Paylaş
B ile D, U ve N en fazla karışan harflerdir. Sayıları da karıştırabiliyorlar 6 ile 9'u karıştırdıkları gibi. Bazen kelimeleri ters okuyabiliyorlar. Çok ile koç' u ters okudukları gibi. Konuşma da bu çocuklarda gecikebiliyor. Okurken yavaş okuyabildikleri gibi, okuduklarını da çabuk unutuyorlar. Zor ve yavaş okuyorlar. Bu nedenle zekâ geriliği ile karışabiliyor. En çok birlikte göründükleri durum dikkat eksikliği bozukluğu. Dikkat eksikliği bozukluğunda %30 oranında gözlenebiliyorlar.
Disleksisi olan çocukların sadece okumasında ve öğrenmesinde problem olmuyor. Basit el becerileri ve psikomotor becerilerinde de gecikme oluyor. İp atlayamıyorlar, bisiklet süremiyorlar. Sağı ve solu karıştırabiliyorlar. Kuzey-güney gibi kavramları karıştırdıkları gibi saati, ayı ve günü öğrenmeleri zor oluyor. Öğrenip yine çabucak unutabiliyorlar. Bu nedenle disleksinin bir öğrenme güçlüğü olduğunu söyleyebiliyoruz.
Disleksi de beynin sol bölümünün gelişmesi sağ bölüme göre daha yavaş oluyor. Pet ve mri uygulamalarında solda beyin fonksiyonlarının daha geriden geldiği tespit ediliyor. Beyin aktivitesi sol tarafta daha az gözleniyor. Bu yüzden nöropatolojik bir bozukluğun olduğu söyleniyor. Ancak ilerleyen senelerde bu bozukluk yavaş yavaş toparlanıyor ve yaşıtlarını gelişim yönünden yakalayabiliyorlar.
Disleksinin oluş nedenleri çok çeşitli genetik olarak olabildiği gibi, annenin hamilelik esnasında geçirdiği influenza virüs enfeksiyonu, düşük doğum ağırlığı, prematüre doğumlarda bunu tetikleyebiliyor.
Disleksi tedavisinde özel eğitimin yanı sıra, berard yöntemi, nörofeedback gibi yöntemler uygulanabiliyor. Dikkat eksikliği ile beraberse dikkat arttırıcı ilaçların etkisi var deniyor. Çocuklara kızılmadan ve moralleri bozulmadan okuma konusunda yönlendirilmeleri faydalıdır. Edison, Albert Einstein gibi dâhilerin zamanında disleksi olduğu ve okul hayatının ilk yıllarında yaşadıkları sorunları, sonraları aşarak, çok daha büyük başarılara imza attıkları unutulmamalıdır. Ayrıca disleksi gelişimsel bir hastalık olup, ilköğretimin sonlarına doğru büyük oranda düzelebilmektedir. Zekâ düzeyi yüksek çocuklar eksiklerini daha önce fark edip ikinci sınıf civarında yaşıtlarını yakalayabilmektedir. Bu nedenle disleksiden korkmak yerine zamanında yakalanıp, tedavi aşamasına geçilmesi önemli olup çocukların okul başarısını arttıracaktır.
Paylaş