Kadınların startuplardaki rolü konusunda Türkiye, dünya ile benzer bir seyir izliyor. 2017 verilerine göre Türkiye’de kadınları kurucu olduğu startupların oranı yüzde 15.4, dünyada ise bu rakam yüzde 17.
Haberin Devamı
TÜRKİYE’deki girişimcilik ekosistemi her dönem büyüyor, gelişiyor ve yep yeni bir ekonomi oluşturuyor. Dijital dünyanın oluşturduğu bu yeni ekosistem geleneksel sektörlere her açıdan meydan okuyor. Peki kadınların rolü açısından da startuplar geleneksel şirketlere meydan okuyor mu? 8 Mart Dünya Kadınlar Günü dolayısıyla biz de Türkiye’deki girişimcilik ekosistemindeki kadınların aldığı rolü araştırdık. Startups.Watch verilerine göre Türkiye’deki startuplarda kadın rolü dünyadaki ekosistemle benzer durumda. 2017 verilerinde dünyada çapında yüzde 17 startupın kurucusu kadın.
DÜNYA İLE BENZER Türkiye’de ise bu rakam yüzde 15.4. Başka bir deyişle benzer bir durum söz konusu. Türkiye’de son 8 yılın ortalamasında ise bu rakam yüzde 14 civarında. Dünyada ise 2017 yılına kadar son 7 yılın ortalaması yüzde 16. Ancak bazı dönemlerde Türkiye’nin önde gittiğini söylemek mümkün.
İş yatırım alma konusuna gelince startup kuruculuğuna benzer bir eğilim olduğunu söyleyebilmek mümkün. Buna göre 2017’de Türkiye’de toplam 58.8 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirildi. Söz konjsu tutarın 16 milyon doları kadın kurucuların yer aldığı startuplara yapıldı. Oran ise yüzde 27. Her ne kadar diğer yıllara göre yüksek bir oran olsa da, rekor yıl 2012 olarak görülüyor. 2010’da 31.4 milyon dolarlık toplan yatırım yapılan Türkiye’deki girişimcilik ekosisteminde, bu miktarın 19 milyon doları kadın kurucuların olduğu şirketlere yapıldı. Yarısından fazla. Bu konuda öne çıkan diğer yıllar ise 2010 ve 2014.
Peki kadınların kurduğu girişimleri en çok destekleyen fonlar neler? 212, şu ana kadar kadın kurucuların olduğu 5 startupa 42 milyon dolar yatırım yaparak ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada 4 startupa 25 milyon dolar yatırım yapan ACT var. 500 İstanbul, 3 girişime 23 milyon dolar, Revo Capital 3 girişime 18 milyon dolar ve DPC ise 3 girişime 17 milyon dolar yatırım yaparak kadınları desteklemiş. Diğer yatırım yapanlar ise Collective Spark 2 girişime 40 milyon dolarla, Logo Ventures 1 girişimle 50 milyon dolarla ve Earlybird ise 1 girişime 11 milyon dolarla listede yer alıyor.
Araştırmada dikkatimizi çeken diğer bir veri ise kadın kurucuların hangi alanda bir startup kurdukları. Buna göre yüzde 8.8 ile e-ticaret alanı öne çıkıyot. Pazaryeri yüzde 6 pay alırken, biyoteknolojinin oranı ise yüzde 4.8. Bebek, moda, SaaS, sağlık teknolojileri, sosyal fayda ve eğitim kadınların startuplar konusunda ilgi gösterdikleri alanlar arasında.