Paylaş
Çoğu zaman yeni bir aktiviteye başlarken, yeni bir hobi seçerken çocukların biraz desteğe, cesaretlendirilmeye ihtiyacı olur. Ancak bazen tüm çabamıza rağmen çocuklarımız bizim onlar için iyi olduğunu düşündüğümüz aktiviteleri yapmak istemez. Böyle bir durum yaşandığında mutlaka durup düşünmemizde fayda var: ‘Bu aktivite çocuğum için uygun mu? Onun kişiliğine hitap ediyor mu?’, ‘Bu kursa katılmasını neden istiyorum?’
Kendi çocukluk deneyimlerimiz bizim hayattaki pek çok kararımızı etkiler. Çocuklarımızın bizim hatalarımızı tekrarlamasından çok korkarız. Bizim çocukken sahip olamadığımız tüm olanakları kendi çocuğumuza sunmak isteriz. Mesela eğer okuldayken spor yapmayı çok istediysek, ama yapamadıysak, çocuğumuzun bu imkâna sahip olmasını isteriz. Aynı şekilde piyano ya da gitar çalmayı istediysek ve bu mümkün olmadıysa, çocuğumuzun bunu yapabilmesini dileriz. Öğrenciyken çok güzel başarılarımız olduysa, satrançta lise birincisiysek, okul gazetesi yazarıysak, yüzme dalında madalyalarımız varsa, çocuğumuzun da aynı şekilde bu aktiviteleri seveceğini düşünürüz. Ancak tüm bunlar aslında bize keyif veren, bizi motive eden etkinliklerdir. Çocuğumuzun da bu alanlarla ilgili olup olmadığını iyi gözlemlememiz gerekir. Onların kendilerine göre çok farklı ilgi alanları ve yetenekleri olabileceğini unutmamalıyız.
Peki, çocuklarımızı etkinlik, aktivite ve hobi edinimleri konusunda nasıl yönlendirebiliriz?
Çocuğunuzu bir aktiviteye yönlendirirken öncelikle onun ilgi alanı ve yeteneklerini göz önünde tutmalısınız. Aynı zamanda çocuğunuzun bu seçimler yapılarken söz sahibi olabilmesi de bu aktiviteden yararlanabilmesi ve devam edebilmesi için büyük önem taşır. Eğer her hangi bir aktivite, etkinlik kararı alırken, çocuklarınızla beraber hareket ederseniz, onların düşüncelerini de sorarsanız, doğru seçimler yapmanız kolaylaşacaktır.
Eğer çocuğunuzla beraber bir aktivite seçimi yaptıysanız, öncelikle o aktivite ya da spor dalı hakkında araştırma yapın. O kursun öğretmeniyle tanışmak ve hatta deneme dersine katılmak çocuğunuz için çok yararlı olacaktır. Spor dalları için mümkünse dersi izlemek için salona gidebilirsiniz. O sporu yapan çocuklarla tanışıp bilgi edinebilirsiniz. Hatta bu konuda filmler izlemek de hem çocuğunuz hem sizin için çok faydalı olacaktır. Çocuğunuz kararını verirken onu neyin beklediğini, süreci bilirse çok daha doğru karar verecektir.
Eğer çocuğunuz kararsız görünüyorsa bir süre limiti koyun. Örneğin yüzmeye dört ders gittikten sonra tekrar değerlendirebileceğinizi, neyi sevip neyi sevmediğini konuşacağınızı söyleyin.
Çocuklar bazen çok isteyerek başladıkları bir aktiviteden bir anda soğuyabilir ve bırakmak isteyebilirler. Böyle durumlarda mutlaka onu dinleyin ve nedenini araştırın. Öğretmen mi ilgisiz, arkadaşlarıyla bir sorun mu yaşadı? Bu problemi anlamadan farklı etkinliklere geçmek ilerde tekrar aynı sorunlarla karşılaşmanıza sebep olabilir.
Sporun, sanatın bir dalıyla çocukluk döneminden itibaren ilgilenmek, çocukların dünyaya bakış açılarına katkıda bulunur. Çocuğunuzun gelişimine, ilgi alanlarına uygun olarak seçilen aktiviteler, çocuğunuzu bilişsel, sosyal, duygusal, fiziksel açıdan destekler. Onları zorlamadan, denemelerine izin vererek, zorlandıkları noktalarda destekleyerek keyifle doğru aktivitelere yönlendirmeniz dileğiyle.
Paylaş