Hilal Meriç Bor & Ahmet Erten: Dijital Çağın Mesleği, Nasıl Influencer Olunur?

3dk okuma

Son yıllarda dijitalin yükselişinden fazlasıyla nasibini alan medya sektörü; yepyeni meslekler, yepyeni iş tanımları ve içerik üretim şekilleriyle bir anlamda kendini yeniden tanımlayarak kabuk değiştiriyor. Elbette konuyla ilgili literatür yeni yeni oluşmaya başladı. Üniversitelerde “Yeni Medya” bölümlerinde sıkça sözü edilmeye başlayan Influencer kavramıyla ilgili ilk derli toplu çalışma olan “Dijital Çağın Mesleği, Nasıl Influencer Olunur?” kitabının altında imzası olan Hilal Meriç Bor ve Ahmet Erten ile kitabı ve Influencer olmak hakkında merak edilenleri konuştuk.

Haberin Devamı

Kitapta detaylarıyla anlatmışsınız aslında ama başarılı bir Influencer olmanın olmazsa olmazı nedir sizce?

Öncelikle “influencer” kavramını biraz açmak gerekiyor… Influencer’ın Türkçe karşılığı “etkileyici” olup, daha çok sosyal medyada davranışlarıyla, paylaştıklarıyla, kitleleri peşinden sürükleyen kişiler olarak tanımlayabiliriz. Sosyal medyada etkileyici olmak sanıldığı kadar kolay değil. O kadar çok sosyal medya hesabı var ki; ön plana çıkmak, insanların sizi takip etmesi için bir neden sunmak ciddi anlamda zor. Bir hikayeniz olmalı. Ve bu hikaye elbette ilgi çekici ve samimi olmalı. Verdiğiniz bilgiler, paylaşımlarınız takipçilerinizin işine yaramalı. Örneğin bir seyahat Influencer’ı iseniz, takipçiniz seyahate gitmeden sizin önerilerinizi inceliyorsa; bir moda influencer’ı iseniz kombin önerilerinize göre alışveriş yapıyorsa doğru yoldasınız demek. Bir diğer kilit konu da kazanç beklentisi olmadan içerik üretmek. Elbette Influencer olarak kazanç elde edeceksiniz ancak yola kazanç bekleyerek başlamak da takipçilerin ve markaların çok kolay anlayabileceği ve hoşlanmadığı bir imajın oluşmasına neden oluyor. Kısaca Influencer olmak için en önemli maddeler; özgün ve kaliteli içerik üretmek, trendleri takip etmek, samimiyet, sabır ve kendini sürekli geliştirmek olarak özetleyebiliriz.

 

Dijital çağın mesleği olarak ifade edilen Influencer kavramı nasıl tanımlanabilir? Yani mesela, çoğu gençlerden oluşan bu arkadaşlar bayramda, tatilde evlerine gittiklerinde, ne iş yapıyorsun diyen halalara, dayılara nasıl anlatsınlar mesleği?

Haberin Devamı

Aslında dijital dünya içerik üreten ve kitleleri etkileme gücüne sahip kanaat önderi olarak tanımlanabilir. Kitapta pek çok tanıma yer verdik ama temel konu içerik üretmek ve kitleleri etkilemek.

 

Bir de birçok Influencer aynı zamanda başka meslek sahibi de olan insanlar. Bu işin akademik bir eğitimi yok hali hazırda. Gelecekte üniversitelerde bir bölüm olarak okutulması gibi bir ihtimali nasıl görüyorsunuz? Şokopop’u kürsüde görme ihtimali yüzde kaç?

Influencer marketing çok hızlı büyüyen ve gelişen bir alan. Bugüne kadar Türkiye’de bu alanda bir kitap da yoktu, bugün var. ☺ Üniversitelerde artık “Yeni Medya” bölümlerinde yer verilmeye başlandı ancak bölüm olarak okutulması da kısa vadede mümkün. Biz bu alanda bazı sertifika programlarında eğitim veriyoruz ve ilginin çok yüksek olduğunu söyleyebiliriz. Soruda belirttiğiniz Şokopop gibi içerik üreticileri de bu alanın kanaat önderleri olduğu için elbette çeşitli eğitim programlarında konuşmacı olarak yer alacaklardır. Hatta biz kendi verdiğimiz eğitim programlarında mutlaka Influencer’ları dahil ediyoruz.

Haberin Devamı

 

Influencer’lar tek başına çalışırken mi daha başarılı yoksa markalarla iş birliği için bir ajansla ortak mı hareket etmeli?

Haberin Devamı

Bu aslında Influencer’ın işe hakimiyetine ve ihtiyacına göre değişebilir. Bu alanda sadece iyi ve ilgi çekici içerik üretmek değil; marka ve ajans ilişkilerini de yönetmek önemli. Dolayısı ile Influencer, içinde bulunduğu pazarı bilmiyorsa profesyonel bir destek alması önemli. Ancak detaylara hakimse ve Influencer süreçleri kendisi yönetebiliyorsa direkt kendisi de markasını yönetebilir.

 

Kitapta Bianca Somer'den Danla Biliç’e, Elif Tanverdi'den Nian Erten’e kadar birçok Influencer’a yer verdiniz. Bu isimleri belirlerken nasıl bir kıstas oluşturdunuz?

Haberin Devamı

“Dijital Çağın Mesleği, Nasıl Influencer Olunur?” kitabımızda 40’a yakın dijital içerik üreticisi (Influencer) görüşleri ile yer alıyor. Bu isimleri seçerken, olabildiğince farklı kategoride içerik üretiyor olmalarını dikkat ettik. Modadan, mizaha, seyahatten annelik üzerine içerin üreten Influencer’lara kadar geniş bir yelpaze oluşturmaya çalıştık diyebiliriz. Tabii bu alanda yüzlerce isim var ancak biz bu kitapta kendi kategorisinde daha dikkat çeken ve içerikleri ile öne çıkan isimleri dahil etmeye çalıştık.

 

Spot: “Biz bu kitapta kendi kategorisinde daha dikkat çeken ve içerikleri ile öne çıkan isimleri dahil etmeye çalıştık.”

Haberin Devamı

 

Peki her biri bambaşka dallarda etkinlik gösteren bu isimler arasında ortak bir noktadan bahsetmek mümkün mü? Tüm Influencer’ları başarılı yapan o ortak sihirli nokta var mı, nedir?

Influencer olma yolunda başarıyı yakalarken en büyük ortak nokta, süreklilik ve istikrar diyebiliriz. Sürekli yenilenen ve güncellenen bir mecrada içerik ürettiğini unutmadan, aynı hız ve kalitede devamlı yenilikleri takip etmek önemli.

 

Influencer başarısı neyle ölçülüyor ve bu ölçütlerin ne kadarı ticari kazanca yansıyor?

Influencer’ın başarısı hedef kitlesinin onunla ne derece reaksiyona geçtiği yani hesabının etkileşim rakamlarının nasıl olduğu ile ilgili bir durum. Hesabın kaç takipçisinin olduğu değil, paylaştığı içeriklerin kalitesi ve bu içeriklere takipçilerinin gösterdiği ilgi belirleyici bir unsurdur. Marka işbirlikleri açısından değerlendirdiğimizde ise, markanın kampanya hedefine ne derecede hizmet ettiğine göre bir analiz yapılabilir.

 

Röportaj: Erkmen Özbıçakçı

Haberle ilgili daha fazlası: