Paylaş
Hayatımızın her döneminde alışveriş yapıyoruz. Peki, aldığımız bir ürün ile ilgili sorun yaşadığımızda ne yapmalıyız, bu konuda hangi haklara sahibiz, biliyor muyuz? Tasarımcı Mehmet Akça, tüketicilere önemli tavsiyelerde bulunuyor ve dikkat edilmesi gerekenler konusunda bizleri uyarıyor.
Anayasamızda, "Tüketicinin Korunması" hakkında 4077 sayılı bir kanun var ama günümüzde birçok kişi maalesef henüz bu kanundan haberdar değil.
4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Kanunun Amacı
Üretici firma veya satıcı firmadan talep edebileceklerimiz nelerdir? Kusurlu bir ürün satın aldığımızda, ne kadar sürede geri iade edebiliriz? 4077 sayılı kanun bu ve buna benzer konularda, yasal haklarımızı bize açıklıyor. Bazen satın aldığınız mal ve hizmet sorunlu çıkabilir. Ürün sorunlu ise 30 gün içinde bu malı satıcıya geri verebilirsiniz. Bunun yanında, ödediğiniz bedelin iadesini ve aynı kalitede bir ürünle değiştirilmesini ya da ücretsiz onarımını talep etme şansına sahipsiniz. Satıcı bu talebinizi kesinlikle kabul etmek zorundadır.
Şikayet Bildiriminiz 30 Günü Aşmamalı
Fakat unutmayın, 30 günü aşan bildirimler ürünü kusurlu mal kapsamından çıkarır. Aldığınız üründe bir kusur varsa, bu zaten bir ay içinde doğal olarak fark edilir. Tüketicinin, ürünü kullanmadığım için ya da tatilde olduğumdan dolayı, fark edemedim gibi gerekçeleri geçersiz sayılır.
Kusurlu Mal Kapsamına Girmeyen Durum
Örneğin, tüketici bir koltuk takımı satın aldı. Üretici firma ürünle beraber verdiği broşürde, kullanma kılavuzunda veya garanti belgesinde, kumaşın temizliğinin sabunla köpürtülmüş su ve nemlendirilmiş bir bez ile temizlenmesini tavsiye ediyor. Ancak tüketici, bu koltuğa bulaştırdığı lekeyi sabunlu su ile temizleyemedi. Temizleyebilmek için kuru temizleme, halı yıkama makinesi, tuz ruhu, asit veya benzer bir kimyasal kullandı. Bu yöntemler maalesef kumaşa zarar verdiği için, doğal olarak ürün kusurlu mal kapsamına girmez.
Müşteri Hizmetlerini Arayın
Tüketicinin buna benzer durumlarda, hatanın kendisinden kaynaklandığını kabul edip, problemin çözümü için firmayla iletişime geçmesi, kendisi için de yararlı olacaktır. Çünkü tüm firmalar, kendilerine dürüstlükle yaklaşan tüketicilere yardım etmek ve müşteri memnuniyeti kazanmak isterler. Firmaların, müşteri hizmetleri birimlerini kurmalarının sebeplerinden biri de budur.
Hangi Durumlarda Yeni Ürün İsteyebilirsiniz?
Üretici veya ithalatçı firmalar, sanayi malları için mutlaka bir garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Bir yıldan az olmaması gereken garanti süresi içinde, meydana gelen arızaların ücretsiz giderilmesi ve parçalarının değiştirilmesi zorunludur. Garanti süresi içinde aynı arıza ikiden fazla, değişik arızalar dörtten fazla olur ise, ürünün aynı kalitedeki yenisi ile değiştirilmesini isteme hakkınız var.
Kapıya Gelen Satıcılardan Ürün Satın Almayın
Ürünün serviste kalış süresi, hiçbir gerekçe ile 30 iş gününü geçemez. Yurt içinde üretilen veya ithal edilen sanayi mallarının Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzları ile birlikte satılması zorunludur. Elinizden geldiğince bilinçsiz, güvensiz şekilde kapıdan alışveriş yapmamaya özen gösterin. Kapıdan satışlar tüketiciyi en fazla zarara uğratan satış yollarıdır.
İmzaladığınız Sözleşmenin Tarihine Dikkat Edin
Özellikle tarihsiz ve eski tarihli sözleşmeleri imzalamamaya dikkat edin. Bu tarz sözleşmelerde, 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeden satın almaktan vazgeçme hakkına sahipsiniz. Ancak, vazgeçme talebinizi sözlü değil, mutlaka iadeli taahhütlü mektup veya noter aracılığı ile yapmanız gerekiyor. Bunun yanında tüketici derneklerine de başvurabilirsiniz. Satıcı, 10 gün içinde sizden aldığı parayı, kıymetli evrakı, sizi borç altına sokan her türlü evrak ve belgeyi iade etmek zorundadır. 20 gün içinde de malını geri alma zorunluluğu vardır. Eğer bu tarz sorunlarla karşı karşıya kalırsanız, mutlaka devletin ilgili kurumlarına çekinmeden durumu iletin.
Paylaş