En son gittiğimde Guy Kawasaki’den de tekrar dinleyince bu ruh halinden iyice emin oldum.
Silikon Vadisi’nde yer alan şirketlerde çalışanlar, kurucusundan işe en son giren yazılım mühendisine kadar sanki yüzlerinde bu manifesto ile sokaklarda dolaşıyorlar. 10 maddeden oluşan bu manifesto taşa değil ruha yazılı. Yolda gördüğünüzde yüzünüze haykırdıkları bu 10 etkin madde bakalım nelermiş;
1- Başlarken sizden daha fazlasını başlarken biz de bilmiyoruz: Hepsinde sanki bir çocuğun dimağı kadar yalın bir bakış açısı var. Her defasında öğrenmeyi öğrenmiş olmanın gücü ile başlıyorlar. Az bilmenin gücüne inanıyorlar. Hatta bildiklerini unutmanın yararını gördüklerini söylüyorlar..
2- Her şeyin mümkün olduğuna inanıyoruz: Projelere, işe ve dünyaya bakış açıları yapabilirim/yapabiliriz açısı. Bunun altında çok zor girilen okullardan mezun olmuş olmalarının etkisi çok büyük. Silikon Vadisi’ni Stanford ve UC Berkeley üniversitelerinin beslediği düşünülürse bu hiçte yanlış değil. Kim bilir belki de Google’ın Facebook’un ofislerinin bu üniversitelerin kampüslerine ve ortamlarına benzemesi oradan mezun çocukları evlerinde hissettirmek içindir.
3- Gerçekten yapana kadar yaptığımızı iddia ediyoruz: Hayallerini öyle sahici anlatıyorlar ki sanki o ürün ya da hizmet zaten mevcut ve her yerde kullanılıyormuş hissine kapılıyorsunuz. Hikayeleştirme ve hikaye anlatma becerileri ortalamanın çok üstünde. Sizi inandırmada çok işe yarıyor bu becerileri.
4- Hatayı hem unutuyoruz hem de bağışlıyoruz: Hata yapmanın en iyi karşılandığı coğrafyanın bu vadi olduğuna eminim. Her hatadan öğrendiklerini öyle güzel anlatıyor ve gösteriyorlar ki. Çünkü başarının zıt anlamlısının başarısızlık değil öğrenme olduğuna inanıyorlar.
5- Bürokrasi ve statükodan nefret ediyoruz: Yalın organizasyon, doğrudan iletişim, anında geribildirim, rütbesiz makamsız ilişkiler, projeler ile yönetim gibi kavramların neredeyse tamamı uygulanıyor. Bürokrasiye karşı verdikleri savaş şirketlerinin genç ve taze kalmasının sırrı.
6- Kendimizin de kullanmak isteyeceği ürünler ürettiğimizde başarılı olduğumuza inanıyoruz: Hepsi neredeyse çalıştıkları şirketlerin ürünlerin hem fanatik bir tasarımcısı hem de aynı zamanda kullanıcısı. Birlikte tasarlayıp ürettikleri ürün hizmet ve çözümlere öyle tutkuyla bağlılar ki şirketlerin ekstra bağlılık araştırması yapmasına neredeyse hiç gerek kalmıyor.
7- STEM odaklıyız: STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik okuyan yüksek profilli mezunları aldıkları, teknolojiyi onların sayesinde geliştirdikleri için odaklarında hep bu disiplinler var. Eğer Palo Alto sokaklarında bizim kamyonlar dolaşsaydı sanırım kamyon yazılarından birisi şöyle olurdu “Sitem etme ne olur, STEM ile senin de olur“
8- Fikrimizi gerektiğinde sıkça değiştiriyoruz: Önyargısız bir biçimde yeni durum ve gelişmelere göre fikrini bu kadar çabuk ve etkili değiştirebilen çalışanların olduğu başka bir yer görmedim. Yeni bir veri ile ikna oldukları anda fikirlerini hızla değiştirip uyumlanıyorlar. Bukalemunun renklerle yaptığını onlar fikirlerle yapıyorlar.
9- Çoğu zaman iki şey arasındaki ilişki ile sebep sonuç bağını karıştırıyoruz: Yaratıcılık için var olan iki şey arasında var olmayan bir bağ kurmaktır derler. Sanki bu söz Silikon Vadisi’nden çıkmış gibi gelir hep bana. Sebep sonuç arasında harcadıkları zaman yaratıcılıklarının en önemli anahtar başarı faktörü sanırım.
10- Ve dünyayı değiştirebileceğimize inanıyoruz: Intel’in elektronik çipleri bu bölgede üretmeye başlaması ile adını çiplerin üretildiği silikondan alan bu vadideki
ruh hali sadece teknolojiyle sınırlı değil hayatın başka alanlarında da böyle. “3. Dalga kahve“, “Organik Yiyecekler“, “Pilates“ gibi son yıllarda hayatımıza giren kavramların da doğum yeri yine burası.
Bu yazıyı Palo Alto’da sabah en erken açılan ve start up kurucularının güne başladığı yer olan PHILZ Cafe’de sabah yürüşü sırasında aklımdan geçenleri yazdığım bir kağıda aldığım notlardan derledim. Olur da şirketlerinizde
inovasyon kültürü olsun isterseniz bilin ki İNOVASYON BİR RUH HALİDİR ve bu 10 ETKİN MADDEYİ içeren ruhlarda gelişir.
*Management Centre Türkiye CEO’su