Güncelleme Tarihi:
Cumhuriyet Üniversitesi (CÜ) Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi ve Pedagog Doç. Dr. Tuncay Dilci, teknolojik aletlerle çok fazla vakit geçiren çocuklarda aceleci ve sabırsız tavır geliştiğine dikkati çekti. Bu durum çocuğun kitap okuma alışkanlığı ve okuduğunu anlama yeteneğini olumsuz etkiler. Çocuklar hemen kitabın veya paragrafın sonuna gelmek istiyor.
Çocuklar okuma hızını artırmak için birtakım teknikler uyguluyor. Bu noktada hızlı okuma teknikleri akla geliyor. Ancak hızlı okuma tekniğiyle okuma gerçekleştiren çocukta, dikkat eksikliği ve hiperaktiviteye doğru bir eğilim başlıyor. Yani çocuk her türlü konuda sabırsızlık gösterebiliyor.
Önceden ilkokullarda okuma hızıyla ve dakikada kaç kelime okunduğuyla ilgili yarışma yapılırdı. Bu yarışmalar sakıncalı çünkü çocuğun okuma hızıyla anlama hızı paralel olamıyor. Çocuk çok hızlı okumaya çalıştığı zaman anlamaya uğraşmıyor, kelimeleri, kavramları yutuyor ayrıca okuma yarışları çocuklarda kaygı oluşturduğu için dikkat eksikliği görülüyor. Bu nedenle önemli olan hızlı okumak değil, okuduğunu anlayabilmek.
Çocuk normal okusa bile öncelikle çocuğun anlama becerisine bakılması gerekir. Amaç hızlı okumak değil, anlama becerisini ölçmek olmalı. Okuduğunun yüzde 50'sini anlayamayan çocukta sorun var demektir.
4-6 yaş aralığında tekerleme etkinliğinden yoğun olarak yararlanılmalı. 6 yaşını geçtiği halde rahat konuşmayan, öğrenme bozukluğu yaşayan, ifade güçlüğü çeken çocuklara sıkça tekerleme etkinliği yaptırılmalı. Anne, baba ve kardeşler günlük yarım saat ya da bir saat çocukla tekerleme etkinliği yapmalı. Bunu da çocukları eğlendirerek yaptırmalı çünkü eğlenerek öğrenmek kalıcılığı sağlar.
AA