Paylaş
Çocuk istismarı ülkemizde yeni bir sorun değildir, yıllardır var olan ancak değişik sebeplerden dolayı bilinmemekte veya aileler ve yakınlar tarafından gizlenmiştir.
Cinsel istismarın kurbanları genellikle kız çocuklarıdır, ancak erkek çocukların da kurban olduğu istismar vakaları artmaktadır.
Anne ve babanın, gerek çocukların cinsel kimliklerinin oluşumunda, gerekse cinsel eğitimlerinde rolleri büyüktür. Ülkemizde eskiden beri cinsel konulara tabu gözüyle bakılmış ve bu tür konuların anne babayla konuşulması gelenek ve göreneklerimizce yasaklanmıştır. Gelenek ve göreneklerimiz nedeniyle cinsel konularda görülen bu yasak ve koşullandırmalar gençlerimizi karşı cinsle konuşmaktan bile alıkoyarken, zaman zaman kız kaçırma, ırza geçme, eşcinsellik ya da hayvanlarla cinsel ilişki kurma gibi sapıklığa ve suça itebilmektedir.
Çocuğun değişik yaşlarda değişik cinsel bilgilere gereksinimleri vardır. Çocuklar vücut, cinsel ilişki, duygular ve üreme gibi konularda sürekli olarak ilgi ve merak duyarlar. Bu nedenle cinsel eğitim, kısa bir bilgi aktarımından çok, doğumdan itibaren başlayan uzun bir süreç olarak kabul etmekte yarar vardır. Çocuğun cinsel konulardaki merakı, diğer merakları gibi yerinde ve sağlıklıdır ve dünyayı tanıma ihtiyacından doğar.
Çocukların cinsel eğitimine her gelişim döneminin özellikleri dikkate alınarak önem verilmelidir. Bu da çocuğun sorularını eleştirerek değil, onu iyi dinleyerek, merak duyduğu şeyi yanıtlayarak ve anne-babanın çocuğa olan sevgisini hissettirerek yapılabilir. Cinsel eğitim ne çok erken, ne de çok geç olmalıdır. Çocuğun gelişim düzeyine uymayan bilgi güçlük yaratır. Anne babanın bilgi verme görevini yönlendirecek olan çocuğun sorularıdır. Bu nedenle çocuğun istediği anda basit, kısa, gerçek ve endişesiz cevap verilmelidir.
Çocuğunuza iyi dokunuş ve kötü dokunuşu küçük yaşlarda öğretmenizde fayda vardır. Çocuğunuza birçok harika şey ile doğduğunu, her sene daha da büyüdüğünü daha da harika olduğunu ve bunun onun kendi vücudu olduğunu söyleyiniz. Vücudunun tamamı kendine ait olduğunu, vücudunu korumak hem sorumluluğu aynı zamanda hakkı olduğunu öğretiniz. Çocuğunuza insan vücudumuzda bazı kısımların özel olduğunu ve bu özel yerlerin yüzmeye gittiğimizde kapattığımız yerler, göğüsler, popo ve bacak arası olduğunu öğretiniz. Vücudunda özel yerlere sadece hemşire veya doktorların muayene sırasında bakabileceklerinin bilgisini verebilirsiniz.
Dokunmak iletişim kurmanın önemli bir yoludur. Çocuğunuza dokunmanın ‘iyi dokunma’ ve kötü dokunma’ olmak üzere iki şekli olduğunu söyleyiniz.
Çocuğunuza iyi dokunmalar kendimizi iyi, mutlu ve emniyette hissetmemizi sağladığını, kötü dokunmalar ise kendimizi kötü, öfkeli ve kirli hissetmemize neden olabilecek dokunuşlar olduğunu söyleyiniz.
Çocuğunuza aileden birilerinin, yakın arkadaşların, güvendiği kişilerin, komşuların, okul ve spor aktivitelerinden tanıdığı kişiler veya herhangi bir yabancı kendisine kötü dokunabileceğini öğretmenizde fayda vardır. Bu kişi veya kişilerin çocuğunuza ‘bu bir sır aramızda kalsın sakla’ diyebileceklerini, hediye verebileceklerini veya çocuğunuzu korkutabilecek sözler söyleyebileceklerini belirtiniz.
Eğer çocuğunuz bir yetişkin tarafından uygun olmayan bir şekilde dokunulduğunu deneyimini anlatıyor ise bunu ciddiye alın. Çocuğunuza biri ona dokunduğunda kendisini suçlu, şaşkın veya değersiz hissedebileceğini, ancak olanların sorumlusu kendisinin olmadığını, kendisini suçlu veya değersiz hissetmemesi ve asıl sorumlu ve suçlu olanın ona dokunan kişi olduğunu söyleyiniz.
Paylaş