Güncelleme Tarihi:
İnovasyon kavramının kullanıldığı diğer sektörler şunlardır: 1- Hizmet sektörü
2- Bilişim 3- Pazarlama 4- Teknoloji
Ürün İnovasyonu Nedir?
Piyasaya sürülen bir ürünün geliştirilerek piyasaya tekrar sürülmesine inovasyon denir. 90'lı yılların başında popüler olan bu kavram günümüzde de sıklıkla kullanılmaktadır. İnovasyonun temel çıkış noktası serbest piyasa koşulları ve rekabet ortamıdır. Aynı ürünü üreten birçok firma marka bilinirliğini arttırmak ve satış rakamlarını yükseltmek için mevcut ürünlerinde çeşitli yenilikler yaparlar.
Bu tür yeniliklerde herhangi bir zaman kısıtlaması ya da kota yoktur. Yıllar önce piyasaya sürülmüş bir ürünlerde de henüz deneme sürüm aşamasında olan ürünlerde de çeşitli düzenlemeler yapılabilir.
Söz konusu yenilikler tasarımla ya da doğrudan doğruya kullanımla ilgili olabilir. Amaç tek bir üründe birden fazla özelliği toplamak ve müşterilere çok daha kaliteli ürünler sunmaktır.
Ürün İnovasyonu Örnekleri
1- Cep telefonları
İlk Aşama - Cep telefonlarında sadece arama ve mesaj atma özelliği olması
İkinci Aşama - Telefonlara şarkı atma ve müzik dinleme özelliğinin getirilmesi
Üçüncü Aşama - Fotoğraf ve video çekme özelliği
Dördüncü Aşama - İnternete girme özelliğinin getirilmesi
2- Bulaşık Makinesi
İlk Aşama - Yıkama
İkinci Aşama - Durulama
Üçüncü Alama - Kurutma
3- Elektrik Süpürgesi
İlk Aşama - Torbasız süpürgelerin piyasaya sürülmesi
İkinci Aşama - Sessiz ve otomatik elektrik süpürgelerin üretilmesi
Ürün İnovasyonunu Etki Eden Faktörler
90'lı yılların ortalarından itibaren teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ürün inovasyonunu zorunlu hale getirmiştir. 20 yıllık süreçte cep telefonlarında yapılan yenilikler, hızlı değişim sürecine örnek olarak gösterilebilir.
Markaların değişime ayak uydurabilmesi için sıfırdan üretim yapmak yerine mevcut olan ürünlerde birtakım yeniliklere gitmesi çok daha mantıklı. Çünkü sıfırdan üretim yapmak hem ham madde temin etmek hem de daha fazla iş gücüne sahip olmak demektir. Bu ise çok maliyetli olacağı için uzun vadede şirketlerin aleyhinedir.
Bununla birlikte müşterilerin talepleri ve ihtiyaçları da ürün inovasyonunda belirleyici olmaktadır. Modern dünyada insanların birçok talebi karşılansa da yaşanan değişimler birçok yeni ihtiyacın da ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Örneğin, günümüzde akıllı telefon ve internetin yaygın olarak kullanılması ile birlikte artık iletişimin çok daha hızlı kurulmaktadır. İletişimin sekteye uğramaması için bilişim ve teknoloji alanında üretilen ürünlerin her ihtiyaca cevap vermesi gerekir.
Ürün İnovasyonunda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Ürün inovasyonları yenilikçi bir çizgide olmalıdır. Bu yenilik ise sadece tasarımla sınırlı kalmamalı, müşterilerin çok yönlü taleplerini karşılayabilmelidir. Daha önce denenmemiş bir şeyi yapmak ise riskli olduğu kadar kazançlıdır da. Riski kazanca dönüştürmek için alıcı hedef kitlesinin bir üründen beklentilerinin ne olduğu tespit edilmelidir. Pazar araştırması yapılmalı, hem rakip firmaların ürünleri hem de alıcı hedef kitlesinin talepleri incelenmelidir.
Ürün inovasyonlarında öne çıkarılması gereken iki özellik vardır: Bunlardan ilki kullanım kolaylığıdır. İkincisi ise yenilenen ürünlerin estetik bir görünüme sahip olması ve görsel anlamda daha fazla alternatifi bünyesinde barındırmasıdır. Örneğin bir ürünü sadece birkaç farklı renkle piyasaya sürmek, seçenekleri sınırlamak anlamına gelir. İnovasyonda ise temel amaç, müşterilere mümkün olduğunca fazla seçenek sunmak ve arz eğrisini negatif eğimden pozitif eğime döndürmektir.