Bahar gelir, havalar kadar kalpler de ısınır. Güneşli bir günde biri çıkar karşınıza, dayanamaz âşık olursunuz. Belki sadece baharın hatırınadır, belki gönül aşkı çeker, belki de hayatınızı beraber sürdüreceğiniz ‘o’ kişiyi bulmuşsunuzdur sonunda. Biliyoruz, âşık olunca ne gönül ferman dinler ne de aşk öyle formüllere filan dökülebilir. Yine de son dönemlerde yapılan bazı araştırmalardan yola çıkarak âşık olduğumuzda bize ne olduğunu anlayalım istedik, çok mu yani?
ÖNCE SOSYAL MEDYA. ARTIK ÖYLE!
Öncelikle sosyal medyadan başlayalım. Malûm hemen hepimiz Facebook kullanıyoruz. Sizin de çok iyi bildiğiniz gibi, Facebook’un ilginç bir profil bilgisi alanı var: İlişki Durumu. Kimimiz ilişki durumu güncellemesinden bir mesaj vermek ister, kimimiz durumunu ‘İlişkisi Var’ olarak belirtmediği için sevdiceğiyle tartışırken, Facebook Data Merkezi’nden bir grup mühendis ilişki durumu verileri üzerinden bir araştırma yapmaya girişmişler. Merkez adına konuşan Facebook çalışanı Carlos Duik, Facebook verileri üzerinden iki insanın birbirine âşık olmadan ya da sosyal medya diliyle söylersek ‘İlişkisi Var’ durum güncellemesi yapmadan önce bu iki insan arasında bir aşk filizlendiğinin tahmin edilebileceğini iddia ediyor. Duik ‘İlişkisi Var’ güncellemesi öncesi iki kişi arasında profil ziyaretleri, mesajlaşma ve etkileşim oranının arttığını dile getirirken, ‘İlişkisi Var’ durum güncellemesi yaptıktan sonra kişilerin paylaşımlarının azaldığını belirtiyor. Bu durumun muhtemel sebebini ise, “İki insan arasında mutlu bir beraberlik başlaması ve birbirlerine sosyal medyadan daha fazla zaman ayırmaları,” olarak açıklıyor. Carlos Duik, yaptıkları analizin sonuçlarını şu şekilde ifade ediyor:
"Müstakbel çiftlerin ilişki başlamadan önceki yüz gün boyunca yaptıkları durum güncellemelerinde yavaş fakat düzenli bir artış gözlemleniyor. İlişki durumlarını, ‘İlişkisi Var’ şeklinde güncellemelerinden itibarense paylaşım sayıları azalmaya başlıyor. İlişki başlamadan önceki on ikinci günde paylaşım sayısının 1.67 ile günlük en yüksek seviyeye çıktığını gözlemledik. İlişkinin seksen beşinci gününde ise paylaşım sayısı 1.53’e kadar düşüyor. Muhtemelen ilişkisi olan insanlar birbirlerine daha çok vakit ayırma ihtiyacı duyuyorlar."
PEKİ YA DUYGULAR? SOSYAL MEDYADA O DA MEVCUT!
Duik ve arkadaşlarının araştırdığı ikinci temel nokta ise Facebook üzerinde insanların duygu durumu. Duygu Analizi adını verdikleri dilbilimsel bir metotla paylaşımları inceleyerek insanların duygu durumları ile ilişki durumları arasındaki ilişki incelediğinde, kişilerin ‘İlişkisi Var’ durum güncellemesini paylaştığı gün ve sonraki gün pozitif ifade durumları tavan yapıyor. Ayrıca ilişkisi olan insanların, yalnız insanlara nazaran çok daha olumlu bir duygu durumuna sahip olduğu belirtiliyor.
Yine aynı gruptan Adrien Friggeri adındaki mühendis ise bu kez ayrılanların durumu hakkında bir veri incelemesi yapmış ve şu sonuca ulaşmış: Facebook’ta ilişki durumunu ‘Yalnız’ olarak değiştiren insanlar ile kurulan etkileşim ayrılık öncesi normal seyrinde devam ederken, ayrılığın bir hafta öncesinde arkadaşları bu kişiler ile daha fazla etkileşim kuruyorlar. Ayrıca ‘Yalnız’ durum güncellemesi yapıldığı gün etkileşim oranları %225 artıyor ve ayrıldıktan bir ay sonra bile normale nazaran Facebook arkadaşları ayrılık acısı yaşayan kişi ile daha çok etkileşim kuruyorlar.
Ne dersiniz, sosyal medya çağında âşık olursanız sizin durumunuz ne olur sizce?
Yazan: Soner Sezer