerdeki fabrikalarında da üretime ara vermeyi planlıyor. BMW, bu yıl planladığından 250 bin araba daha az üretecek.
FORD MOTOR BÖLÜMÜNDE ÜRETİME ARA VERDİ
Durumu kritik olan otomobil üreticilerinden Ford, Köln fabrikalarında kısa çalışmaya gidiyor. Burada motor bölümünde 3 Kasımdan başlayarak beş hafta süre üretim yapılmayacak. Kısa çalışmadan 820 işçi etkilendi. Ford ayrıca taşeron üzerinden Köln ve Saarlouis fabrikalarında çalıştırdığı 200 işçiyi çıkardı. Dünya çapında yönetimde çalışan iki 600 personelini de işten çıkardı. Fordun dünya çapındaki 90 işletmesinde 224 bin kişi çalışıyor. Şirketin Avrupa yönetimi de Merkelden bir mektupla destek istedi.
PEUGEOTNUN SATIŞI VE KAZANCI AZALDI
Küresel mali kriz, görece iyi durumda olan Fransız otomobil üreticilerini de etkiledi. Peugeot, kar marjının yüzde 3,5ten 1,3e gerileyeceğini bildirdi. 2008 yılında otomobil satışlarının yüzde 3,5 oranında 2007 yılının satışlarının altında kalacağını açıkladı. Peugeot, bu yılın son çeyreğinde 13,3 Milyar Euro ciro yaptı. Bu geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,2 oranında azalma anlamına geliyor. Peugeot da Noel tatilini uzatacağını açıkladı.