Bu yıl Youtube’da yayınladığı videolar üzerinden işe alım yapacak olan Etstur, tecrübesiz adayları işe alıp kendi içinden yetiştirecek. Bunun için kurum kültürüne uygun kişileri seçeceklerini söyleyen Etstur İK Müdürü Zeynep Tarı Kırkgöz’ün farklı bir mülakat tekniği de var. Eğer adayı beğenirse mülakat sırasında telefonla adayın annesini arıyor.
Haberin Devamı
1991 yılında Mehmet Ersoy ve Murat Ersoy kardeşler tarafından kurulan Ersoy Turistik Servisleri A.Ş. (ETS Tur) bugün büyük bir turizm grubu galine geldi. Bünyesinde şu an Etstur, Didimtur, Etsmice, Atlasglb, Maxx Royal Belek Golf & SPA Otel, Maxx Royal Kemer Resort & SPA, Voyage Otelleri, ucuzabilet.com ve Jetset markaları bulunduran ETS Group, geçen sene 1 milyon misafir ağırladı, 2016’da da bu rakamı yüzde 20 arttırmayı planlıyorlar.
Geçen yıl çalışan sayısını da yüzde 30 arttıran ve 616 çalışana ulaşan grup şirketlerinden Etstur, bu sene de yüzde 20 civarında büyüyerek 120 kişiyi işe almayı planlıyor. İşe alımlar ağırlıklı olarak satış ve müşteri ilişkileri departmanlarına olacak. Çağrı merkezine alınacak 45-50 seyahat danışmanı için ise bu yıl farklı bir işe alım tercih edildi.
Seyahat danışmanı adaylarının turizm bilgilerini ölçmek için 3 ayrı video hazırlayan Etstur, her videoda izleyenlere eğlenceli sorular yöneltiyor. Son sorunun ardından adayların kariyer ilanları sayfasından başvuru yapması sağlanıyor. Etstur İK Müdürü Zeynep Tarı Kırkgöz ile insan kaynakları politikalarını konuştuk.
Video ile işe alım fikri nereden çıktı? Proje geliştirme ekibinden çıktı. İşe alımlarda gazete ilanlarından, İK portallerinden, kariyer günlerinden, meslek liseleri ile yaptığımız uygulamalardan yararlanıyoruz... Bu sene ne yapalım, neyi farklı yapalım dedik. Adayın hiç karşılaşmadığı bir şekilde onun karşısına çıkmak istedik. Çok teknolojik bir dönemdeyiz, herkesin elinde cep telefonu var, çok geniş bir kitleye en hızlı ulaşabileceğimiz yer... Çok yoğun CV akışı var gerçekten. Şu an 1.000’i geçti. Martın sonuna kadar devam edeceğiz.
Seyahat tecrübesi kriter mi? Değil aslında, sorular çok basit. Biz yoğunluklu olarak sıfır eleman tercih ediyoruz. Bunun sebebi şu, turizm sektörünü kendinize kariyer olarak seçtiyseniz gerçekten en başında, işin mutfağında pişe pişe büyümeniz gerekiyor. Dolayısıyla iş hayatına girmiş, şekillenmiş kişileri bizim kalıbımıza sokmaktansa tecrübesiz kişileri istiyoruz. O yüzden yeni jenerasyona bu şekilde ulaşıyoruz.
Aday sıfırdan, çağrı merkezinde başladı diyelim, önündeki kariyer imkanları neler? Bir eleman 2-3 sene içinde kendini belli ediyor. Mesela yurtiçi operasyonda bir poziyon açıldığında çağrı merkezine dönüyoruz. Operasyon tarafına geçişler oluyor mesela acente destekten başlayıp, operasyon sorumlusu, operasyon uzmanı, operasyon müdür yardımcısı, operasyon müdürü olabiliyor.
