Türkiye’de 2018 yılı verilerine göre, kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 32.5 oldu. OECD ortalaması ise yüzde 63. Eğer Türkiye, OECD ortalamasına ulaşırsa Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın 2025 yılında yaklaşık yüzde 20 oranında artması mümkün. Şirketler cinsiyet eşitliğini sağlamak için işe alımlarda kadınlara pozitif ayrımcılık yapıyor, uluslararası sözleşmelere imza atıyor, babalara da izin veriyorlar.
Haberin Devamı
Türkiye İstatistik Kurumu 2018 yılı verilerine göre, Türkiye’de kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 32.5 olurken, şirketlerde üst düzey ve orta kademe yönetici pozisyonundaki kadın oranı yüzde 16.7 olarak gerçekleşti. Yüksek öğretim kurumu istatistiklerine göre ise kadın öğretim elemanlarının oranı yüzde 44. Kadın milletvekili oranı ise dünya ortalaması olan yüzde 24.1’in altında yüzde 17.48.
Kadın çalışan oranının OECD ortalaması olan yüzde 63’e ulaşması halinde, McKinsey Küresel Enstitüsü öngörülerine göre Gayri Safi Yurtiçi Hasıla 2025 yılında yaklaşık yüzde 20 oranında artarak, beklenenden 200-250 milyar dolar daha fazla büyümeye ulaşabilir.
Cinsiyet eşitliği için, kadının yerini evi olarak gören erkek egemen kültüre karşı farkındalık ve bilinçlendirme çalışmaları yapılması gerektiğini söyleyen KAGİDER Başkanı Sanem Oktar, “Kadınların sosyal, siyasi ve ekonomik hayata katılımlarını artırmak için, yerel düzeyde ve kamuda bir takım kotalar konulmalı. Çocuk sahibi olmak, hem anne hem de baba için eşit bir hak. Çocuk sahibi olmanın bakım ve yükümlülükleri de anneler ve babalar için eşit olmalıdır. Ebeveynlerden birine sunulan yarım gün çalışma imkânı çalışan kadının sırtındaki ağırlığı önemli ölçüde hafifletecektir. İş yerlerinde kreş uygulamasının sıkı kurallarla denetlenmesi ve bu konunun takip edilmesi gerekmektedir. İş yerlerinde süt odaları olmalıdır” diyor. KAGİDER olarak kadınların iş yaşamına katılmaları önündeki engellerin kalkmasına katkıda bulunmak amacıyla şirketlere Fırsat Eşitliği Modeli Sertifikası verdiklerini söyleyen Oktar, ayrıca kadın girişimcilerin desteklenmesinin de büyük önem taşıdığını ifade ediyor. Türkiye’de şirketler cinsiyet eşitliğine dikkat çekmek için ulusal ve uluslararası anlaşmalara imza atıyorlar. Örneğin Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi ile Birleşmiş Milletler Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadının Güçlenmesi Birimi ortaklığında oluşturulan Kadının Güçlenmesi Prensipleri’ne (WEP’s) Türkiye’den tam 286 şirket imza attı. Kadının Güçlenmesi Prensipleri, iş dünyası liderlerinin, toplumsal cinsiyet eşitliğini ilerletecek şirket politikaları oluşturmaya yönelik 7 ilkeye açıkça taahhüt vermelerini istiyor. Bu prensiplerden bazıları, ‘cinsiyet eşitliği için üst düzey kurumsal liderlik sağlanması’, ‘tüm kadın ve erkeklere işte adil davranılması’, ‘toplumsal inisiyatifler ve destekler aracılığıyla eşitliğin teşvik edilmesi.’ Şirketlerin kadın istihdamını arttırmak için en çok yaptıkları uygulamalar, pozitif ayrımcılık, ebeveynlere ekstra izinler vermek, çalışanları eşitlik konusunda bilgilendirmek.
8 HAFTALIK BABALIK İZNİ Cinsiyet eşitliği kavramını, kurumsal hedefleri arasında gösteren Procter & Gamble (P&G), çocuk bakımında anne ve babanın eşit sorumluluğu olduğundan hareketle erkek çalışanlarına 8 haftalık ücretli babalık izni uygulamasını başlattı. Kadın çalışan sayısı Türkiye ortalaması üstünde olan P&G Türkiye organizasyonunun yüzde 55’i, genişletilmiş icra kurulunun ise yüzde 52’si kadınlardan oluşuyor. Ayrıca P&G Global’de görev yapan 4 Türk genel müdürün 2’si de kadın.
