'20 yaş üzeri aracın hurdaya ayrılması pozitif'

Güncelleme Tarihi:

20 yaş üzeri aracın hurdaya ayrılması pozitif
Oluşturulma Tarihi: Nisan 17, 2012 16:19

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, Türkiye'de motorlu araç parkındaki yaşlı araçların trafikten çekilmesi için bir teşvik unsuruna ihtiyaç olduğunun bilinmesi ve bununla ilgili Maliye Bakanlığı'nın bir çalışma yapmasının son derece pozitif olduğunu belirterek, “Ama bunun içeriğini sektörün ihtiyaçlarına göre biraz daha zenginleştirmek gerekiyor. Sokaktaki tüketiciyi daha da teşvik edecek bir hale getirmek gerekiyor. Araç sahibine kilogramında 1-2 lira bir teşvi

Haberin Devamı

Erce, Başbakan Yardımcısı Ali Babacan ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in açıkladığı Tasarruf Teşvik Paketi'nde yer alan 20 yaş üzeri araçlara getirilecek yeni uygulamayla ilgili, soruları yanıtladı.

Yeni teşvik paketinin içerisinde bu konunun ele alınmış ve dahil edilmiş olmasının son derece önemli ve memnuniyet verici olduğunu dile getiren Erce, Türkiye'nin kanayan yaralarından birinin de yaşlı araç parkı olduğunu kaydetti.

Erce, Türkiye'nin motorlu araç parkının yaş dağılımına bakıldığı zaman 12 milyon aracın 3'te 1'inin 16 yaş üzeri, yarısının da 12 yaş üzeri olduğunu ifade ederek, Avrupa ile mukayese edildiğinde Türkiye'nin son derece yaşlı bir araç parkı olduğunu belirtti.

Türkiye'nin bu yaşlı araç parkının trafik kazalarının en önemli nedenlerinden biri olduğuna işaret eden Erce, şunları söyledi:

Haberin Devamı

“Birçok problemin kaynağı bu eski araçlar. Onun için burada doğru bir düzenleme ile bunu gençleştirmemiz lazım. Bugünden yarına olmayacak bir konu olduğu için buradaki teşvik paketinin son derece sağlıklı oturtulması gerekiyor. Bu konuda aslında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 31 Aralık 2011'de biten son derece başarılı bir programı vardı. Burada 3,5 tondan daha fazla yük taşıma kapasitesi olan kamyon, tanker, çekici gibi araçlar aynı zamanda, 16 adet ve üzeri oturma yeri olan otobüs cinsi araçlara bir teşvik verildi. Bu teşvikte kilogramı 1 ile 2 lira arasında bir teşvik verildi. Bu çok iyi ve başarılı bir şekilde çalıştı.

Yaklaşık 14 ay içerisinde 52 bin adet araç trafikten çekildi ve Ömrünü Tamamlamış Araç (ÖTA) olarak hurdaya ayrıldı. Hurdaya ayrılmış olan araçlardan 208 bin ton hurda çıktı. Türkiye'nin önemli cari açıklarından biri de hurda ithalatı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı da bunun için 160 milyon lira ödeme yaptı. Öbür taraftan 208 bin tonun değeri de yaklaşık 140 bin lira. Cepten çıkan para aslında çok da değil. Biz benzer bir programın yapılmasını istiyoruz.”

“Ne kadar verimli çalışır emin değiliz”

Hayri Erce, bugünkü teşvik sistemine bakıldığında 20 yaş üzeri taşıtların hurdaya ayrılmasının teşvik edildiğini ve bu araçlar için, birikmiş olan Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin (MTV) 4'te 1'inin ödenmesi koşulunun getirildiğini aktararak, bu teşvik sisteminin ne kadar verimli çalışacağından emin olmadıklarını kaydetti.
“Bu sistemi kuruyoruz, bir kere doğru kuralım ve sürekli işleyen bir sistem olsun. Bizim hedefimizin bu olması lazım” diyen Erce, burada doğru uygulamanın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın daha önce yapmış olduğu uygulama olduğunu belirtti.

Haberin Devamı

Erce, “Bunun benzerini yaparsak, MTV'de bir af yaparsak, üzerine, tüketiciye de geldiğinde kilogramına 1-2 lira bir para verirsek, tüketici buradan gelecek para ile yeni araç alabilir, üzerine bir miktar koyar, kredi kullanır, bir motivasyon, bir teşvik olur. Sadece 'ben senin MTV'ni affettim' dediğinde, zaten bu insanlar kaçak, ödemiyor, gidip aracını verecek araçtan olacak, cebinde de hiçbir şey olmayacak. Onun için bunun verimli çalışmasını istiyorsak bir motivasyon faktörünü de işin içine koymak lazım” diye konuştu.

“Ömrünü Tamamlamış Araçlarla ilgili hukuki süreç tamam”

Bugün Türkiye'de ömrünü tamamlamış araçlarla ilgili hukuki sürecin ve yönetmeliğin tamamlandığına işaret eden Erce, şunları kaydetti:

Haberin Devamı

“Bütün distribütörlerin 81 merkezde Ömrünü Tamamlamış Araç teslim merkezleri yapıldı. Altyapı bugün hazır. Sadece teşvik programının sağlıklı bir şekilde ele alınması gerekiyor. bu sadece bir kanun tasarısı, hayata geçtiğinde daha insanları araçlarını hurdaya ayırmaya teşvik edici bir hale gelir diye ümit ediyorum. Önümüzde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın dört dörtlük çalışmış bir sistemi var. Yani MTV'nin affedilmesi ve kilograma teşvik verilmesi. Bu çalıştı. Bu çalıştıktan sonra gidip farklı bir şeyle deneme yapmak bence verimli olmayacak.

Bu araçların trafikten çekilmesi için bir teşvik unsuruna ihtiyaç olduğunun bilinmesi ve bununla ilgili Maliye Bakanlığı'nın bir çalışma yapması son derece pozitif, ama bunun içeriğini sektörün ihtiyaçlarına göre biraz daha zenginleştirmek gerekiyor. Sokaktaki tüketiciyi daha da teşvik edecek bir hale getirmek gerekiyor. Araç sahibine kilogramında 1-2 lira bir teşvik verilirse, araç sahibi o eski aracını çıkartıp teslim edecektir.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!