Meslek seçimimin bir-iki haftalık tercih döneminde yapılamayacağını belirten Kırdök, mesleki eğilimlerin ilkokul döneminden itibaren ortaya çıkarılması gerektiğini söyledi. Kırdök, meslek seçiminde uygulanması gereken doğru yöntem konusunda şu değerlendirmeyi yaptı:
"Şu an tercih dönemindeyiz. Gençler üniversite sınavına girdiler, belli bir puan aldılar. Bu puanın sonucunda da üniversitede istedikleri yerlere girmek için bir tercih listesi oluşturuyorlar. 30 tane tercih yapabilecekler. Burada bir temel hata var. Üniversitedeki bölümlerin tercihi ancak tamamı tercih döneminde belli bir puan alındıktan sonra yapılması gereken bir görevmiş gibi düşünülüyor. H?lbuki üniversiteye tercih yapmak aslında bölüm seçmektir. Bölüm seçmek meslek seçmektir. Meslek seçimi dediğimiz şeyde temmuz ayında iki hafta içerisinde ’puanım nereyi tutuyorsa oraya girmek’ demek değil. Aslında çok öncesinden kişinin bir süreç içerisinde bu yönelimini gerçekleştirmesidir. Yani daha ortaokul yıllarındayken hatta ilkokul yıllarındayken okul öncesinde bile ilgileri nedir? Nelerden hoşlanmaktadır? Neleri yapabilir? Neleri yapamayabilir? Bunları yavaş yavaş ortaya çıkarılması gerekir. Ama tabi ki bunun en belirginleştiği dönem bizim ergenlik dediğimiz lise yıllarıdır. Özellikle lise yıllarında gençlerin kendilerine yönelik bazı soruları sormaya başlaması lazım."
NE İSTİYORUM, NEYİ YAPABİLİRİM?
Bir öğrencinin sağlıklı tercih yapabilmesi için kendisini iyi tanıması gerektiğini vurgulayan Kırdök, öncelikle ’Ben ne istiyorum?’, ’Ben neyi yapabilirim?’ sorularının yanıtlanması gerektiğini anlattı. ’Adı güzel’, ’popüler’ ya da ’puanım yetiyor’ diye bölüm tercih etmenin yanlış olduğunu ifade eden Kırdök, şöyle devam etti:
"Popüler diye ya da puanım tutuyor diye bir bölümü yazarsın, kazanırsın da belki. Ama acaba sen bu mesleği yapabilir misin? Senin becerilerin buna uygun mu? Senin yeteneklerin uygun mu? Diyelim ki yapabiliyorsun. Peki, yaptığın şeyden hoşlanıyor musun? Bu mesleği yapabiliyor olmak o meslekten hoşlanıyor anlamına gelmez. Bir sorgulaması gereken şey de acaba bu seçtiği bölümün yaptığı iş uygulamada ne yapılıyor? Acaba bunu severek yapacak mı? Mesela bir öğretmen olduğunu düşünün. Acaba her gün belli bir saatte derse girip belli bir süre öğrencilere belli bir konuyu anlatmaktan hoşlanacak mı? Anlamayan öğrenciye tekrar sabırla anlatabilecek mi? Bundan hoşlanacak mı? Ve bunu hayatı boyunca yapabilecek mi?"
Kırdök, tercih yaparken dikkat edilmesi gereken önemli noktalardan birinin de seçilen mesleğe yönelik istihdam alanlarının durumu olduğunu vurguladı, ayrıca 2014 yılında en çok tercih edilen 10 bölümü şu şekilde sıraladı: Hukuk, tıp, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, mimarlık, inşaat mühendisliliği, psikoloji, hemşirelik, bilgisayar mühendisliği, diş hekimliği ve sınıf öğretmenliği.