Güncelleme Tarihi:
Kaybeden yok yöntemini uygulamaya karar veren anne babalar başlangıçta oturup çocuklarına bu yöntemi ayrıntılarıyla anlatmalıdır. Daha sonra bu yöntemin başarısını sağlayan 6 basamağı da uygulamaya geçirmeleri gerekir.
Ana babalar çocuğun dikkatini çekmek ve sorunu çözmeye davet etmek için istekli olmasını sağlamaları gerek. Aşağıdaki kilit noktalara önem verilmeli:
1. Çocuğunuzun bir işle uğraşmadığı bir zamanı seçin.
2. Çözümlemesi gereken bir sorununuz olduğunu söylerken dolambaçlı yollara sapmayın.
3. Neyin canınızı sıktığını, hangi gereksinimlerinizin karşılanmadığını ve duygularınızı çocuğa açıkça anlatın. Burada Ben-dilinin kullanılması
önemlidir. Evde herkes bir iş yapabilecekken, tüm işlerin benim yapmamın haksızlık olduğunu düşünüyorum gibi.
4. Çocuğunuzu suçlamayın ve yargılamayın. Kendi odana hiç özen göstermiyorsun gibi iletiler göndermeyin.
Bu bölümün anahtarı, çeşitli çözümler üretmektir. Hadi aklımızı kullanıp bazı çözümler bulalım. Bu sorunu çözebileceğimiz çeşitli yollar olmalı gibi önerilerde ana baba olarak bulunabilirsiniz. Aşağıdaki kilit noktalar yardımcı olabilir.
1. Önce çocukların çözümlerini almaya çalışın. Daha sonra kendinizinkileri ekleyin.
2. Bulunan çözümleri küçümsememek ve yargılamamak çok önemlidir.
İlk başta bütün çözümleri kabul edin, daha sonra elenebilir.
3. Çocuklarınızdan bir tanesi çözüm öneremiyorsa onu katılmaya
yüreklendirin.
Artık çözümlerin değerlendirmesine geçilebilir. Önerilen çözümlerin üzerinde tek tek konuşun. Hoşlanmadığınız veya katılmadığınız yanları varsa açıklayın.
Önceki basamaklar doğru uygulanınca, bu basamaktaki çatışmalardan çok iyi bir çözümün çıkması doğaldır. Son karara ulaşmak için bazı ipuçları:
Bir karara vardıktan sonra bunun nasıl uygulanacağını ayrıntılı olarak anlatmak gerekir. Büyükler ve çocuklar birbirilerine Kim neyi ne zaman yapacak, şimdi ne yapmamız gerekiyor, ne zaman başlıyoruz? Gibi soruları sorma gereğini duyabilirler. Örneğin, ev işleri ve görevlerle ilgili çatışmalarda şu sorular tartışılmalıdır: Hangi günler, ne sıklıkla, işin nasıl ve ne kadar yapılması isteniyor?
Son karar üzerinde net bir anlaşma oluncaya kadar yukarıdaki uygulama sorularının ertelemesi iyi olur.
Kaybeden yok yöntemiyle alınan kararlarının hepsi iyi olmaya bilir. Ana babaların alınan kararların uygulamasından çocuğunun memnun olup olmadığını denetlemeleri gerekebilir. Çocuklar, bazen uygulamasının zorluğu daha sonra ortaya çıkan bir karara kendilerini bağlı hissedebilirler. Ya da anne/baba çeşitli nedenlerle bu anlaşmanın yerine getirilmesinin zorluğunu görebilir.
Böyle durumlarda ana babalar bir süre sonra, 'kararımızla ilgili sorun var mı? Kararımızdan hala memnun musunuz?' gibi sorularla kararın doğruluğunu test etmeleri iyi olur. Bazen bu izleme ilk kararın değiştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşabilir. Bu tür durumlarda aile bir araya gelip yeni bir çözüm önerisinde bulunabilir.
Kaybeden-yok yöntemi ana baba çocuk ilişkisini güçlendirir, ailede huzuru ve güveni sağlar.
Çocuklar çözümü uygulamaya daha isteklidir. Bu yöntemde çocuğun düşüncesi sorulduğu ve kararın uygulanmasında ana babasıyla beraber onayı alındığı için çözümün gerçekleşmesi daha verimli olur.
Birlikte alınan kararların çocuklar tarafından her zaman uygulanacağı garantisini vermez ama bu olasılığı büyük ölçüde arttırır. Çocuklar kararının kendi kararları olduğu duygusunu taşırlar. Çözüm için söz vermişlerdir ve onu yerine getirmenin sorumluluğunu hissederler.
Kaybeden-yok yöntemi çocukları düşünmeye yönlendirir. Anne/baba çocuğa şu işareti verir: Aramızda bir çatışma var, bir araya gelip bir çözüm bulalım. Bu yöntem hem ana baba hem çocuk için sonuca ulaşmada zihinsel bir egzersizdir.
Kaybeden-yok yöntemini uygulayan ana babalar çocuklarının onlara karşı sevginin büyüdüğünü ve düşmanca tavırlarının çok azaldığını anlatırlar. İki insan bir çözüm üzerinden anlaşınca aralarında kırgınlık ve düşmanca tavırlara yer kalmaz.
Bu yöntemde zorlamaya yer yoktur çünkü her iki tarafın istek ve onayı ile bir karara varılır. Kazan-kaybet yöntemi gerçek sorunları yakalar.
Yöntem 1'i kullanan ana babalar çocuklarını gerçekten rahatsız eden şeyi bulma şansını kaçırırlar Hemen kendi çözümlerini öne sürerler. Böylece çocuğun o andaki davranışının belirleyicisi olan çok derinlerdeki duygularını iletmesini engellemiş olurlar. Diğer yandan Yöntem 3 çoğunlukla bir tepki zinciri başlatır. Çocuğun o biçimde davranmasına neden olan ve canını sıkan gerçek soruna ulaşmasına neden olan ve canını sıkan gerçek soruna ulaşmasına izin verir.
Bu çatışma çözme yöntemini kullandıktan sonra ana babalar çocuklarında gözle görülür değişiklikler meydana geldiğini sevinçle bildirirler.