HP Türkiye’de çalışanların yüzde 60’ı, üst düzey yöneticilerin ise yüzde 55’i kadın. İşe alımda kadınlara uygulanan pozitif ayrımcılık, esnek çalışma imkanları, üst düzey kadın yöneticilerin diğer kadınlara rol model olması bu rakamlara ulaşılmasını sağlamış. 18 yıl önce HP’de çalışmaya başlayan HP Türkiye Genel Müdürü Filiz Akdede ile kariyerini ve kadın istihdamını konuştuk.
Haberin Devamı
Teknoloji şirketi Hewlett-Packard (HP) daha hızlı karar alabilmek adına iki farklı şirket haline geldi. HP Türkiye şirketi bilgisayarlar, yazılcılar, sarf malzemelerden oluşurken, Hewlett-Packard Enterprice ise serverlar, yedekleme üniteleri, network ürünleri, altyapı ürünleri ve bunların yazılımları ve servislerinden oluştu.
18 yıldır HP’de görev yapan Filiz Akdede de HP Türkiye Genel Müdürü oldu. Filiz Akdede ile kariyerini ve şirketin kadın politikasını konuştuk.
Filiz Akdede, Çamlıca Kız Lisesi’nde mezun olduktan sonra Boğaziçi Üniversitesi’nde ekonomi okudu. Öğrencilik yıllarında ders verdi, çocuk kitapları çevirdi, seslendirme ve üniversitede dj’lik yaptı.
Mezun olunca Akbank’ta uzman yardımcısı olarak başladı. Sonrasında Karma Bilgisar’dan bir iş teklifi geldi. Akdede, “Karma çok büyük bir IT firmasıydı, hareketli, genç, vizyoner, öngörülü bir şirketti, çalışanlara çok yatırım yapıyordu üniversiteden yeni çıkmış birisi için çok iyi bir şirketti” diyor. 1994 yılında Karma Bilgisayar’da ürün yöneticisi olarak başlayan Akdede, kesintisiz güç kaynakları, modemler gibi ürünlerin ürün yöneticiliğini yaptı, 2.5 seneye yakın orada çalıştıktan sonra HP’den teklif aldı ve yazıcılardan sorumlu ürün müdürü olarak göreve başladı. Ardından perakende kanalı satış müdürü, kurumsal kanal satış müdürü, printer grubu ülke müdürü, Ortadoğu, Afrika, Yunanistan ve Türkiye bölgesinin perakende satış direktörü oldu. Son 2.5 yıldır HP Türkiye Baskı ve Kişisel Sistemler Grubu Ülke Müdürü olarak görev yapıyor. HP’nin iki farklı şirkete ayrılmasıyla bu unvanı HP Türkiye Genel Müdürü oldu.
Çeşitliliğe önem veriyor Filiz Akdede, 18 yıl önce Karma Bilgisayar’dan HP’ye geçişini, “HP’nin en çok kurumsal kültüründen etkilendim. Özellikle gençlere inisiyatif verilmesi, alt üst ilişkilerinin çok fazla vurgulanması, arkadaşlık ve takım vurgusunun yapılması çok önemliydi ki ben özgür çalışmayı seven bir kişilikteydim. HP’nin açık kapı politikası çok hoşuma gitti. Kendimi daha iyi ifadeceğimi düşündüm, sunduğum projelerin kabul görmesi de beni çok teşvik etti.
HP, diversity (çeşitlilik) konusuna çok önem veriyor, din, dil, ırk, yaş, cinsiyet konusunda çok eşitlikçi bir söylemi var. Kadın çalışan olarak her zaman önümde fırsatlar eşitti, hiç farklı bir yaklaşım da görmedim. Şirket de buna çok önem veriyor. Bunun için araştırmalar yapılıyor, her yöneticinin bir karne sistemi vardır. O karnede size bağlı çalışanlara sorular sorulur, yöneticiniz size eşit davranır mı, din, dil, ırk, cinsiyet ayrımı yapar mı diye sorular var. Kayırmacılık vs var mı diye sorulur. Çalışanlar isim belirtmek zorunda değiller” diyor.
