Paylaş
Aileler, öncelikle çocuklarda sınırlandırma kararını iyi bilmeli, sınırsız bir ortam kadar aşırı sınırlandırılmış bir ortamda çocukta yaratıcılık gelişimi için uygun ortam değildir.
Aileler, çocuklarına aldıkları oyuncakları yalnızca tek yönlü oynatmamalı, farklı oyunlarda farklı materyallerle birleştirerek, fonksiyonel oynamaları için zemin hazırlamalıdır. Bir yeri bozulan, kırılan oyuncak hemen gözden çıkarılıp atılmamalı. Başka ne tür oyunlar oynanabileceği ya da farklı oyuncak parçaları ile farklı biçimlerde kullanılabilir hale getirilebilmesine destek olunmalıdır.
Oyun hamurları, yanına bazı materyallerle birlikte kullanılabilir. Hamur açma merdanesi, çeşitli kutu kapakları, selofanlar, sicimler, yaşa göre boğaza kaçmasında sorun olmayacak şekilde düğmeler, boncuklar, değişik şekillerden kalıplar vb. olabilir.
Kum oyunları yaratıcılığı destekleyen faaliyetlerdendir, çocuk kendisini özgürce ifade edebilir ve çok değişik pozisyonlar yaratabilir. Kum oyunlarını arkadaşları ile birlikte oynuyorlarsa da birbirlerinin fikirlerinden yararlanarak, değişik ürünler ortaya çıkarabilirler ve yaratıcılıkları desteklenmiş olur.
Parmak boyası özellikle 2-3-4 yaşlarda yaratıcılık için çok güzel bir çalışmadır. Kağıt boyutları farklı olabilir, çeşitleri farklı, yanında şekillendirebileceği, tarak, fırça, mandal, diş fırçası, ağaç dalları, sünger parçaları kullanılabilir.
Başlanmış birkaç çizik, eğri çizgiler değişik yerlerine yapılmış kağıtlar, çocuklara verilebilir ve devamını istediği şekilde getirmesi istenebilir. Başlanmış öykülere birlikte devam edilebilir, öyküdeki kahramanların isimleri birlikte verilebilir.
Sonra çocuktan bu öyküyü resimlemesi istenebilir. Hatta jest ve mimiklerle etkili şekilde, resimsiz öykü anlatımından sonra olması daha iyi olabilir. Eğer ortam uygunsa arkadaşları ile birlikte rol paylaşımı yaparak öyküyü canlandırabilirler.
Aileler, sürekli çocuklarını eğlendirmek, onlara mutlaka hoş vakit geçirtmek zorunda olmamalıdır. Çocuklar haz duygularını ötelerken, kendilerine zaman geçirtebilecek oyunlar bulabilirler. O ana kadar dikkatlerini çekmemiş bazı şeylerin farkına varabilirler ve ilgilenebilirler.
Koşullandırılmış oyun, spor etkinliklerinin dışında zaman zaman inisiyatif kullanabilecekleri, serbest oyunlarda kurabilmelidirler. Drama ve yaratıcı dans uygulamaları da yaratıcılığı geliştiren uygulamalardır. Çocuğun eline değişik ritim araçları verilerek kendisinin ürettiği söz ve ritim uygulamaları olabilir.
Evde artık malzemelerin temiz hale getirildikten sonra biriktirilebileceği bir dolap, çekmece, kutu vs. bulundurulup çocuk için malzeme biriktirilebilir. Bunlar, kumaş parçaları, yün ipleri, kutular, bazı tahıllar, taşlar, boncuklar vs. olabilir. Çocuk, bunları kullanarak değişik etkinlikler üretebilir hatta kendisine oyuncak bile yapabilir. Bir yetişkinle birlikte daha zevkli ve dayanışma içinde güzel, özgün bir eser ortaya çıkarırlarsa ve çocuk; arkadaşlarına, komşulara (onay görebileceği biri) gösterirse desteklenmiş olur ve hevesle farklı etkinlikler yapmak ister.
Aileler, çocuklarının sözlerine, yaptıklarına değer vermeli ve ilgilerini yeterli seviyede tutmayı alışkanlık haline getirmelidirler. Her zaman için, AVM’lerde gezmekten, çocukla birebir oyun oynamaları ve iletişim içinde olmaları daha değerlidir.
Paylaş