Neler sunuyorsunuz çalışanlara? İnsani değerler çerçevesinde hayatına dokunmaya çalışıyoruz. Hiç bir özel günü atlamayız, senede iki kere tüm şirket bir araya gelmeye çalışırız. Özellikle şirket sahiplerinin konuşmaları, teşekkürleri olur. Sosyal açıdan bakınca buradaki herhangi bir çalışanın sıkıntısı hepimizin sıkıntısı haline gelir. Çalışan bilir ki maddi manevi bir sorunu olsun tüm şirket harekete geçer. Bunlar aidiyet duygusunu çok arttıran şeyler. ücret kişiye değil, masaya
Nasıl bir İK yapılanmanız var? Son 2-3 yılda kurumsallaşma anlamında çok ciddi adımlar attık. Ücret sisteminden işe alım, performans sistemine kadar herşey yenilendi. Özellikle iki senedir devreye koyduğumuz bir performans sistemimiz var. Burada her çalışan mutlaka yaptığı işe bağlı olarak hedeflendirilir, dönem sonunda hedefi değerlendirilir, hem iş hedefleri hem yetkinlik hedefleri bazında sene sonunda bir performans puanı çıkar. Bu çıkan performans notlarına göre tüm çalışanlarla terfi süreci işletilir. Önceden yöneticinin inisiyatifindeymiş. Ücretlendirme de dağınıktı, sorumluya 10 lira veren de vardı 2 lira veren de. 2013’te iş analizlerini çıkardık, hangi iş ne yapar, sorumluluk alanı, ciroya katkısı, aldığı risk gibi bir sürü değerlendirme sürecinden geçerek bir kademe sistemine oturttuk, 10 kademelik bir sistem çerçevesinde ücretler değerlendiriliyor. Kişiye değil, masaya ücret veriliyor.
Bu sektörde kariyer düşünenlere tavsiyeleriniz? Her iş için sebat etmek en değişmez kural. Turizmde kariyer düşünenlere tavsiyem mutlaka global bir tecrübe edinsinler. Her meslekte olduğu gibi yurtdışı tecrübesi önemli tabii.
Türklerin tatil alışkanları - Etstur misafirlerinin 10 yıldır değişmeyen tatil yöresi tercih sıralaması şöyle: Bodrum, Kemer, Belek, Side, Alanya, Marmaris, Lara, Kuşadası, Didim ve Fethiye. - En sık seyahat eden yaş grubu 30-50 yaş arası. - Akademisyenler, hukukçular ve bankacılar yıllık izin planlamaları sene başından belirlendikleri için erken rezervasyona daha meyilliler. - Tatile çıkanların yüzde 53’ü çocuklu.
Rusya krizi sektörü nasıl etkileyecek? ETS 2015’te yüzde 20 büyüdü. 2016 için bakınca da Rusya krizi bizim için yeni bir olgu değil ve biz 2015’in deneyimleri ile 2016’nın da bizi etkilemeyeceğini düşünüyoruz. Evet Rus turistlerde bir düşüş olacaktır ama beklenildiği kadar çok değil.
Haberin Devamı
Küsleri barıştırıyor Zeynep Tarı Kırkgöz: “Kişi buraya bir rol takınıp bir kalıpla gelir, önemli olan o kalıbı kırıp altındakini görmek. Ben mülakatta adayı beğendiysem onun yanında birkaç kişiyi, mesela annesini, arkadaşını arayıp bilgi almak isterim. Ne diyeceği çok önemli, kendi algısı da çok önemli. Bir kere bir anneyi aradım, önce oğlu için çok iyi dedi, sonra oğlunun nasıl parasını savruk harcadığını, eve geç geldiğini, babası ile olan kavgalarını anlattı. Aslında beğendiğimiz de bir adaydı ama almadık. Bazen de adayın küs olduğu birisiyle barışmasını istiyorum. Bazen araba olsan ne olurdun diye soruyorum. Cumartesi dışarı çıkacaksın nereye gidersin diye soruyorum. Kişinin sosyokültürel yaşamı bizim için çok önemli. Buradaki standarda uyum göstermeli. Ayrıca satışçılarla yaptığım mülakatlar da çok keyifli. Herkes satış yapacağına inanır, kimse ne satacağını, ne kadar satacağını sormaz. Buraya herkes bir maskeyle geliyor, önemli olan maskeyi indirmek.”