Paylaş
Dikkat eksikliği her öğrencide aynı düzeyde olmamaktadır. Kimi öğrencide daha az kimi öğrencide daha yüksek oranda ortaya çıkmaktadır. Hafif düzeyde dikkat eksikliğinde baş vurulan ilaç dışı yöntemler arasında tüm dünyada en rağbet gören sistem nörofeedbacktir.
Nörofeedbackin temeli beynin çalışma sisteminin geri ileti ile denetlenmesi ve böylelikle beynin bir yerde eksersiz yaparak dikkatini toparladığı alanı bulmasıdır. Beynin dikkat ile sorumlu yönü fonksiyonel yönü olup beyin dalgaları belli bir bant aralığında çalıştığı zaman, örneğin alfa ve beta dalgaları belli bir dalga boyunda fonksiyon gördüğü zaman, beyin dikkatini verebilip yoğunlaşabilmekte ama bunun tam tersi dağınık ve düzensiz çalıştığı zaman dikkatini toplamakta zorluk çekmektedir. Beynin dikkatini toparlayıp toparlayamadığını dolayısıyla beyin dalgalarının belli bir dalga boyunca çalışıp çalışamadığını gösteren de elektroensephography (EEG) aygıtıdır. Bu aygıt ile beyin dalgaları ölçülüp dalga boyları kontrol edilmektedir. Son işlem ise istenen dalga boylarında değilse bunu dalga boyuna çevirmek için kullanan kişiyi yönlendirecek sistemin devreye girmesidir. Bu da öğrencilerin karşısına bir monitör koyup ona bilgisayar animasyonları seyrettirmektir. Bu oyunların özelliği görüntülerin çocuğun dalga boyunu tutturup tutturamaması ile ilişkili olması ve dalga boyunun altı ya da üstü olduğunda görüntülerin silikleşip yavaşlaması, bunun tam tersi dalga boyu tutturulduğunda ise görüntülerin canlı ve oyunun hareketli hale gelmesidir. Böylelikle bilgisayarın karşısına oturan çocuklar hem bilgisayar oyunu oynamakta hem de beynine dikkat eksersizi yaptırmaktadır.
Günde 30 ve ya 45 dakikalık 20 seanstan oluşan bu egzersizler çocukların beyinlerini dikkatini kullanabilmeleri konusunda eğitmekte ve onların ilaç almadan dikkatlerini toparlamaya yardımcı olmaktadır. Ancak tekrar belirtmek gerekir ki bu sistem hafif düzeyde ve ilaç kullanılması gerekmeyen dikkat eksikliklerinde etkili olup, ilaç kullanılması gereken durumlarda ilaç düzeyine azaltmaya yarayan bir sistem olup ilaca alternatif olarak algılanmamalıdır. Çünkü aşırı düzeyde dikkat eksikliği olan çocuk veya gençlerde nörofeedback tek başına bir tedavi yöntemi sayılmayıp tamamlayıcı bir uygulama olarak kabul edilmelidir.
Paylaş