Paylaş
Okula uyum sürecinde çocukların yaşadığı kaygılar:
1. Okul çok kalabalık!
2. Annem-babam beni bırakıp gidecek mi?
3. Öğretmen bana kötü davranır mı?
4. Arkadaşlarım bana zarar verir mi?
5. Yalnız kalır mıyım?
6. Benimle oyun oynamazlarsa ne yapacağım?
7. Okula gitmek istemiyorum!
Çocukların yaşadığı kaygıların temelinde okul öncesi dönemde anne-babayla güvenli bağlanmanın gerçekleşememesi yatar. Bunun yanında anneden ayrı kalınan uzun saatler, evde izole yaşantıya sahip olma, kardeş ya da akran ilişkilerinin sınırlı olması, sosyal olmayan aile ortamı (eve gelen misafirlerin olmaması, sosyalleşemeyen anne-baba vb.) da okula uyum sürecini uzatan nedenler arasında gösterilebilir.
Çocuğunuzun okula başlarken yaşadığı uyum problemini çok büyütmemeniz gerekir. Stresle başa çıkma becerilerinin gelişeceği yıllara geldiğinizi hatırlamalı, onu cesaretlendirmelisiniz.
Ebeveynler çocuklarının öğretmenleriyle iyi anlaşamayacakları yönünde kaygılı bir tutum sergileyebilir. Geçmiş okul deneyimleri, öğretmen şemaları ne kadar olumsuz olursa olsun çocuklarının yanında olumsuz konuşmalar yapmamaya dikkat etmeleri gerekir. “Öğretmenin sana kızar bana söyle, öğretmenin sana vurdu mu? vb” gibi sorular çocuğun öğretmenle ilişki kuramamasına, ona saygı duymamasına sebep olur.
Çocuk için en iyi motivatör anne-babasının sağlıklı yaklaşımı olacaktır. Okula başlamadan önce çocuğunuzla detayları konuşmalı, okul işleyişi hakkında ona bilgi vermelisiniz. Okula beş gün gideceğini, okulda öğretmenine güvenmesi gerektiğini, arkadaşlarıyla oyunlar oynayabileceğini ona anlatmalı; çocuğunuza güvendiğinizi hissettirmelisiniz.
Bazen evdeki rahatlığını okulda arayan ve bulamayan çocuk sosyal iletişim becerilerinde yaşıtlarına kıyasla geri olduğunu gösteren sinyaller vermeye başlar:
Okula gitmek istememe
İnce ve kaba motor becerileri gerektiren faaliyetlerde zorlanma
Öğrenmede güçlük
Tırnak yeme davranışı
Alt ıslatma
İzinsiz eşyaları alma
Saldırgan davranışlar gösterirse önce okul rehber öğretmenine, problem çözülemezse psikoloğunuza başvurun.
Okul başarısını sosyal ve akademik iyilik hali olarak görmek gerektiğini ifade eden Psikolog Çisem Özkan, çocuğun psiko-sosyal başarısının fiziksel olarak sağlıklı olma koşulundan geçtiğini belirtti. Çocuk doktoru tarafından yapılan olası alerji, görme/işitme bozukluğu, gelişimsel bozukluk, aşı kontrolleri okula başlamadan önce yapılabilir.
Paylaş