Paylaş
Günümüz insanın da çokça maruz kaldığı tablet, cep telefonu ve televizyon ekranları ayrıca çocuklarda yoğun sosyal medya kullanımının ilk etapta ebeveynler için bir kaçış, bir rahatlama noktasıydı ancak daha sonra çocuklarının artan ekran ve sosyal medya kullanımından ebeveynler rahatsız oldu.
Yoğun iş temposunun ardından eve geldiklerinde çocukların enerjisine ayak uyduramayan ebeveynler, çareyi çocuğu televizyon karşısına oturtmakta ya da tabletle oynamasına izin vermekte buluyor. Bu durum son derece yanlış. Çocukla geçirilen zamanın en kaliteli şekilde geçirilmesi için ebeveynlerin bilinçlendirilmesi ve çocuğun her seferinde sanal ekrana ve sosyal medyaya maruz bırakılmaması gerekiyor. Aşırı televizyon izleme ve tablet kullanımı beyin gelişimini de etkiliyor. Bu durum çeşitli sonuçlar doğuruyor, ekran kullanımının ve televizyon karşısında geçirilen sürenin muhakkak sınırlandırılması gerekiyor.
Yapılan araştırmaların sonucunda günümüz insanının yeni bağımlılık şeklinin adı “sanal tik”. İnternet Bağımlılığı Bozukluğu’na (IAD) sahip insanlar, alkol ve sigara bağımlılarıyla aynı özellikleri taşıyor. Bu bağımlılığa sahip çocukların ise odaklanabilme kapasitesi daralıyor, odaklanma süreleri kısalıyor, dikkat bozukluğu artıyor, IAD oranı artıyor, şiddete duyarsızlık veya şiddete eğilim artıyor, sosyal ve duygusal gelişimi etkileniyor, görünür olma ihtiyacı insani paylaşımların önüne geçiyor. Ebeveynlerin doğru iletişim becerileriyle çocuklarının ekran ve sosyal medya kullanımını sınırlandırması (örneğin günde 15-20 dk) gerekiyor. Çocuğa ‘Televizyon izleyemezsin ya da tabletle oynayamazsın’ demek yerine televizyon ve tabletten daha cazip aktiviteler önerilmeli. Ebeveynlerin çocukları ile daha fazla vakit geçirmesi bu işin kesin çözümü. Aşırı televizyon ve tablet kullanımının ciddi derecede odaklanma problemine yol açıyor ve bu durum da kritik durumlara neden olabiliyor.
Ekranlara olan bağımlık en çok odaklanma problemine neden oluyor. Odaklanmanın kritik olmasının sebebi başladığımız işi bitirebilme becerisi, öğrenebilme kapasitesinin artması, hedef koyabilme ve oldurtabilme becerisi, işleri yarım bırakmama sorumluluğu, problem çözme becerisi, okul başarısı, yaratıcılık, verimlilik, etkili konuşabilme gibi kazanımlar edinilmesine yardımcı olması. Çocukların başka bir işle uğraşırken sürekli tabletle oynamayı ya da televizyon izlemeyi istemesi akıllarının sürekli onlarda olmasından kaynaklanıyor. Çocukların bir süre sonra hiçbir şeyle ilgilenmeyip sadece onlara bağımlı olma tehlikesi bulunuyor.
Çocuk gelişiminde mizaca uygun baş etme becerileri ile odaklanma kapasitesini geliştirmekte ebeveynler yüzde elli etkili. Bu oran çok yüksek ve bu oranın çocukla kaliteli zaman geçirerek doldurulması gerekiyor. Çocukların 13 yaşından önce ekran ve sosyal medya ile tanıştırılmasının bu gelişimde ebeveynin sahip olması gereken yüzdeye televizyon ve sosyal medya sahip oluyor. Çocuğun içe kapanıklık, asosyallik ve hiperaktivite gibi özellikler geliştirmesine neden oluyor.
Paylaş