Kadın genel müdür etkisi Filiz Akdede HP’de işe başladığında HP Türkiye’nin genel müdürü de bir kadındı. Aysel Özal, HP Türkiye’nin ilk kadın genel müdürüydü ve şirkette kadın sayısının çok olmasında onun rol model olmasının payı büyük. Akdede, “Aysel hanım çok iyi bir yöneticiydi, çalışanlarla aradaşlık ilişkileri kuran bir yöneticiydi, kadınların nereye kadar gideceklerinin göstergesiydi” diyor.
HP globalde kadın çalışan oranı yüzde 33 iken Türkiye’de bu oran yüzde 60. Türkiye’de kadın yöneticilerin oranı ise yüzde 55. Bu rakam oldukça önemli, zira pek çok şirkette kadın çalışan sayısı çok olsa da üst yönetime çıktıkça kadınların sayısı hızla düşüyor.
HP Türkiye’nin bu rakamları sağlamasında kadınlara uygulanan pozitif ayrımcılığın da rolü büyük. İşe alımda iki eşit adaydan kadın olan tercih ediliyor. Tüm çalışanlara sunulan esnek çalışma, istenilen bir gün evden çalışma gibi uygulamalar da kadınların şirkette daha uzun kalmasını sağlıyor.
Mobilite kadınlar için önemli Filiz Akdede, “Bir pozisyon olduğunda kadın yüzde 100 o pozisyona uygun olduğunu düşündüğünde başvuruyor. Erkekler de bu oran yüzde 60. Kadınlar daha mükkemmeliyetçi, tamamiyle uygunluk bekliyor. Kadınlar yaptıkları işin göründüğünü varsayarak daha fazla ön plana çıkma konusunda çekingen davranabiliyor. ‘Ben zaten elimden gelenin en iyisini yapıyorum beni düşünse zaten bana söyler’ gibi kafasında şekillendirebiliyor. Bizim onu aşmamız lazım, daha çok ön plana çıkma konusunda yüreklendirmemiz lazım. Dünyada mobilite giderek artıyor ve kadınların da iş yaşam dengesini bulurken her dakika ofiste olmalarına gerek kalmıyor, evden çalışabiliyorlar, bu esnekliği şirketlerin sağlaması gerekiyor bu da kadınlara ve birçok kişiye daha rahat bir çalışma ortamı sağlıyor. HP’de ben girdiğim yıllarıdan itibaren giderek artan bir mobilite var. Bu mobilite 2002’den itibaren artıyor laptoplarla, notebooklarla. İşiniz neyi gerektiriyorsa nerede çalıştığınızın önemi yok. Mobil çalışma kadınların iş hayatında daha aktif olması için çok önemli” diyor.
Önce kreş ve esnek çalışma Filiz Akdede, kadın istihdamının artması için hem hükümetlerin hem de şirketlerin uygulamalarının standart hale gelmesi gerektiğini söylüyor. Kreşlerin açılması, standart hale gelmesi, esnek çalışmanın standart hale getirilmesi, babalık izninin arttırılması gibi.
Kadınların kazandıklarını paranın daha çok eğitim, sağlık, çocuk ve ev giderleri için harcandığını söyleyen Akdede, “Kadınların kazandığı para aile için ve eğitim için bir yatırım ve önümüzdeki dönemde daha bilgili nesiller gelecek demek. Aynı zamanda üst düzey çalışan kadınların olması şirketlerin yönetim kurullarında kurumsal sosyal sorumluluk bilincinin artmasını sağlıyor. Daha rahat empati kurabildikleri için kadın, çocuk, genç, yaşlı sorunlarında daha çok proje üretilmesini sağlıyor.”