Paylaş
Ata yakın bir zaman sonra 5 yaşını dolduracak. Gideceği ilkokulu seçmek için okul arayışında son düzlüğe girdim.
Okul seçiminde bu süreçte işim hem kolay hem zor. Kolay tarafı eğitim programları bölümü okumanın verdiği mesleki bir rahatlık. Zor olan tarafı ise ben de herkes gibi çeşitli kaygılarla baş etmek zorundayım.
Her ikisini dengeleyen bir unsur varsa o da, çocuğumu çok iyi tanıyor olmam herhalde. Burada kısa bir SWOT analizinden bahsedebiliriz. Güçlü yönleri, gelişime açık yönleri, dezavantajları ve fırsata çevirebileceği yönler.
Oğlumu yakından tanıyorum ama asıl amacım gideceği okulun ona kendini keşfetmeyi sağlaması. Empati kurma, sosyal becerilerini geliştirme, öğrenmeyi öğrenme imkanını vermesi.
Burada sorulacak ilk soru şu: Devlet okulu mu, özel okul mu? Yanıtı özel okul olarak vereyim. Çünkü devlet okullarında sürekli sistem değişiyor. Değişen sisteme okul ve öğretmenler gerekli hazırlıkları yapana ve adapte olana dek olan çocuklara oluyor.
Ben yapboz bir sistemle büyüdüm. Çocuğumu yetiştirirken ilkeleri ve eğitim amaçlarını açıkça ve net bir şekilde belirten bir okula ihtiyacım var. Benim çocuğum - tıpkı herkesin çocuğu gibi- çok özel ve kobay olarak yetişmesini istemiyorum. Bu nedenle eğitim felsefesi olan bir okula göndermeyi düşünüyorum.
Bu nedenle faza ince eleyip sık dokuyorum.
Öğretmen kalitesi: Okul öğretmen seçerken nelere dikkat ediyor? Yeni mezun mu? Mesleki olgunluğa erişmiş eğitimcileri mi alıyor? Öğretmenler düzenli ve sürekli olarak hizmet içi eğitim alıyorlar mı? Ayrıca öğretmenlerin sürekliliği önemli. İlkokul döneminde her yıl öğretmen değiştirmeleri sağlıksız olacağı gibi kurumun kalitesini gözden geçirmek için önemli bir kriter olacaktır.
Eğitim programları: Ders işleme teknikleri nasıl? Kara tahtanın yerini projeksiyonlar daha sonra akıllı tahtalar, şimdi ise tabletler aldı. Teknolojik imkanların yanı sıra ders işleme teknikleri nasıl? Drama, oyun, yaparak yaşayarak öğrenme, gözlem ve deney gibi yöntemler kullanılıyor mu?
Teknolojik imkanlar: Tablet teknolojisi ve teknolojik laboratuvarların kullanılması biz yetişkinlerin gözüne çok hoş gelebilir. Oysa teknolojik eğitim araçlarının okul motivasyonuna ve akademik başarıya olan etkisi %15' i geçmiyor. Yani okul seçerken size gösterilen ultra modern cihazlar gözünüzü yanıltmasın. Öğretmen "hadi bakalım çiçek olun" diyorsa, o okulda yenilikçi öğrenmeden bahsedilemez.
Yabancı dil eğitimi: Bizim zamanımızda -ki gördüğüm kadarıyla hala öyle- dil eğitimi devlet okullarında oldukça sıkıntılı. Tahtaya kimya formülü yazar gibi zaman kalıpları yazılıyor. Dil öğrenimi yerine dil eğitimine ağırlık vermesi önemli. Ayrıca 2. hatta 3. yabancı dil imkanı sunması artık dünya çapında bir gereklilik oldu.
Fiziki ortam: Okulun olimpik-yarı olimpik havuzunun, spor salonun olması veya olmaması bir tercih sebebi olabilir. Ancak bu imkanların olması nedeniyle anne-babalara daha yüksek fiyatlar sunulmasını çok doğru bulmuyorum.
Sosyal ve sportif faaliyetler: Çocukları bir spor branşına veya sanat dalına yönelterek eğitim verip verilmesi ayrı bir kriter ve inceleme konusu.
Beslenme: Okul yemekhanesinde hazırlanan veya okul dışında hazırlanarak öğrencilere servis edilen yemeklerin muhteviyatına iyi bakmak gerek. Ayrıca kantinin hangi ürünleri sattığı çok önemli. Burada ürünlerimiz organik deniyorsa, organik sertifikası var mı bakmak gerek.
Paylaş