Paylaş
Öğrenmenin beyindeki oluşumu beyin yolaklarının gelişimi iledir. Hücre düzeyinde öğrenme kısa, orta uzun vadeli belleğin gelişimi ile olurken kalıcı bellek kişinin öğrenme potansiyelinin temelini oluşturmaktadır.
Anlıksal yaşadığımız olaylar kısa vadeli belleğe gidip saniyeler içinde kaybolurken, orta vadeli bellekte birkaç saat boyunca varlığını sürdürebilmekte, ancak hücre içinde proteinlerde değişiklik olduğu zaman kalıcı belleğe dönüşebilmektedir. Kalıcı bellek öğrenilen bilgilerin saklandığı bilgi yolaklarına dönüştüğünde öğrenme kalıcı hale gelmekte ve bu yolaklar derinleştiği ve arttığı oranda ise beyin daha kalıcı olarak öğrenmektedir.
Beyin yolakları dediğimiz oluşum aynı yönde çalışan beyin hücrelerinin büyük oranlarda bir araya gelmesi ile oluşan bilgi otoyolu olarak nitelendirilir. Öğrenmeyi sağlayan ise bu otoyolların sürekli olarak kullanılmasıdır. Bunu aktif halde götüren de öğrenilmek istenilen konuların ilgi ve alaka ile tekrar edilmesidir. Her bir tekrar bilgileri daha kalıcı hale getirmekte, daha sonra gerek duyulduğunda bu bilgiler çok rahat olarak kullanılabilmektedir. Beyin yolaklarının tekrarlar ile güçlendirilmediği durumda ise çalışılan konular çabuk unutulmakta, çalışma saatleri boşa gitmese bile verim düşük olmaktadır.
Çocuklarımızın ders çalıştıkları sürelerde yaptıkları en büyük hatalardan biri, öğrendiklerini tekrar edecek zaman bırakmamaları, son gün alelacele ders çalışıp öğrendiklerini sınavdan sonra tekrar unutmaları ve bir sonraki sınava bütün bunları biraz daha kolay hatırlasalar da sil baştan öğrenmeye çalışmalarıdır. Sonuçta ilgi ve enerjiler boşa gitmekte, daha çok çalışıp daha az başarılı olmakta, kısa vadede iyi sonuçlar alsalar da birkaç gün sonra bu öğrendiklerini unutmaktadırlar.
Beyin yolaklarını oluşturup bunu sürdürmenin yolu, sık sık tekrarlar yaparak bilgileri kalıcı belleğe işlemek ve daha sonra istediğimiz zaman bu bilgileri oradan alıp kullanabilmektir. İşte bu yapıldığında öğrencilerin başarısı uzun vadeli ve kalıcı olacaktır.
Paylaş