Gülin Kayalı
Gülin Kayalı
Gülin Kayalı

Hiperaktif çocuklar

Hiperaktif çocukların sınırsız enerjisi aktif işlere yöneltildiği zaman iyi bir iş birliği ortaya çıkar.

Haberin Devamı

Aşırı hareketliliğin beceri sayıldığı günümüzde, kişiler kendilerini “ Çok hiperaktif biriyim” diyerek övgü tanımlamaları yaparlar.

Oysa ki kiperaktivite, bireyi, aileyi, eğitimciyi, çevreyi yoran bir davranış biçimidir.

ÇEVRESEL NEDENLER

  • Beyin hareket sisteminin olgunlaştırılmasındaki gecikme,
  • Ağır beyin hasarları,
  • Bazı metabolik hastalıklar,
  • Bilinmeyen sebepler buna neden olabilir.

Aşırı hareketli çocukların kontrol edilmesi zordur. Oturdukları yerde kıvranır dururlar. Dikkat süreleri 10-20 saniyeyi geçmez. Bu çocuklar tehlikelerden sakınmayan, yerinde duramayan, söz dinlemeyen, gürültü çıkaran, arkadaşlarını rahatsız eden, otoriteye direnen bireylerdir.

ZİHİN BECERİSİ

En önemli problemleri dikkat azlığıdır. Dikkatini toplamakta güçlük çekerler. Süre de çok kısadır. Dikkatleri hemen dağılır.

KONUŞMA VE DİL BECERİSİ

İş üzerinde durma, söylemek istedikleri şey üzerinde zihinlerini konsantre etme zorluğu olduğundan anlatmak istedikleri konuyu karıştırabilirler. Konuşmalarının çoğu o kadar hızlı olur ki kelimeleri ve düşünceleri birlikte koşturur. İstediklerini ifade edebilmek için işaret dilini de kullanırlar.

Haberin Devamı

ANLAMA BECERİSİ

Aşırı hareketli çocuklar sessizce oturamadıkları, açıklamaları dinleyemedikleri ve bir iş üzerinde konsantre olamadıkları için anlamada güçlük yaşarlar.

SOSYAL BECERİSİ

Diğer çocuklara karşı arkadaşçadır ve onlar gibi olmak isterler, fakat aniden hareketlenip hiçbir sebep olmadan diğerlerinin işine karışabilirler. Sıra bekleyemezler, manasız konuşmalarda bulunabilirler.

HAREKET BECERİSİ

Büyük ve küçük kas gelişimlerini uygun şekilde kullanamazlar. Örneğin bir topu duvara fırlatıp çarptırmayı çok iyi şekilde başarabildikleri halde onu bir arkadaşına atmada başarısız olabilirler.

Pek çok anne baba dıştan sağlıklı görünen hareket zenginliği yaşayan bu çocukların durumunu “Üstün zeka” olarak yorumlamaktadır.

ÖNERİLER

Bu çocuklar için fark edildiği andan itibaren, beden eğitimi, çeşitli sanat uğraşıları, ruhsal tedavilerle desteklenmelidir.

Evde sakin ve dengeli bir ortam, uygun disiplin ve masa egzersiz uğraşıları verilerek küçük sorumluluklarla disipline edilmelidir. Onların zorlandığı başlama ve bitirme pratiği yapılmalıdır. Dikkat edilmesi gereken kısa süreli uğraşılar olmalıdır.

Hiperaktif çocukların sınırsız enerjisi aktif işlere yöneltildiği zaman iyi bir iş birliği ortaya çıkar. (Fırçaları yıkama, masaları taşıma, getir götür işleri yaptırma)

Haberin Devamı

Bu çocukların aşırı hareketlilikleri yaş ve gelişimle azalsa da kendi haline bırakılmaları sakıncalıdır. İleride “Kronik dikkat eksikliği”ile başarısızlığa ve meslek tutmada zorluklara neden olabilir.