İK'da dijital dönüşüm zamanı

2dk okuma

Dijital yaşam, çalışma ortamını da insan kaynaklarını da dönüştürüyor. 2020 itibarıyla teknoloji tarafından yapılacak iş miktarı 5 milyon. 2023’te iş hayatında başarı için sosyal medya bilgisinin şart olacağı söyleniyor. Diğer taraftan İK departmanları da işe alım ve oryantasyon eğitimlerini artık online yapıyorlar.

Haberin Devamı

Geleceğin İK’sı robotik teknolojilerle, yetenek avcısı ve CEO asistanlarıyla ve mobil uygulamalarıyla ufukta… İnsan kaynaklarına gitmeden işlerimizi online ortamdan veya telefonla halledeceğimiz bir dünya bizi bekliyor. Dijitalleşme hayatımızın odağına doğru yol alırken, Forrester’a göre şirketlerin sadece yüzde 27’sinde gerçekten işleyen bir dijitalleşme stratejisi var. Dijital kuşak ve insan kaynakları alanında araştırmalar yapan Bilgi Üniversitesi İşletme/İnsan Kaynakları Yönetimi Bölümü’nden Dr. Gülbeniz Akduman ve Nişantaşı Üniversitesi İşletme Bölümü’nden Dr. Zeki Yüksekbilgili, “Türk tipi Dijital Kuşağın Özellikleri” başlıklı makalelerinde şunları söylüyorlar: “2020 itibarıyla teknoloji tarafından yapılacak iş miktarı 5 milyon, yani 5 milyon işi yapan kişi işsiz kalacak demek oluyor. İşler ve işi yapan kişiler de dijitalleşiyor hızla… İnsan kaynaklarında dijitalleşmek için öncelikli olarak ilk odaklanılması gereken konu çalışan jenerasyonları arasındaki farklılıkları eritecek stratejiler ve uygulamalar geliştirmek. Mevcutta var olan geleneksel işe alım, yerleştirme, atama, terfi, performans değerlendirme gibi konvansiyonel süreçlerinin hepsini de farklı kuşakları tek bir potada birleştirecek biçimde tasarlaması kendisinden bekleniyor.”

OFİSLER KÜÇÜLECEK
Hiç şüphesiz dijitalleşmeyle birlikte insan kaynakları da yeni kavramlarla tanışacak. İnsan kaynakları modernleşme, dış kaynak kullanımı, crowdsourcing ya da kitle kaynak yöntemleriyle maliyetlerini azaltmaya çalışacak ve şirketler sanal ortamlarda çalışmaya başladıkça ofisler küçülecek. Dr. Akduman ve Dr. Yüksekbilgili, “Jeff Howe, Crowdsourcing adlı kitabında crowdsourcing için iş ortamının ölümünün belgesi tanımını yapıyor. Dijital çalışma ortamında işbirlikçi ortak çalışmaya dayalı bu kültürü benimseyen şirketler 21. yüzyılın yetenekli insanlarını firmalarına çekmeyi başaracaklardır” diyorlar.

Akıllı telefon ve internet teknolojisinin etkisiyle telefonları elinden düşürmeyen, haliyle başparmakları iş başında olan nesle ‘başparmak kabilesi’ denildiğini söyleyen Dr. Akduman ve Dr. Yüksekbilgili, “Bir ülkede rahat yaşayabilmenin en iyi yolu oranın dilini öğrenmekse, 2023 çalışma alanında başarı göstermek için sosyal medyayı öğrenmek gerekiyor” diyorlar.

DİJİTAL İŞE ALIM NE FAYDA SAĞLAR?
- Yıl içerisinde yapılan mülakat sayısı, mülakat yapılan adayların okul dağılımı, işe alım yapılan kişilerin mezun oldukları bölümler, okullarında en başarılı oldukları derslere kadar big data içerisinde zaten var olan birçok bilgi dijital analiz programlarıyla birçok doğru çıkarıma ulaşılmasına yardımcı olabilir.

- Yine işe alım süreçleriniz boyunca elde edeceğiniz aday havuzunuzdaki kişilerin sosyal medya kullanımlarını sisteminize entegre ederek potansiyel adaylarınızın eğilimleri, özel zevkleri vb. birçok bilgiye ulaşabilir, bu bilgiler aracılığıyla iş teklifinden tutun da iletişim kanalı kararına kadar hemen hemen her alanda adayınıza kendisini özel hissettirebilirsiniz.

- İşe alım süreçlerinizde mülakat sonrası adayların memnuniyetini mobil uygulamalar aracılığıyla sıcağı sıcağına ölçebiliriz.

- İlk görüşme sonrasında iletişim kopuyor! Olumlu ve olumsuz tüm adaylar ile iletişimin sürekli devam etmesi için çözüm dijital araçları kullanmak!

Haberin Devamı

İŞE ALIMI NEDEN ROBOTLAR YAPMASIN?
DenizBank İK ve Deniz Akademi Grubu GMY Yavuz Elkin: “Türkiye’nin 81 ilinde işe alım yapan bir firma olarak, adayların olduğu yerlere ulaşmak ana stratejik önceliklerimizden birisi. Ayrıca artık iş dünyasında yer almaya başlayan Y jenerasyonunu hedeflediğimiz düşünüldüğünde, dijital insan kaynakları uygulamalarını ve sosyal medyayı, işe alımlarımız için bir araç gibi kullanmaya başladık. Bankamız, Facebook’taki ilk banka şubesini açan banka oldu. Sosyal medyada LinkedIn, Facebook, Twitter, Youtube üzerindeki sayfalarımızdan şirketimizi ve Deniz’deki çalışma ortamını paylaşıyoruz. Gençlere Bankacılık deneyimi yaşatmak adına facebook üzerinde geliştirdiğimiz bir diğer uygulama ise Game of Bankers adını verdiğimiz bir Bankacılık Oyunu. Bu oyunda gişe görevlisi olarak başlayan bir oyuncumuz şube müdürü olabiliyor.İşe alım süreçlerinde video ve online mülakatlar yapıyoruz. Performans yönetimi, terfi, tayin, çıkış vb. kariyer yönetimindeki iş süreçlerimiz tamamen online ortamda ilerliyor. İleride işe alımları robotlar neden yapmasın? diyoruz. Artık video üzerinden yapılan mülakatlarda kullanılan dil kalıpları ve ifade biçimi veri olarak kullanılabiliyorsa, bir makine ilgili pozisyon için en doğru adayı binlerce aday arasından bir kaç kişiye indirerek bize sunabilir. Önümüzdeki dönemde yılda bir performans değerlendirmesi olmayacağı gibi, çalışan bağlılık analizleri de yılda bir olmayacak. Mobil çözümlerle şirketin anlık nabzı ölçülecek.” 

Haberin Devamı

1 MİLYON TL TASARRUF SAĞLADILAR
Haziran ayında görüştüğümüz Ziylan Mağazacılık İK Direktörü Ayça İşbilir, 2015 yılının mayıs ayında tüm işe alım sürecini ve oryantasyonu dijitalleştirdiklerini ve bu sayede 1 yılda 1 milyon TL tasarruf sağladıklarını söylüyordu: “Bizim işe alımdaki uzmanlarımızın büyük bir çoğunluğunun vakti seyahatte geçiyordu. Ulaşım, otel konaklaması, adayın ulaşım masrafları vs.. Kağıdı da kaldırdık hayatımızdan. İK burada daha hızlı hareket ederek hem seyahat masraflarını kıstı, hem daha hızlı sahaya cevap vermeye başladı hem de genç jenerasyon bu sistemi sevdi.”