Güncelleme Tarihi:
Shell’in sürdürülebilir enerji ve yakıt verimliliği bilincinin yaygınlaşması için düzenlediği Shell EcoMarathon heyecanı, bu yıl 27. kez yaşanacak. Dünya genelinde lise, teknik lise ve üniversite öğrencilerinin mücadele ettiği ve 2010 yılında açılış törenini 4000’i aşkın kişinin takip ettiği Shell Eco Marathon’a katılan ekipler, tasarladıkları araçlarla sadece 1 litre yakıtla en uzun mesafeyi kat etmeye çalışıyorlar.
Shell Türkiye’nin 8 yıldır katıldığı ve 26-28 Mayıs 2011 tarihlerinde Almanya’nın EuroSpeedway lausitz pistinde yapılacak yarışmada, toplam 220 okul arasında 8 Türk ekibi de mücadele edecek.
‘Prototip’ ve ‘Şehir aracı’ ana konseptlerinde, ‘hidrojen’, ‘Solar’ ve ‘Ethanol’ yakıt kategorilerinde düzenlenen yarışmaya, Anadolu Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Karabük Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Fen lisesi ekipleri katılacak.
TÜRK ÖĞRENCİLER İDDİALI
Shell & Turcas Kurumsal İletişim Müdürü Yankı Özkan, Shell Eco Marathon’un, Shell’in yakıt verimliliği çalışmalarının en etkin yansımalarından biri olduğunu söyledi.
Özkan “Türk gençlerinin yakıt tasarrufu konusuna önem vermeleri hem çevreye duydukları saygı hem de teknolojiye olan meraklarının bir ürünüdür. Yaratıcılıkta sınır tanımayan konsept araçlarıyla Türk öğrenciler bu yıl da çok iddialılar ve etkileyici tasarımlar oluşturdular. Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da Türk öğrencilerin başarılı olacağına inanıyoruz. Onların bu çabaları, gelecekte Türkiye’de daha az yakıtla daha uzun mesafe kat edecek araçların tasarlanmasına ilham olacak” dedi.
Geçen yıl düzenlenen Shell Eco Marathon’da, Türk ekipleri, tasarladıkları araçlarla farklı kategorilerde başarılar kazanmıştı. Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Fen lisesi, etanol yakıt tipinde prototip kategorisinde 2. olurken, şehir arabaları kategorisinde 67 adet ekip ile birlikte yarışan Sakarya Üniversitesi’nden SETT ekibi, hidrojen yakıtı ile çalışan SETTAR isimli araçlarıyla finalde 7. olmuştu. Boğaziçi Üniversitesi’nin otomobili ‘BUhAR’ 1 litre yakıt eşdeğeri hidrojen yakıt piliyle 1078 km. yol kat ederek prototip kategorisinde 14., ODTÜ ekibi de yine 1 litre yakıt eş değeri hidrojen ile prototip kategorisinde 19’uncu olmuştu.
ECO-MARATHON'UN TEMEL İLKESİ
Eco-Marathon’un ana amacı; en uzun mesafeyi en az yakıtla ve en az emisyonla kat edebilecek bir aracın tasarımını ve üretimini gerçekleştirmek. Yakıt olarak dizel, benzin ve lPG gibi geleneksel yakıtların yanı sıra; güneş, elektrik, hidrojen, biyoyakıt gibi alternatif enerji kaynakları da kullanılabiliyor. Ekipler, emniyet kurallarına uydukları sürece hayal dünyalarının peşine takılıp istedikleri yenilikçi yakıtı deneme hakkına da sahip. Takımlar, sürtünmeyi azaltıcı ve verimliliği artırıcı araç tasarımları ve yakıtlarla araçlarını kendileri yaratabiliyor ya da günümüzde kullanılmakta olan konvansiyonel araçlara benzer araçları modifi- ye ederek de yarışabiliyorlar. Yarış sonrasında, harcanan yakıt miktarı hesaplanıyor ve en uzun mesafeyi kat eden ekip yarışın galibi oluyor.