YÜZDE 30 TEMSİL ŞARTI Yapı Kredi’de toplam çalışanların yüzde 62’si, yöneticilerin ise yüzde 42.2’si kadın. Yeni işe alımlardaki kadın çalışan oranı ise yüzde 61,3 olarak gerçekleşti. Banka kurduğu ‘Çeşitlilik Çalışma Grubu’ ile tüm birimlerde yüzde 30 oranında kadın temsil kuralı getirdi. Kadınların yönetimde temsillerini arttırmak için ise geçen sene Columbia Üniversitesi’nde kadınların liderlik gelişimine destek olmak üzere hazırlanan ‘Women Leadership Development’ Programı’na katıldı.
Haberin Devamı
ANNE-BABA DOSTU UYGULAMALAR Yaklaşık 2 bin 900 çalışanı bulunan Danone’un çalışanlar arasında kadın-erkek oranı yüzde 40’a yüzde 60. Yönetim ekibinde ise kadın çalışan oranı yüzde 45. Danone’da, ek annelik ve babalık izni, part time çalışma hakkı, esnek çalışma saatleri, okulların ilk ve son günü yarım gün idari izin, anne sütünün yeterli olmaması durumunda mama desteği, anneler arası iç koçluk programı, şirket toplantılarına bebekli katılım olanağı ve süt odaları gibi imkanlarla kadın çalışanlara destek olunuyor.
Haberin Devamı
WEP’S İMZACISI KAMU KURUMU VakıfBank, kadınların sosyal ve ekonomik yaşamın her alanında aktif şekilde yer alabilmesi için güçlenmesini hedefleyen Birleşmiş Milletler’in (BM) özel sektör girişimi “Women Empowerment Principles”ı (WEPs) imzaladı. Böylece VakıfBank, toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda dünyadaki en kapsamlı anlaşmayı imzalayan ilk Türk kamu kuruluşu oldu. VakıfBank’ta çalışanların yüzde 51’inin kadınlardan oluşuyor. Vakıfbank, hâlihazırda Aile, Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın “İş’te Eşitlik Platformu”na da üye.
Haberin Devamı
EV KADINLARINI ÇAĞIRIYORLAR Koton, 2010’da WEPs’i imzalayan ilk şirketlerden biri. Koton’da çalışanların yüzde 63’ü, yöneticilerin yüzde 50’si kadın. Ev kadınlarını iş hayatına kazandırmak için mağazalarında part-time depo görevlisi olarak çalışmaları için esnek imkanlar sunuyor. Örneğin kendi yaşam koşullarına göre 3 gün 5’er saat veya 5 gün 3’er saat olarak çalışma saatlerini kendileri belirleyebiliyorlar. Koton, Anadolu’da 11 ilde ÇATOM iş birliği ile daha önce çalışmamış ev kadınlarına özel çalışma alanları yaratıyor.
Haberin Devamı
YÖNETİM KURULUNUN YARISI KADIN ING Bank’ta kadın çalışanların oranı yüzde 55.4. ING Bank’ta, anne olan çalışanlara bebekleri 6 aylık olana kadar tam ücretli izin veriliyor. Anne ve baba olan çalışanlara okulun ilk günü izni, karne günü izni, kendi seçtikleri bir günü çocuklarıyla geçirebilmeleri için turuncu gün izni, yeni baba olan çalışanlara çocuklarıyla vakit geçirebilmeleri için 10 gün izin, çocuğu kreşe başlayan ebeveyn çalışanlara, ilk gün tam gün, kalan günler ise yarım gün izin gibi uygulamalar mevcut.
Haberin Devamı
EŞİTLİK TEMALI KUTU OYUNU Ekol Lojistik, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı liderliğinde, Dünya Ekonomi Forumu işbirliğiyle oluşturulan “İşte Eşitlik Bildirgesi”ni imzaladı. Kadın çalışan sayısını artırmak için kadınların çalıştırılabileceği bütün pozisyonlarda pozitif ayrımcılık yapıyorlar. Yüzde 20’si kadınlardan oluşan Ekol, cinsiyet eşitliği algısını pekiştirebilmek için Bir İZ Derneği ile birlikte çalışmaya başladı. Bu kapsamda çalışanlara eğitim veriliyor ve toplumsal cinsiyet eşitliği temalı yetişkinler için tasarlanan bir kutu oyunu oynatılıyor.