Cinsiyete bakarsak yüzde 50 yüzde 50 orandayız. CV tararken hiç yaşa da bakmıyoruz. Mesela Şanlıurfa’da mağaza açtık ve 48 yaşında bir mağaza müdürünü dahil ettik ekibimize. Bizim konseptlerimiz kadın, erkek, divided, young fashion diye ayrılıyor, tüm çalışanlarımız da o konseptleri yansıtmış oluyor.
Bizim geri bildirim kültürümüz çok önemli. Biz geri bildirimi bir gelişim odaklı görüyoruz.
Türkiye’de zordur geri bildirim vermek, siz nasıl yapıyorsunuz?
Ben 2010’da Almanya’dan geldim. Türkiye’ye gelince en çok zorluk çektiğim alan bu oldu. Almanya’da kişisel almazdık geri bildirimi, hemen ‘tamam yapalım’ derdik, maalesef, Türkiye tarafında geri bildirim her zaman bir eleştiri olarak görülüyor. Biz geri bildirimde her zaman neyi, nasıl daha iyi yapabilirim diye odaklandığımız için, gelişim odaklı görüyoruz. Eğer mağazada her hangi bir yanlışlık olursa arkadaşa gidip ‘evet bu doğru çok iyi uygulamışsın, ama bu tarafta böyle yaparsan daha verimli olur, satışa daha çok odaklanmış olursun’ diyoruz. Anında veriyoruz geri bildirimi.
Kimler veriyor geri bildirimi, yöneticiler mi?
Herkes herkese geri bildirim veriyor. CEO da gelse mağazaya o da sorar. Çok açığız bu konulara. Hatta insanları zorluyoruz. Biz zaten kendimizi aile olarak görmüyoruz, ekip olarak görüyoruz. Ailelerde geri bildirim vermek, açık ve net bir şey söylemek çok zor geliyor. Biz de abi, bay, bayan, bey ve hanım da yok. Bu da part-time arkadaşımızdan CEO’muz Karl Johann’a kadar geçerli. Her zaman her yerde birbirimize sen olarak hitap ediyoruz, hiç bir zaman siz olarak konuşmuyoruz.
Biz mağazamıza ziyarete gittiğimizde arkadaşlardan geri bildirim almak istediğimizde gerçekten ‘neyi, nasıl yapabiliriz’e odaklanmış olduğumuz için her şeye çok açığız, herkes her şeyi söyleyebiliyor. Bunun altında değerlerimiz yatıyor, H&M olarak 7 değerimiz var. Ekip olmak, insanlara inanmak, girişimci ruh, sürekli gelişim, açık sözlü ve açık görüşlü olmak gibi…
Biz profil olarak bu insanları arıyoruz. Başka bir şirkette 15 yıl çalışıp buraya gelen bir mağaza müdürü bir satış danışmanından geri bildirim almaya açık olacak mı? Çünkü mağaza müdürüne “sen her gün burada müdür gibi dolaşıyorsun ama bir askıyı yerden kaldıramıyorsun” diyen satış danışmanlarımız var. Çok şükür var.
Güçlü yönlere odaklanıyoruz
Great Place to Work’te 2.000 üzeri çalışana sahip firmalar arasında 2. oldunuz. Ödülü alırken öne çıkan özelliğinizi neydi?
Aslında sürdürülebilirlik getirdi ödülü. 2015 yılında 3., 2016 yılında 3. olduk. Nerede çok iyiysek ona odaklanıyoruz, mağazada satılmayan ürünlere değil satılanlar odaklanırız. İnsanda da kuvvetli, güçlü taraflarına odaklanıyoruz ki orası daha çok gelişsin. Çünkü en verimli tarafı orası. Ona göre de iş dağılımı yapıyoruz mağazada. Mesela görsel tarafı güçlüyse ona daha fazla görsel odaklı işler sağlıyoruz ki o da bir motivasyon artışı, sorumluluk verme.
Çalışan bağlılık anketleri yapıyor musunuz?
Hayır yapmıyoruz. Globalde de yapılmıyor.
İç terfi oranınız?
2010’da part time olarak başlayan satış danışmanlarımız bizim mağaza müdürlerimiz. Ben 2005’te Almanya’da mağazada takım lideri olarak başladım.
Yurtdışına gidenler oluyor mu?
Evet üst düzey yönetici rollere gidenler oluyor, bölgesel İK rollerine gidenler, işe alım müdürü olarak gidenler var. Güney Afrika, Japonya, Hindistan, İsveç’e gidenler var.
Maaş artı prim mi çalışıyorsunuz?
Bizim sabit maaşımız var. Prim ve bonus sisteminde çalışmıyoruz şirket olarak… Çünkü bu ilk başta bir motivasyon sağlıyor ama sonra düşüyor. Biz insanlara fırsat tanıyıp, büyüyebilirsin diyoruz. Her satış danışmanı görüşmesinde, yarın öbür gün departman müdürü olabilecek seviyede mi diye bakıyoruz, o kapasiteye odaklanıyoruz.
ÇALIŞANLARA ÖZEL DİNLENME ODALARI
H&M’in Türkiye’deki mağazalarının arka tarafında çalışanları için yapılmış dinlenme odaları yer alıyor. Bu 200-250 metrekarelik odalarda mutfak, dinlenme alanı, masa, mikrodalga fırın, su, çay-kahve ve tuvaletler yer alıyor. İlk kez Türkiye’de yapılan dinlenme odaları diğer ülkelerdeki H&M mağazalarında da hayata geçecek.
1.000 kişiyi işe alacaklar
Bu yıl 8 mağaza açan, 3 mağaza daha açacak olan H&M, yeni açılacak mağazalar için ilave 300 kişilik istihdam sağlayacak. Sirkülasyon da hesaba katıldığında işe alınacakların sayısı 1.000’i bulacak.